سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز؛

از کشف کوبا تا آغاز صدور گاز ایران به شوروی

آغاز صدور گاز ایران به شوروی، آغاز هفته همبستگی بین دانشجویان و استادان، کشف سرزمین «کوبا» توسط «کریستف کُلُمْبْ»، آغاز جمهوری چهارم فرانسه پس از جنگ جهانی دوم و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 6 آبان 1391 خورشیدی برابر با 11 ذی الحجه 1433 هجری و 27 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

واکنش امام خمینی (ره) نسبت به طرح «فهد» درباره صلح فلسطین و اسرائیل (1360 ش)

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از امضای قرار داد کمپ دیوید بین دولت مصر و رژیم غاصب اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، رژیم‌های خود فروخته منطقه هر کدام به نوعی راه رژیم حاکم بر مصر را در پیش گرفتند. در این میان فهد بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت عربستان سعودی، در 18 مرداد 1360 طرحی را پیشنهاد نمود که چند نکته را در برمی گرفت. اول: عقب نشینی اسرائیل از تمامی سرزمین‌های اشغالی و از جمله بیت المقدس؛ دوم: تضمین حقوق فلسطینیانی که مایل به بازگشت نیستند از طریق جبران خسارت‌های وارده به آن‌ها؛ و سوم: تضمین حق همه کشورهای منطقه دائر بر زندگی صلح‌آمیز با یکدیگر.
حضرت امام خمینی (ره) در واکنش به این طرح در ششم آبان 1360 طی سخنانی عنوان فرمودند: «بر ما و هر مسلمانی واجب است طرح‌هایی از قبیل طرح سادات و فهد را رد کند. بر ما واجب است که این‌گونه طرح‌ها را که به نفع مستضعفین نیست محکوم نماییم. امروز از خطرناک‌ترین امور، طرح کمپ دیوید و طرح فهد است که اسرائیل و جنایات او را تحکیم می‌کند. این طرح‌ها موجب اختلاف شد و راه را برای اسرائیل باز کرد.» مخالفت صریح امام و حمایت سراسری مسلمانان جهان از موضع حضرت امام باعث شد تا طرح فهد از سوی بسیاری از دولت‌ها نیز رد گردد.

آغاز هفته همبستگی بین دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها (1357 ش)

در ادامه مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد رژیم فاسد و استبدادی پهلوی و در راستای حرکت انقلاب اسلامی ایران، هفته همبستگی بین دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها در ایران آغاز شد. مقامات رژیم شاه نیز همزمان با آغاز این هفته و برای پیشگیری از اقدامات انقلابی دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی (ملی سابق) را تعطیل کردند. همچنین در این روز به علت حضور گسترده معلمان و دانش‌آموزان در تظاهرات بر ضد رژیم شاه، مدارس سراسر کشور به حال نیمه تعطیل در آمد. در حالی که تظاهرات گسترده مردم در شهرهای مختلف ایران ادامه داشت، زندانیان سیاسی و عادی شهر همدان، در اعتراض به جنایات رژیم شاه و شکنجه‌های مأموران زندان، اعتصاب غذا کردند.

آغاز صدور گاز ایران به شوروی (1349 ش)

در سال 1344 بر اساس توافق کلی در زمینه توسعه همکاریهای متقابل ایران و اتحاد جماهیر شوروی با امضای پروتکلی با زمینه صدور گاز ایران، بانی تاسیس شرکت ملی گاز ایران در همان سال شد که متعاقب آن قرارداد احداث خط لوله سراسری اول و پالایشگاه بیدبلند نیز آغاز گردید و در همین راستا بهره برداری از کارخانه لوله سازی اهواز در سال 1346 آغاز شد. شروع قرارداد صدور گاز به شوروی از سال 1349 آغاز می‌گردد اما در سالهای قبل از انقلاب اسلامی استفاده از گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری و حتی صنایع بسیار محدود بوده و مجموع مشترکین این شرکت به بیش از 50 هزار مورد نمی‌رسیده است.

درگذشت «محمدبن عمر واقدی» مورخ معروف (207 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن عمر بن واقد معروف به واقدی از مشاهیر قدمای مورخین اسلامی است که در حدیث و اختلافاتی که در فقه و حدیث و احکام و اخبار گذشته موجود است بسیار آگاه بود. او از طرف مأمون عباسی قاضی بغداد بود. اخبارمکه، ذکر القرآن، فتوح الجزیره، المغازی و مقتل الحسین از کتب اوست. این گفته از واقدی است: کتابِ همه از حفظش بیشتر است ولی من، محفوظاتم از کتابم فزون‌تر می‌باشد و نیز گفته: وجود مقدس امام علی (ع) از معجزات پیامبر اکرم (ص) است. مثل عصای موسی (ع) و زنده کردن مردگان توسط عیسی (ع). واقدی ازقدیمی‌ترین مورخان جهان اسلام به شمار می‌رود. کتاب‌های متعدد او در باب غزوات پیامبر (ص) و فتوحات اعراب، گواه روشنی بر این مطلب است.

رحلت استاد بزرگ اخلاق و عالم عارف، آیت اللَّه «میرزا جواد ملکی تبریزی» (1344 ق)

میرزا جوادآقا فرزند حاج میرزا شفیع، عارفی کامل، عالمی عامل، سالکی و اصل و فقیهی گرانقدر بود. وی در تبریز متولد شد و پس از تحصیل مقدمات و سطوح به نجف اشرف عزیمت کرد و از محضر اساتید برجسته‌ای چون حاج آقا رضا همدانی، آخوند خراسانی، محدث نوری و آخوند همدانی استفاده نمود. میرزا جواد ملکی در سال 1320 قمری پس از مراجعت به ایران در تبریز سکنی گزید و در اوج مشروطیت به قم مهاجرت کرد. آیت اللَّه بهاءالدینی، شیخ عباس تهرانی و حضرت امام خمینی از شاگردان برجسته‌ی او می‌باشند. از مرحوم ملکی آثار ارزنده‌ای از جمله اسرار الصلاة، المراقبات، اعمال السنة، رساله‌ای در فقه و رساله‌ی لقاءاللَّه به جای مانده است. این عالم ربانی سرانجام پس از یک عمر تلاش در راه تهذیب انسان‌ها در سحرگاه یازدهم ذی‌الحجه ی سال 1344 قمری به دیار باقی شتافت و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

وفات فقیه امامی آیت اللَّه «سیدعلی ممتاز العلماء» (1355 ق)
ابوالحسن علی بن شمس العلما سیدابراهیم ملقب به ممتاز العلماء، از بزرگان علمای هند بود. وی پس از تحصیل مقدمات به فراگیری معقول و منقول پرداخت. وی در 1327 ق به نجف اشرف رفت و از محضر درس سیدمحمدکاظم یزدی، آخوند خراسانی، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و آقا ضیاءالدین عراقی استفاده برد. ممتاز العلما پس از پنج سال به زادگاه خود، لکهنو برگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت. اثبات النُّبُوَّه، الامامه و تجزی الاجتهاد از تالیفات اوست.

آغاز حکومت هیأت مدیره فرانسه (1795 م)
با پیروزی انقلاب کبیر فرانسه و اعلام جمهوری اول در آن، مجلس جدید این کشور معروف به کنوانسیون، قدرت را در دست گرفت و پس از چندی، دوره ترور یا وحشت با اعدام بسیاری از افراد به اتهام مخالفت با انقلاب، آغاز شد. دوره حکومت مجلس کنوانسیون بیش از سه سال به طول انجامید تا اینکه در آوریل 1795 م، قانون اساسی جدیدی به تصویب رسید که براساس آن، قوه مجریه به هیأتی متشکل از پنج نفر موسوم به هیأت مدیره، و قوه مقننه به مجلسی با یک‌صد و پنجاه نماینده واگذار شد. با روی کار آمدن هیأت مدیره در 27 اکتبر 1795 م، فصل جدیدی در انقلاب فرانسه آغاز شد.
در این دوره که به دوره حکومت هیأت مدیره شهرت یافت، پُل باراس، رئیس کنوانسیون به ریاست هیأت مدیره انتخاب شد و با اختیارات وسیعی که در مدت حکومت بر فرانسه داشت به پادشاه جمهوری معروف گردید. این مسائل به همراه اختلافات عمیق بین سلطنت‌طلبان و جمهوری خواهان همچنان ادامه یافت تا اینکه ناپلئون بُناپارت به عنوان یکی از فرماندهان ارشد ارتش در نهم نوامبر 1799 م، طی کودتایی زمام امور را به دست گرفت و حکومت هیأت مدیره را پس از چهار سال زمام‌داری، سرنگون ساخت.

آغاز جمهوری چهارم فرانسه پس از جنگ جهانی دوم (1946 م)
پس از حمله آلمان نازی و اشغال فرانسه در ژوئن 1940 م، جمهوری سوم فرانسه که از سال 1870 م آغاز شده بود، پس از هفتاد سال پایان یافت. با پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و برگزاری همه‌پرسی در فرانسه، قانون اساسیِ چهارمین دوره جمهوری فرانسه به تأیید مردم این کشور رسید و بدین ترتیب جمهوری چهارم فرانسه آغاز شد. از ویژگی‌های این دوره از جمهوری باید از عدم ثبات سیاسی و اختلاف‌ها و برخوردهای شدید میان حزب کمونیست و شارل دوگل نظامی برجسته، سیاست‌مدار مشهور و رئیس‌جمهور وقت فرانسه یاد کرد. در این جمهوری که دوازده سال به طول انجامید، به دلیل مشکلات گسترده اقتصادی در فرانسه، سی و سه دولت بر سر کار آمدند. شکست فرانسه در برابر مبارزات آزادی‌بخش مردم مسلمان الجزایر و نیز بحران‌های سیاسی در داخل کشور به ویژه درباره قانون اساسی، جمهوری چهارم فرانسه را با ناکامی روبرو کرد و سبب ایجاد جمهوری پنجم در این کشور در سال 1958 شد.

کشف سرزمین «کوبا» توسط «کریستف کُلُمْبْ» دریانورد ایتالیایی (1492 م)

در 27 اکتبر 1492 م، کریستُف کُلُمْب، دریانورد ایتالیایی برای اولین بار سواحل شرقی کوبا را کشف کرد. در آن زمان اقوام سرخ پوست در کوبا سکونت داشتند که تعداد آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید. کوبا قبل از سرزمین‌های دیگر قاره امریکا تحت سلطه استعمارگران درآمد و پایگاه اصلی تهاجم آن‌ها به نقاط دیگر از این قاره بود.

کودتای ژنرال «محمد ایوب خان» در پاکستان (1958 م)
یازده سال پس از استقلال پاکستان، در حالی که این کشور دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی را پشت سر می‌گذاشت ژنرال محمد ایوب خان، از فرماندهان ارتش پاکستان، در کودتایی بدون خون‌ریزی در 27 اکتبر 1958 م، قدرت را در این کشور به دست گرفت؛ و اسکندر میرزا به عنوان اولین رئیس‌جمهور پاکستان مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. وی که ابتدا فرماندهی ارتش و سپس وزارت دفاع را بر عهده داشت، قبل از کودتا جانشین رئیس جمهور بود. پس از کودتا، وی با در اختیار گرفتن سمت‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری، در پاکستان حکومت نظامی اعلام کرد.

مرگ «لویی بلان» نظریه پرداز برجسته فرانسوی (1882 م)
لویی بلان در چهارم آوریل 1812 م در مادرید اسپانیا به دنیا آمد. او پس از چندی راهی فرانسه شد و در آن سامان اقامت گزید. بلان پس از طی تحصیلات خود، وارد فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شد و به ارائه نظرات خود پرداخت. بر اثر تلاش‌های لویی بلان، مصوبه‌ای به امضای هیأت وزیران فرانسه به امضا رسید که بر اساس آن، دولت فرانسه متعهد گردید موجودیت کارگران را با ایجاد کار تضمین نماید. هم‌چنین طرح ایجاد انبارهای دولتی، بیمه دولتی و ملی کردن بانک‌های فرانسه از دیگر پیشنهادات وی بود که در آن زمان عملی نگردید. وی بر این عقیده بود که رقابت آزاد بر دستمزدها تاثیر می‌گذارد و ماشینیزم باعث بیکاری کارگران می‌شود، بنابراین، این دو مقوله را به شدت مورد حمله قرار می‌داد. لویی بلان سرانجام در 27 اکتبر 1882 م در هفتاد سالگی درگذشت.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.