سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيشرفت 60 درصدي ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي/اتمام ساخت 9 هزار و 500 واحد مسكوني تا پايان فصل پاييز

رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: كار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده با سرعت درحال انجام است و اميدواريم تا پايان پاييز 9 هزار و 500 واحدمسكوني به افراد اين مناطق تحويل داده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا تابش رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اينكه در زلزله رخ داده در آذربايجان شرقي 300 روستا آسيب جدي ديده‌اند گفت: 50 روستا از اين تعداد به دليل غيرمقاوم بودن واحدهاي مسكوني بين 60 تا 100 درصدي تخريب شده و ساير واحدهاي مسكوني در اين مناطق خسارت جزئي وارد شده است.
وي ادامه داد: براساس سرشماري‌ها از مجموع 300 روستا 18 هزار و 500 واحد آسيب ديده كه 9 هزار و 545واحد بالاي 60 درصد تخريب شده كه كار بازسازي اين واحدها بلافاصله پس از زلزله آغاز شد.
تابش با بيان اينكه 9 هزار و 500 از خانوارها ساكنان اصلي و دائم در اين روستاها محسوب مي شوند افزود: بخش زيادي از خانواده‌هاي روستايي فصلي هستند به طوري كه در بهار و تابستان در اين روستاها مستقر مي‌شوند.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تمامي 18 هزار واحد مسكوني تخريب شده در زلزله بازسازي خواهند شد افزود: اين بازسازي‌ها در دو مرحله صورت مي‌گيرد كه در مرحله اول 9 هزار و 500 واحد كه بالاي 60 درصدي تخريب شده‌اند بازسازي شده و در مرحله دوم بازسازي واحدهاي مسكوني ساكنان فصلي را آغاز خواهيم كرد.
وي در ادامه تصريح كرد: 9 هزار و 500 واحدمسكوني كه بازسازي آنها هدف اصلي بنياد مسكن است مراحل آواربرداري و پي‌كني آنها به اتمام رسيده و به تعداد 14 هزار و 800واحد مسكوني رسيده است.
تابش در ادامه اظهار داشت: مراحل فندانسيون و پي‌سازي 9 هزار و 500 واحد مسكوني تمام شده و به 11 هزار و 700واحد مسكوني رسيده است.
وي با اشاره به اينكه اسكلت پيچ و مهره اي كه تمام اصول مهندسي در آنها رعايت شده از بسياري از شهرها وارد اين مناطق شده است ،افزود: اسكلت فلزي 8 هزار واحد مسكوني نسب و عمليات سقف زدن را در آنها آغاز كرده‌ايم.
تابش در ادامه توضيح داد: سقف سه هزار و 700 واحد مسكوني نسب و ديوار اطراف اين واحدها كشيده شده است.
*نسب يك هزار سقف واحدمسكوني درطول يك هفته
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در ادامه يادآور شد: سرعت نسب در اين مناطق بسيار بالا است بطوري كه در طول يك هفته سقف هزار واحد مسكوني نسب مي شود.
تابش در ادامه افزود: اميدوار هستيم تا قبل از رسيدن فصل زمستان يعني تا پايان آذرماه سال جاري ساخت 9 هزار و 500 واحد مسكوني به اتمام برسد.
وي با اشاره به اينكه در تاريخ 4 /6/91 شوراي عالي مسكن مصوبات خود را براي بازسازي واحدهاي آسيب ديده به بنياد مسكن ابلاغ كرده است گفت: پس از گذشت 2 ماه تمامي اين مصوبات توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي انجام شده است.
*جابجايي روزانه هزار و پانصد دستگاه ماشين آلات مصالح ساختماني در مناطق زلزله زده
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در ادامه اظهار داشت: تأمين تجهيزات در شرايط اقتصادي فعلي از جمله واردات مصالح آواربرداري بسيار دشوار شده است.
وي با بيان اينكه بيش از 70 هزار تن فولاد، 50 هزار تن سيمان به اين مناطق وارد شده است گفت: 27 هزار سرويس تريلي و 630 هزار تن شن و ماسه روزانه توسط ماشين‌آلات به اين مناطق وارد مي شود.
تابش در ادامه افزود: روزانه يك هزار و 500 ماشين‌آلات در اين مناطق كار حمل و نقل و جابجايي مصالح را انجام مي‌دهند.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه 14 ميليون تومان وام قرض الحسنه و 2 ميليون تومان بلاعوض براي بازسازي واحدهاي مسكوني به افراد اختصاص داده مي شود كه بنياد مسكن انقلاب اسلامي با رضايت خود افراد اين تسهيلات را دريافت و كار بازسازي واحدهاي مسكوني را آغاز كرد.
تابش با بيان اينكه 30 هزار نيروي انساني در اين مناطق فعال هستند گفت: ستاد معين از بنياد مسكن 14 استان كشور براي بازسازي واحدهاي مسكوني به اين مناطق اعزام شده‌اند.
وي استان‌هايي را كه در اين مناطق مستقر هستند نام برد و گفت: اردبيل، زنجان، همدان، قزوين، آذربايجان شرقي، گلستان، اصفهان، آذربايجان غربي، مازندران، كردستان، تهران، سمنان، خراسان شمالي، تبريز، قم از جمله ستادهاي معين براي بازسازي مناطق زلزله زده به شمار مي‌روند.

تابش همچنين در خصوص واحدهاي مسكوني در شهرها گفت: در سه شهر اهر، هريس و ورزقان تعدادي از واحدهاي مسكوني آسيب وارد شده كه با تعمير و مرمت قابل استفاده مي‌شوند.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در ادامه افزود: در اين سه شهر ستاد معين از بنياد مسكن مستقر هستند كه با دراختيار گذاشتن تسهيلات و كمك‌هاي بلاعوض و همچنين مصالح ساختماني كاربازسازي را در اختيار خود افراد قرار داده‌ايم.
تابش در ادامه خاطرنشان كرد: 5 ميليون تومان تسهيلات براي تعميرات و يك ميليون تومان كمك بلاعوض براي واحدهاي مسكوني آسيب ديده در شهرها در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينكه 24 هزار واحدمسكوني درشهرهاي اهر، هريس و ورزقان آسيب ديده‌اند گفت: بيش از 20 هزار و نهصد واحد در اين مناطق تعميراتي و ساير واحدهاي مسكوني بايد از نو احداث شوند.
تابش در ادامه اظهار داشت: به واحدهايي كه نيازمند تعميرات هستند با ارائه تسهيلات واحدهاي خود را تعمير و واحدهاي احداثي در هر شهر مرحله به مرحله براي ساخت به شهرداري‌ها معرفي مي شود.
رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه 1309 واحد مسكوني در شهرها به شهرداري براي دريافت پروانه ساخت معرفي شده‌اند گفت: تمامي عوارض شهرداري‌ها به صورت رايگان است و براي هر واحد مسكوني مهندس ناظر و مشاور در تمامي مراحل ساخت آن حاضر هستند.
وي در ادامه گفت: آب، برق، گاز و ساير انشعابات براي واحدهاي آسيب ديده در اين مناطق توسط وزارت نيرو با جديت تمام پيگيري و درحال انجام است.
تابش همچنين درخصوص پيمان كاران حاضر شده در اين مناطق گفت: با 13 هزار پيمانكار عقد قرارداد كرده‌ايم كه يك هزار و 43 پيمانكار مشغول فعاليت هستند.
وي با اشاره به اينكه 60 درصد از كار ساخت و ساز به اتمام رسيده است، خاطرنشان كرد: از 9 هزار و 500 واحد مسكوني كه كار ساخت آنها را آغاز كرده‌ايم 5 هزار 800 واحدمسكوني آماده تحويل است./ک

برچسب ها: ساخت ، ساز ، مناطق ، زلزله زده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.