سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد شديد مشاور اوباما از مواضع رامني در قبال چين

مشاور باراک اوباما هشدار داد که با توجه به سخنان ميت رامني مبني بر اتخاذ يک رويکرد سختگيرانه عليه چين در مسائل تجاري تا حقوق بشر، در صورت انتخاب وي به عنوان رئيس جمهور تنش‌ بين آمريکا و چين بالا خواهد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ در پي سخنان ميت رامني مبني براينکه اوباما بيش از حد نسبت به چين احترام گذاشته، نمايندگان دو حزب دموکرات و جمهوريخواه پيش از انتخابات رياست جمهوري در شش نوامبر، در مورد سياست‌هاي واشنگتن در قبال چين مناظره‌اي را برگزار کردند.

جف بيدر که تا سال گذشته از مشاوران ارشد اوباما در شرق آسيا بود و در کميته مبارزات انتخاباتي وي فعاليت مي‌کند، از وعده‌هاي مکرر رامني مبني بر قرار دادن چين در رديف کشورهاي دستکاري کننده نرخ ارز(در صورت انتخاب به عنوان رئيس جمهور آمريکا) شديدا انتقاد کرد.

بيدر در مناظره‌اي که توسط کميته 100(يک گروه آمريکايي چيني تبار) و دانشکده مطالعات پيشرفته بين المللي دانشگاه جان هاپکينز برگزار شد گفت: رک بگويم، من ايده انجام اين کار در روز اول حضور در دولت را حيرت انگيز مي‌دانم.

بيدر در حاليکه استفاده از چنين تهديدهايي براي اعمال فشار بر چين را رد نکرد، افزود: با توجه به اينکه يک رهبري جديد در سال جديد در چين روي کار خواهد آمد، اين کشور نيز در يک حالت منفعل و يا مطيع نخواهد ماند.

بيدر گفت: چين اين اقدام را تلافي خواهد کرد، من مي‌توانم در اين باره اطمينان بدهم. چيني‌ها درباره اين مسائل آرام نمي‌گيرند. اين مسائل باعث پيش داوري و غرض ورزي در روابط از روز اول خواهد شد.
مقامات آمريکايي مي‌گويند چين عمدا ارزش يوآن(ارز چيني) را پايين نگه داشته تا جهان را با انبوه کالاهاي صادراتي ارزان خود پر کند که اين امر به بخش توليد آمريکا لطمه زده است.تيموتي گايتنر، وزير خزانه‌داري آمريکا گفته که ديپلماسي آرام را به جاي اعلام بيانيه‌هاي رسمي مبني بر«دستکاري نرخ ارز» در مورد چين، ترجيح مي‌دهد.

هارون فريدبرگ رئيس کارگروه آسيا و اقيانوسيه در کمپين انتخاباتي رامني با تکرار ادعاي رامني در مناظره دوشنبه شب با اوباما که چين و آمريکا در حال حاضر در يک جنگ تجاري هستند، گفت: آمريکا نبايد به خاطر ترس از واکنش چين «فلج» شود. 

وي افزود: قرار دادن چين در رديف دستکاري کنندگان نرخ ارز باعث جنگ دو کشور نمي‌شود.
فريدبرگ گفت: اين مسئله باعث آگاهي چين و شروع يک روند بحث و گفتگو مي‌شود و در نهايت مذاکره بين آمريکا و چين(در صورت لزوم) آغاز خواهد شد.

از سال 2005 تاکنون ارزش يوآن در برابر دلار حدود 30 درصد افزايش يافته است. بيدر ابراز اميدواري کرد که ارزش يوان در برابر دلار افزايش بيشتري پيدا کند.

برچسب ها: چین ، اوباما ، مشاور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.