سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدي‌نژاد در نشست انجمن‌هاي علمي ايران:

انرژي عظيم ملت ايران بايد يكبار ديگر در جهت جهاني‌شدن آزاد شود

رئيس‌جمهور علم، فرهنگ و معرفت را راه اصلي جهاني شدن دانست و گفت: بايد انرژي عظيم ملت ايران يكبار ديگر در جهت جهاني شدن آزاد شود و مجراي اصلي آن ارتباطات علمي و فرهنگي است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست انجمن‌هاي علمي ايران با بيان اينكه از ظرفيت عظيم ملت كشور بايد بيشتر و بهتر استفاده شود، گفت:‌ انجمن‌هاي علمي اقدامات بسيار بزرگ و مهمي را مي‌توانند در مسير پيشرفت و اعتلاي كشورمان انجام دهند. ‌اميدوارم در آينده نزديك ساز و كاري داشته باشيم تا بيش از گذشته از ظرفيت‌هاي علمي كشور استفاده شود بايد دست به دست هم همه ارزش‌هاي انساني كه ملت ايران هفت هزار سال پاي آن ايستادگي كرده است را با كارهاي علمي، فرهنگي و عالمانه در دنيا منتشر كنيم.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: باورم اين است كه انجمن‌هاي علمي مي‌تواند مرجع خوبي براي علم و فناوري كشور باشد در برنامه‌ها و پروژه‌هاي كلان، مشاركت كند، در ارتباطات بين‌الملل نقش ارزشمندي ايفااد كند و در قضاوت‌ها و ارزيابي‌ها و تبيين و معرفي استانداردها مشاركت داشته باشند البته همه اين مأموريت‌ها نيازمند سازماندهي و وجود سازوكارهايي است دولت آمادگي دارد آنها را پيگيري و محقق سازد.

احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: اگر چه بودجه امسال تحت فشار است اما معتقديم كار علمي را نمي‌توان تعطيل كرد و معتقديم اگر بنا باشد از فشارها عبور كنيم، نيازمند كارهاي علمي و عالمانه هستيم.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع نشست يعني نقش انجمن‌هاي علمي در فعاليت‌هاي بين‌المللي و جهاني شدن،‌ اظهار داشت: چرا جهاني‌شدن مهم است و آيا انسان بدون نگاه جهاني مي‌تواند به جايگاه شايسته خود دسترسي پيدا كند؟

احمدي‌نژاد گفت: انسان از ابتداي خلقت به دنبال تحقق آرزوها و آرمان‌هاي مشتركي مانند عدالت، پاكي، عزت و كرامت بوده و اين آرمان‌ها، مطالبات مشترك بشري است و تحقق اين مطالبات و آرمان‌ها فقط و فقط در گرو جهاني شدن انسان است.

رئيس‌جمهور افزود: تا زماني كه انسان، نگاه‌، كاركرد و مديريت خود را به سطح جهاني نكشاند، اين مطالبات فرصت تحقق پيدا نخواهد كرد و نبايد چنين تصور كرد كه اگر كشور و يا ملتي ارتباط خود را با جامعه بشري قطع كند، مي‌تواند اين مطالبات را محقق سازد.

احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: انسانيت انسان تنها در ارتباط با ديگران معنا و مفهوم پيدا مي‌كند و حقيقت انساني زماني ظرف ظهور پيدا مي‌كند كه جهاني شود و انسان زماني مي‌تواند به جايگاه كمال دسترسي پيدا كند كه جهاني فكر كند.

وي با طرح اين سوال كه چگونه مي‌توان جهان انساني و پايدار ايجاد كرد، گفت: هر برنامه و حركتي كه مبتني بر شكوفايي فطرت‌هاي الهي انسان نباشد، پايدار نخواهد بود حتي اگر همه دنيا را فتح كند و در سراسر دنيا پايگاه‌هاي اطلاعاتي و نظامي داشته باشد، شرايط لازم براي ماندگاري را نخواهد داشت.

رئيس‌جمهور افزود: دولتمردان غربي قصد دارند از موضع قدرت سياسي جهاني شوند و اين حتماً نتيجه‌اي نخواهد داشت و بن‌بست است.

احمدي‌نژاد گفت: به برخي واژه‌ها و فرهنگ‌ها ظلم شده كه يكي از آنها سياست است. سياست به معناي تدبير امور مي‌باشد ولي امروز به محملي براي خودبرتربيني و سلطه‌طلبي‌ و زورگويي تبديل شده است و عده‌اي از اين طريق قصد دارند، جهاني شوند در حالي كه راه اصلي جهاني شدن علم، فرهنگ و معرفت است.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه فعاليت‌هاي علمي بالاترين خدمت به حقيقت انساني است نه وسيله‌اي براي تسلط بر ديگران گفت: فعاليت‌هاي علمي بايد در جهت نزديك‌ شدن انسان‌ها به هم و شكوفا شدن حقيقت انسان‌ها و رسيدن به فصل مشترك تمام بشريت باشد و علم دروازه ورود انسان به جهان هستي است.

احمدي‌نژاد با طرح اين سوال كه چه كسي بايد فعاليت هاي علمي و فرهنگي را در يك كشور برعهده داشته باشد، گفت: توقع ملت ايران همواره از حاكمان بالا بوده و اين في‌نفسه موضوع ناپسندي نيست، اما اين موضوع نبايد به مطالبات جزئي و فراموش شدن توان ملي تبديل شده شود بدين معني كه همه انتظار داشته باشند كه تمام كارها را دولت انجام دهد و اين شدني نيست، حتي قدرتمندترين دولت‌هاي دنيا هم نمي‌توانند به همه نيازهاي مردم پاسخ دهند، توان و ظرفيتي كه بايد فعال شده و به عرصه وارد شود تا به نيازهاي تاريخي و زمان پاسخ دهد توان مردمي است.

رئيس‌جمهور گفت: اگر همه جمعيت ايران در يك راستا حركت كرده و همه توان‌هاي كشور هم‌افزا شود، يك ظرفيت بي‌نهايت ايجاد خواهد شد كه بواسطه آن همه اهداف قابل تحقق است و هيچ قدرتي نمي‌تواند با آن برابري كند و در اين زمينه هنر دولت اين است كه راه را باز كند تا همه توان‌ها در يك مسير قرار بگيرد.

احمدي‌نژاد گفت: فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي را بايد خود مردم به عهده داشته و آن را جلو ببرند.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: بايد به سمت جهاني شدن حركت كرده و آينده را بسازيم و آينده همان چيزي خواهد بود كه اراده كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: از كارهاي اصلي شيطان براي جلوگيري از كمال انساني، تحقير انسان‌هاست اينكه كاري كند كه انسان خودش را موجودي حقير و خوار تصور كند.

رئيس‌جمهور با اشاره به شايستگي و سطح ملت ايران، اظهار داشت: مهمترين عامل در تعيين سطح و شايستگي خود ملت هستند در هر سطحي كه خود را باور كنيم به آن سطح خواهيم رسيد و بدون ترديد اگر خودمان را در قله جهاني باور كنيم به سرعت به آن دسترسي پيدا خواهيم كرد و معتقدم بايد در هر بخشي بالاترين قله ممكن را هدف‌گذاري كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: هر مرزي كه بخواهد بين انسانيت و ارتباط انسان‌ها با يكديگر فاصله بيندازد، به سرعت برداشته خواهد شد.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: علت اينكه كساني كه نمي‌گذارند ارتباطات بين انسان‌ها در سطح جهان با يكديگر برقرار شود، به اين خاطر است كه مي‌دانند اگر اين ارتباطات برقرار شود، ديگر جايي براي آنها و سلطه‌‌جويي‌شان باقي نخواهد ماند.

احمدي‌نژاد گفت: با خودباوري حقيقي برآمده از انديشه توحيدي و ايراني با آن ايراني كه فردوسي تعريف كرده مي‌توان تمام قله‌ها را فتح كرد.

رئيس‌جمهور افزود: فردوسي همه ارزش‌هاي الهي را نه تنها براي ملت ايران بلكه براي بشريت زنده كرد.

احمدي‌نژاد گفت: متأسفانه يك فريب تاريخي در چند صدسال گذشته اتفاق افتاد و عده‌اي به نام جانشين پيامبر(ص) به نام پيامبر و ضددين به نام دين و ضدعدالت به نام عدالت به صحنه آمدند و مقابله با آن نيازمند خط شكن و بت‌شكن و احياي هويتي مثل هويت ملت ايران بود و فردوسي هويت تاريخي ايرانيان را زنده کرد.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: هويت ايراني همان هويت توحيدي و عدالت، پاكي و پيمودن راه انبياء الهي است و با چنين نگاهي سراسر جهان، حوزه فرهنگي ايران محسوب مي‌شود.

در اين مراسم تعدادي از روساي انجمن‌هاي علمي كشور ديدگاه‌ها و پيشنهادات خود را با رييس‌جمهور در ميان گذاشتند و همچنين از شاهنامه فردوسي و كتاب و مجلات علمي مركز جهاني شدن رونمايي شد.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.