سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

ارتباط مناسب با همسر اساسی ترین ملاک در تعیین سلامت روانی است

یک جامعه شناس گفت: ارتباط مناسب با همسر اساسی ترین ملاک در تعیین سلامت روانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از ستاداطلاع رسانی «همایش های ملی بهارزندگانی» در این همایش دکتر زهره سپهری شاملو با صحبت در باره موضوع «ارتباط موثر با همسر و ارتقای سلامت روانی» گفت: طبق تحقیقات اساسی ترین متغیر نسبت به دیگر عوامل در ملاک سلامت روانی احساس رضایت¬مندی افراد در ارتباط با همسر است.

وی با اشاره به این نکته که پذیرش مسئولیت در تمام ابعاد ارتباط با همسر، زندگی شاد و آرامی را رقم می زند، افزود: همسران میکوشند تا شریک زندگی خود را تغییر دهند اما گام اساسی تحول خود فرد در نوع ارتباط با مسائل مربوط به زندگی مشترک و همسر است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این نکته که عدم مدیریت فشارها و مشکلاتی که در روابط میان همسران وجود دارد سبب طلاق عاطفی می شود، بیان کرد: تربیت نادرست خانوادگی، مشکلات اقتصادی، آشفتگی در دوران کودکی و... از عوامل مشکلات ارتباطی در زناشویی است.

این مشاور و محقق حوزه خانواده عنوان کرد: اجتناب از ملامت و سرزنش، قدردانی، ایجاد رابطه صادقانه، حمایت از اهداف طرف مقابل، حق دادن به شریک زندگی در مواقعی که اشتباه می کند و بررسی دوباره خواسته ها به عنوان اهداف آنی و بلند مدت از جمله رهنمودهای ارتباط موثر است.

این دکترای روانشناسی بالینی با اشاره به این نکته زندگی مشترک فرصتی برای شراکت است، اذعان داشت: عیب جویی، سرزنش، شکوه وگلایه، تهدید، تنبیه، ایجاد فضایی رشوه گونه برای تحت کنترل گرفتن طرف مقابل از عادات مخرب در روابط بین همسران است.

سپهری با بیان این نکته که ایجاد تحول در خود فرد سبب نظام مندی شرایط زندگی می¬شود، بیان کرد: گوش سپردن، حمایت، تشویق، احترام، اعتماد، پذیرش اشتباهات و گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات روش¬های مناسب در بهبود روند زندگی مشترک است./ب


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.