سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهبود حافظه و درمان آلزايمر با شناسايي يك پروتئين

شناسايي يك پروتئين در جهت جذب روي مغز مي‌تواند منجر به بهبود يادگيري و حافظه درافراد شود.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان دانشگاه ليدز با انجام مطالعات خود دريافتند پروتئيني به نام پرايون مي‌تواند به مغز انسان در جذب روي كمك كند كه تصور مي‌شود اين پديده در افزايش توانايي افراد براي يادگيري و سلامتي حافظه بسيار مؤثر باشد.

براساس اين گزارش محققان افزودند: سطح مقادير روي در ميان سلول‌هاي مغز با بروز بيماري‌هايي مانند آلزايمر و پاركينسون مرتبط است و با توجه به اين كه با بالا رفتن سن، سطح پروتئين پرايون در مغز كاهش مي‌يابد و متعاقباً روي كمتري جذب مي‌شود، اين امر مي‌تواند توضيح دهد كه چرا قابليت‌هاي حافظه و يادگيري ما با افزايش سن كمتر مي‌شود.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كشف چگونگي مكانيسم دقيق پروتئين پرايون و مقادير روي بر حافظه به درك حفظ سلول‌هاي سالم مغز و محدود كردن اثرات پيري در مغز كمك مي‌كند كه اين يافته‌ها پيامدهاي خاصي براي درمان بيماري‌هاي عصبي و جلوگيري از ابتلا به آنها را دارد و گام‌هاي بعدي مي‌تواند با تنظيم غلظت روي در مغز منجر به توسعه درمان‌هاي جديدي براي آلزايمر شود.

نتايج ديگر اين مطالعه ضمن بيان اين كه تيم محققان اين آزمايش براي اولين بار به بررسي نقش طبيعي فرم اين پروتئين پرداخته‌اند افزود فرم عفوني و غيرطبيعي پرايون باعث بروز بيماري‌هايي نظير كروتسفلد – جاكوب (بيماري در ژنراتيو عصبي) در انسان و انسفالوپاتي اسفنجي شكل گاوي (جنون گاوي) در گاو مي‌شود.

به گفته محققان در حالي كه انتشار روي در فضاي بين سلول‌هاي مغز به سيگنال‌دهي مغز در انديشه و افكار كمك مي‌كند، مقادير بيش از حد آن بين سلول‌هاي مغزي سمي است و ممكن است عاملي براي بروز بيماري‌هاي عصبي باشد كه در اين ميان تنظيم ميزان جذب آن توسط سلول‌هاي مغزي بسيار حياتي است./ح
برچسب ها: آلزایمر ، حافظه ، مغز ، پروتئین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.