آیا اختلاف نطر خودروسازان و و وزارت صنعت خودرو را به حاشیه بازار می کشاند؟
به گزارش خبرنگار
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛نوسانات خودرو طی روزهای اخیر باعث شده تا در میان مردم جامعه سئوالات فراوانی ایجاد شود به همین منظور گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما امشب با حضور مسئولین مربوطه به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.
***** نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان، نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان، عباسپورسخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و گرمان معاون بازاریابی و فروش داخلی گروه سایپا
*****نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان: متاسفانه براساس سیاست گذاری وزیر سابق وزارت صنعت خودرو در حاشیه قیمت گذاری می شد اما از سال 88 افزایش قیمت نداشتیم بعد از ادغام چون کمیته خودرو به سازمان حمایت رفت ما اسفند سال 90 شش درصد افزایش قیمت داشتیم.***** گله مندی از سازمای حمایت دارم مسئولان سازمان حمایت می گویند خودرو حساس است.*
**** قیمت هایی که سازمان حمایت دارد 18درصد است که ما زیان می کنیم مسئولان سازمان حمایت می گویند خودرو حساس است.***** در سال 88 تا اسفند تاکنون اجزای تشکیل دهنده خودرو متوسط دو سال گذشته 596 ورق می خریدیم که الان قیمت به 1720 تومان رسیده است.*
**** همه قیمت های اجزا سه برابر شده است چون فولاد گران شده است.***** اجزای تشکیل دهنده خودرو از سال 88 با قیمت سه برابری خریداری می شود خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود. ***** ارز مبادله دو هزار تومانی به سختی می گیریم.***** نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان: قطعه سازی مواد اولیه دستمزد و هزینه های سربار دارد که قیمت ها افزایش یافته است 70 درصد خودرو را قطعات تشکیل می دهند ما صنعت را به سمت و سوی ورشکستگی کامل سوق می دهیم در کشور در قانون برنامه چهارم و پنجم گفته شده که دوت در قیمت گذاری نباید دخالت داشته باشد.***** روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: کمیسیون معادن بطور کوتاه مسایل را مورد بررسی قرار می دهد افزایش قیمت خودرو می تواند این باشد که خودرو سازان برای سیاست های راهبر با مشکلاتی مواجه هستند خودرو سازان در حوزه ارز کشور و تامین مواد اولیه مشکل دارند و تعرفه خودرو 90 درصد است.***** باتوجه به افزایش قیمت تمام شده خودرو و کیفیت نامناسب تولید داخل قدرت رقابت با کشورهای خارجی را ندارد اگر تعرفه کاهش یابد قدرت رقابت از بین می رود.*
**** در حوزه خودرو سازی بازار خارجی مناسبی را نتوانستیم برای خود تعریف کنیم سیاست گذاری راهبرد و مدیریت مناسبی در این حوره نداریم.***** نجفی منش: ما الان خودرو تولید می کنیم که در سطح بین المللی آن را صادر می کنیم تعرفه ما عملا 30 درصد است در تمام دنیا خرید خودرو از حمل درآمدهای آتی است 5 سال اجازه افزایش سرمایه گذاری به شرکت ها را ندارند.*
**** عباسپور : یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی کیفیت و ارتقای کیفیت است خودرو سازان ما قدرت رقابت با کشورهای خارجی را ندارند خودرو سازان با وزارت دفاع مذاکره کنند تا از تجربیات آنها استفاده کنند.***** نعمت بخش: سال های گذشته 85 درصد تولیدات پیش فروش یک تا دو ساله بود اکنون 25 درصد تولیدات را پیش فروش نمی کنیم بخاطر مشکلات نقدی که داریم کیفیت بایستی با ماشین آلات مدرن باشد ماشین آلات ما فرسوده است شرایط مملکت عادی نیست و با مشکل اقتصادی مواجه هستیم.***** گرمان معاون بازاریابی و فروش داخلی گروه سایپا: دو عامل اصلی در قیمت کالا تاثیر زیادی دارد که یکی تامین قیمت تمام شده و دیگری اختلاف میزان عرضه و تقاضا است.***** خودرو سازان داخلی با مشکلات نقدینگی مواجه هستند بطوری که این مشکلات بر عملکرد گروه سایپا دامن زده است.
***** مشتریانی که تاریخ تحویل خودرو آنها قبل از مصوبه است مشمول پرداخت مابعد التفاوت نمی شوند. ***** گروه خودرو سازی سایپا کماکان تمام محصولات خود را با ضرر و زیان عرضه می کند.
***** نجفی منش: حدود 80 درصد قطعات مورد نیاز خودروها در داخل ساخته می شود.
***** نعمت بخش: در عرض 14 سال بیشتر از 44 درصد تولید خودرو افزایش پیدا نکرده است.
*****تنها راه برای تعدیل قیمت خودرو کاهش تقاضای کاذب و فروش خودرو در حاسیه بازار است.
با تشكر از گفتگوي خبري شبكه 2 كاملاً به اين گفتگو ها را گوش دادم افزايش قيمت در زمان خاص بايد انجام بگيرد نه اينكه به مشترياني كه پس از دغدغه ها و فشار هاي اقتصادي آنهم در چند ماه گذشته ثبت نام پيش فروش شركت كرده و حالا يهو افزايش آنچناني بدهند. بهتر است افزايش قطعي را بايد از 12مهر 91 به بعد انجام دهند .
حداقل تکلیف پیش فروش ها رو درست مشخص
می کردین اینا که دستشون با سازمان حمایت
توی یک کاسه بود همه قیمت ها رو تو قرداد تحویل
به روز زدن //
تعطیل کنند خودرو سازی رو همه راحت بشیم،پول و ارز و سرمایه آن را هم در کشاورزی بیارن که شغل شرافتمندانه ای هم هست
بزرگواران بنده یاسر منیری تازه کندی به شماره ملی 6409584326 در موخه ی 11/05/91 در شهرستان قم به نمایندگی آقای حسنخانی مراجعه و برای خرید پراید 131 sx ثبت نام نمودم,لازم به ذکر است 7 میلیون وام خودرو و 2 میلیون وام لوازم خانگی و بقه اش را هم قرض کردم تا 9940000 هزار تومن جور کردم و خرید و فاکتور بنده نقدی بوده است,بعد از گذشت 80 روز بنده 2 بار سررسید قسط وامهایم را پرداخت کرده ام (به خاطر گذراندن امور معیشتی عامیانه عرض میکنم برای مسافر کشی اقدام به خرید خودرو نموده ام)هر باری به نمایندگی محترم زنگ زدم فقط جواب این بود که صبر کنید,3روز پیش پیامکی از شرکت شما مبنی بر تغییر مدل در صورت تمایل و تسریع در تحویل خودروی ثبت نامی دریافت نمودم,به نمایندگی زنگ زدم و نتیجه اینکه ماب التفاوت برای این مدلها بخاطر مجهز بودن به آپشن ایربک,جنابان,بزرگواران,منصفان بنده آنقدر مشکل مالی دارم که ...
عاجزانه تقاضا مینمایم که خودروی بنده را تحویل بدهید تا بیشتر از این دچار مشکلات نشویم.
تعطیل کنند خودرو سازی رو همه راحت بشیم،پول و ارز و سرمایه آن را هم در کشاورزی بیارن که شغل شرافتمندانه ای هم هست
تعطیل کنند خودرو سازی رو همه راحت بشیم،پول و ارز و سرمایه آن را هم در کشاورزی بیارن که شغل شرافتمندانه ای هم هست
اما پیشنهاد اینجانب : احتساب پیش پرداختها با قیمت دلار زمان واریزی و تقسیط کردن مابه التفاوت
من مردادماه خودری جدید پارس تنرر ثبت نام کردم و125000000ریال پرداخت نموم وباتوجه به اینکه نرخ ارز آزاد درآن زمان دلار17500ریال بوده زمان تحویل خودروی فوق را با چه نرخی
حساب می کنند با تشکر
پراید 14 میلیونی نمیخواهیم!
خودرو ی ساخت داخل به چه قیمتی!!!!؟؟؟؟
كيفيت خودرو ها كه روز به روز داره مياد پايين!!با اين وضع قيمت خودرو روز به روز داره ميره بالا!!خودروي صفر كه تحويل ميگيري تازه مشكلات شروع ميشه و بايد به فكر حل مشكل ماشين از قبيل واشر سرسيلندر،آمپر و صفحه كلاج و ... باشي
كه نمونش خودمون كه با اين مشكلات مواجه بوديم
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
تعطیل کنند خودرو سازی رو همه راحت بشیم،پول و ارز و سرمایه آن را هم در کشاورزی بیارن که شغل شرافتمندانه ای هم هست
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
اسم اینها رو گذاشتید خودروساز؟حتی مونتاژ کار هم نیستند!
چرا دولت برای حمایت از مردم خود تعرفه مواد اولیه و قطعات رو برای تولید کننده داخلی صفر نمیکند تا قیمتها شکسته شود و مردم ماشینها رو به چند برابر قیمت جهانی خریداری نکنند!! از طرف دیگر هر کس میخواهد ماشین لوکس وارد کند تعرفه 300درصدی بگیرد؟؟
آیا یک نوع ابهام و فساد مدیریتی در صنعت خودرو به چشم نمیخورد ؟؟
اگه قراره قيمت رو بازار تعيين كنه بيان تعرفه گمرك رو بردارن. اومدن 30 سال دور مرزا ديوار كشيدن بعد هر خودروي بي كيفيتي رو با قيمت نجومي به مردم تحميل ميكنن.شما رو به خدا بذار قيمت رو آزاد كنن تعرفه گمرك رو هم بردارن . بسه اين همه حمايت بذارين يه خرده رقابت هم باشه !!!!!!!!!! بابا ما ايرانيها هم انسانيم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
لطفا ازشون بپرسين صادرات ما به كجا و به چه قيمتي است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من ی جوان25 ساله هستم و خودروی رانا را در خرداد ثبت نام کردم یعنی تمام پس انداز خودم رو گذاشتم کنار برای خرید خودرو در زمان ثبت نام که 10میلیون گرفتن ب ما گفتن نهایتا15یا16میلیون ولی الان میگن 21میلیون500هزار تومان.اخه انصافا خوب چیزی هست
این آقایان چرا صادر نمیکنند اگر راست بگن الآن که دلار بالاست خیلی سود میکنن و خودشان را با خودروسازان معروف مقایسه میکنند آیا کیفیت وتنوع انها را دارند . به نظر من باید گمرک را باز کنند تا آقآیان با کمپانیهای معتبر رقابت کنند وقیمتهاشان بالا ببرند ومردم هم توان انتخاب داشته باشند. ،
تعطیل کنند خودرو سازی رو همه راحت بشیم،پول و ارز و سرمایه آن را هم در کشاورزی بیارن که شغل شرافتمندانه ای هم هست
توی ایران پول دو تا خودرو را می دی یک خودرو می گیری
این است تفاوت خودروسازان ما و خارج
اگه قراره قيمت رو بازار تعيين كنه بيان تعرفه گمرك رو بردارن. اومدن 30 سال دور مرزا ديوار كشيدن بعد هر خودروي بي كيفيتي رو با قيمت نجومي به مردم تحميل ميكنن.شما رو به خدا بذار قيمت رو آزاد كنن تعرفه گمرك رو هم بردارن . بسه اين همه حمايت بذارين يه خرده رقابت هم باشه !!!!!!!!!! بابا ما ايرانيها هم انسانيم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
لطفا ازشون بپرسين صادرات ما به كجا و به چه قيمتي است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوال بنده پیرامون خودروی رانا است. چرا خودرویی که نام برند ملی را یدک میکشد و قرار بود بنا به گفته مدیران ایران خودرو، ارزان قیمت باشد افزایش قیمتی حتی بیشتر از همان 10 تا 18 درصدی ادعایی آقایان دارد به طوری که این خودرو بیش از 40 درصد افزایش قیمت داشته و در عین حال بسیاری از آپشن های خودرو به هنگام رونمایی مانند رینگ های آلیاژی، شیشه های عقب برقی، درب موتور و نمای داخلی، صفحه کیلومتر، چراغ های LED و ... حذف شده است!
چرا قیمت خودروی ایرانی پراید در کشور 13 میلیون میباشد اما در کشور های همسایه 4-5 میلیون هست؟؟؟
مردم ایران حق ماشین ارزان رو ندارند؟
لطفا پاسخ دهید
پراید 5500 دلار
پژو سیتروئن( زانتیا) 7000دلار
به نظر بنده و فکر کنم تمام ایرانی ها در این 2شرکت را تخته کنید و خیال همه رو راحت.
خدا خیرتان بدهد.
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
توی ایران پول دو تا خودرو را می دی یک خودرو می گیری
این است تفاوت خودروسازان ما و خارج
در صورتی که گرانی قطعات خودرو که اعلام می کنند برای الان است نه 5 ماه پیش حدود 80 درصد پول خودرو را گرفته بودند
{تاریخ پیش فروش 91/3 موعد تحویل 91/6-تا کنون خودرویی دست ما را نگرفته و دعوت نامه های با نرخ جدید از طرف شرکت خودرو ساز صادر شده}
در صورتی که گرانی قطعات خودرو که اعلام می کنند برای الان است نه 5 ماه پیش حدود 80 درصد پول خودرو را گرفته بودند
{تاریخ پیش فروش 91/3 موعد تحویل 91/6-تا کنون خودرویی دست ما را نگرفته و دعوت نامه های با نرخ جدید از طرف شرکت خودرو ساز صادر شده}
فقط میخواستم بگم جوانی هستم 27 ساله ، سرمایه خودم رو یک ریال - یک ریال جمع آوری کردم که به مبلغ 172.000.000 ریال برسد که یک خودرو ملی بنام سمند ال ایکس خریداری کنم ولی حال که من این پول را دارم قیمت این خودرو به بالای 210.000.000ریال رسیده است ، حال من مهندس کامپیوتر که موقعیت شغلی که در رشته ی خودم ندارم و با شغل کارمند فروشندگی در یک مغازه با ماهی 500تومان حقوق تازه بدون بیمه چند وقت دیگه باید کار کنم ، که بتونم یه خودرو ملی بخرم ؟
وقتي كارگاهاي كوچك تعطيل شوند گراني به وجود مي ايد
٢) وقتي ماشين خارجي گران ميشود بر. روي ماشين ايراني هم تاثير ميگذارد
ايا ماشين خارجي بايد روي ماشين خارجي تاثير بگذارد؟
اقاي مهمان شما قيمتهاي اهن و مصرفي را براساس قيمتهاي مموجود در بازار فعلي عنوان ميكند
پس هر چقدر مواد گران شود بايد ماشين گران شود؟
قيمت مواد را جهاني بايد در نظر گرفت
سوال كنيد كه چگونه ميتوانيد قيمتها رو كنترل كنيد
چرا اسرار داريد از مهمانها بپرسيد كه چقدر گران شده
كه فردا بازار سوال شما رو جواب بدهد
چرا در شرایطی که ما می توانیم خودرو خارجی با کیفیت بالا را با قیمت زیر 15 میلیون تومان بخریم مجبوریم بیش از 50 میلیون پول بدهیم ولی خودروی داخلی با کیفیت پایینتر بخریم؟ مگر دولت به شما مهلت 5 ساله نداد تا بتوانید خود را به بازار بین المللی رسانده و حمایت دولت از شما قطع گردد؟ پس این حمایت های بی مورد از شما چه معنی دارد؟ معنی دولت خدمت گذار و تولید ملی رو هم فهمیدیم.
در صنعت خودرو سازی رو لطفاً تخته کنید خیال همه راحت شود. بیش از 30 سال خوردید و بردید تا بلکه بتوانید خودرو در سطح بالا و قابلیت رقابت با بازار دنیا تولید کنید ولی روز به روز به بهانه های مختلف قیمت خودرو را بالا برده اید.
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
چرا کار خانه های تولید خودرو در ایران محصولات خود را در داخل از کشور چندین برابرگران تر از خارج از کشور به فروش میرسانند . و ایا این بدین معنا نیست که قیمت تمام شده برای کارخانه پایین تر از قیمت حال است
توی ایران پول دو تا خودرو را می دی یک خودرو می گیری
این است تفاوت خودروسازان ما و خارج
قیمت خودرو از ابتدا نسبت به کشورهای دیگر گرانتر بوده است
اینها که قیمت خود را با دلار و مواد اولیه به نرخ دلار مقایسه میکنند آیا مبدانند خودرو های بی کیفیت داخلی را هیچ کس در بیرون از ایران هریدار نیست؟
وقیمت خودرو با همین کلاس و کیفیت بسیار بالا با همین قیمت ارز ارزان تر است...
تعربه واردات را بردارند هیچ کدام نمی توانند رقابت کنند
در ماه مرداد برای خودروی L90 ثبت نام کردم و قرار بر این شد در مهر ماه خودرو با قیمت 17500000 تحویل بگیریم و با توجه به فرمایش وزیر محترم صنایع که اظهار داشتند قیمت جدید از تاریخ 91/7/12 باشد اما نمایندگی شرکت سایپا در همدان عنوان می نمایند که خودرو را با قیمت جدید تحویل خواهم داد خواهشمنداست توضیح دهید
واقعا این دولت و خودروسازان فکر میکنند ملت گوشاشون درازه.
مظمئن باشین اگه تعرفه واردات خوردو برداشته شه و دست دولت کوتاه بشه و مردم بتونن راحا خودرو دلخواهشون رو وارد کنند، همه حتی دولت و خودروسازان میدونند که با کله میخورند زمین، وقتی یم خودرو مثلا میتسوبیشی شاسی بلند حتی با دلار 4000 تومان رو میشه با 20 میلیون تومان خرید مگه مردم دیوانه اند که مثلا واسه 1خودرو مثل 206، 30 میلیون پرداخت کنند. آخه تا کی این مردم ایران که واقعا به خاک سیاه نشستنشون به خاطر با حیا بودنشونه باید تاوان این چیزا رو بدن.
اگه مثلا شبکه های خبری میگن تو فلان کشور مردم شورش کردن مطمئن باشین که مشکلاتشون شاید 0.01 درصد مردم باشه.
به خدا خوبه یک واقع بین باشیم.
چرا در شرایطی که ما می توانیم خودرو خارجی با کیفیت بالا را با قیمت زیر 15 میلیون تومان بخریم مجبوریم بیش از 50 میلیون پول بدهیم ولی خودروی داخلی با کیفیت پایینتر بخریم؟ مگر دولت به شما مهلت 5 ساله نداد تا بتوانید خود را به بازار بین المللی رسانده و حمایت دولت از شما قطع گردد؟ پس این حمایت های بی مورد از شما چه معنی دارد؟ معنی دولت خدمت گذار و تولید ملی رو هم فهمیدیم.
در صنعت خودرو سازی رو لطفاً تخته کنید خیال همه راحت شود. بیش از 30 سال خوردید و بردید تا بلکه بتوانید خودرو در سطح بالا و قابلیت رقابت با بازار دنیا تولید کنید ولی روز به روز به بهانه های مختلف قیمت خودرو را بالا برده اید.
چه اصراریه که ما خودرو ساز بشیم اینقدر هزینه و سرمایه گذاری و خروج ارز دولتی و آخرش تولید بی کیفیت با قیمت بالا این سرمایه گذاری جای دیگه انجام بشه در عوض خودروی لوکس و با کیفیت وارد بشه مگه همه کشورها خودروو سازن که ما هم باشیم.....
چه اصراریه که ما خودرو ساز بشیم اینقدر هزینه و سرمایه گذاری و خروج ارز دولتی و آخرش تولید بی کیفیت با قیمت بالا این سرمایه گذاری جای دیگه انجام بشه در عوض خودروی لوکس و با کیفیت وارد بشه مگه همه کشورها خودروو سازن که ما هم باشیم.....
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
قیمت خودرو از ابتدا نسبت به کشورهای دیگر گرانتر بوده است
اینها که قیمت خود را با دلار و مواد اولیه به نرخ دلار مقایسه میکنند آیا مبدانند خودرو های بی کیفیت داخلی را هیچ کس در بیرون از ایران هریدار نیست؟
وقیمت خودرو با همین کلاس و کیفیت بسیار بالا با همین قیمت ارز ارزان تر است...
تعربه واردات را بردارند هیچ کدام نمی توانند رقابت کنند
چه اصراریه که ما خودرو ساز بشیم اینقدر هزینه و سرمایه گذاری و خروج ارز دولتی و آخرش تولید بی کیفیت با قیمت بالا این سرمایه گذاری جای دیگه انجام بشه در عوض خودروی لوکس و با کیفیت وارد بشه مگه همه کشورها خودروو سازن که ما هم باشیم.....
چرا چند سال پیش که در همه دنیا قیمت خودرو خیلی پایین امده بود نمیگفتند قیمت مواد اولیه پایین آمده ما هم قیمتهامون را پایین بیاوریم؟
طبق اعلام وزارت صنعت خودروسازها مجاز بودن تا 18درصد قیمت خودروها رو افزایش بدن, حالا آقایون خودروساز با کدوم منطق و کدوم علم ریاضی قیمت خودرو رانا رو که موقع ثبت نام قرار بود 15 تومان قیمت تموم شدش بشه الان دارن 5/21 میگیرن ( 43درصد افزایش)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با 18 درصد افزایش قیمت رانا میشه حدود 18 میلیون
قیمت خودرو از ابتدا نسبت به کشورهای دیگر گرانتر بوده است
اینها که قیمت خود را با دلار و مواد اولیه به نرخ دلار مقایسه میکنند آیا مبدانند خودرو های بی کیفیت داخلی را هیچ کس در بیرون از ایران هریدار نیست؟
وقیمت خودرو با همین کلاس و کیفیت بسیار بالا با همین قیمت ارز ارزان تر است...
تعربه واردات را بردارند هیچ کدام نمی توانند رقابت کنند
چه اصراریه که ما خودرو ساز بشیم اینقدر هزینه و سرمایه گذاری و خروج ارز دولتی و آخرش تولید بی کیفیت با قیمت بالا این سرمایه گذاری جای دیگه انجام بشه در عوض خودروی لوکس و با کیفیت وارد بشه مگه همه کشورها خودروو سازن که ما هم باشیم.....