سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منبع «گاز ارزان» برای انگلستان یک سال دیگر تمام می‌شود

اسكاتلند از سال 1707 به خاك كشور سلطنتي بريتانيا ضميمه شد و قرار است در سال 2014 ميلادي يك همه پرسي درخصوص جدا شدن این منطقه از روباه پیر برگزار شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از چندی پیش نوای مهم مربوط به جدایی طلبی در شمال اروپا و در جزیره بریتانیا بلند شده است. اصطلاح بریتانیای کبیر به مجموعه ای از کشور به نام های انگلستان، اسکاتلند، ایرلند و ولز اطلاق می شود و انگلیسی ها برای فخر فروشی و نشان دادن تداوم خود به استعمارگری، این کلمه را می پسندند.

در همین ماه گذشته بود که طرفداران جدایی از انگلستان در اسکاتلند رای آوردند و قصد دارند تا در صورت امکانات مقدمات انتخاباتی برای تعیین سرنوشت و خودمختاری برگزار کنند.

اما این موضوع، برای دولت انگلیس خوشایند نبود و آنها از زمان برگزاری تظاهرات توسط جدایی طلبان، به فکر افتاده اند جلوی جدا شدن این کشور را از خود بگیرند چراکه اسکاتلند سرشار از منابع ارزان نفت و گاز است و سالانه حدود 35 میلیارد دلار برای روباه پیر سود دارد.

اما امروز نخست وزير انگليس سندي را امضا كرد كه به مردم اسكاتلند در خصوص جدا شدن از انگليس حق تصميم گيري مي دهد. ديويد كامرون در پس از ديدار با الكس سالموند وزير اول اسكاتلند سندي را امضا كرد كه بر اساس آن، راي دهندگان در اسكاتلند مي توانند تصميم بگيرند كه این کشور همچنان بخشي از انگليس بماند يا جدا شود.

با توجه به نظرسنجی ها، اکثریت مردم اسکاتلند موافق این استقلال هستند و این به معنای پایان در اختیار داشتن این منابع نفت و گاز ارزان توسط انگلستان است.

قرار است در اسكاتلند در سال 2014 ميلادي يك همه پرسي درخصوص جدا شدن این منطقه از روباه پیر برگزار شود. اسكاتلند از سال 1707 به خاك كشور سلطنتي بريتانيا ضميمه شد، با اين حال، لندن در ماه ژانويه گذشته به علت فشارهاي فزاينده آلكس سالموند كه در انتخابات منطقه اي ماه مه سال 2011 اسكاتلند با آراي بالايي پيروز شد، مجبور شد با اصل برگزاري همه پرسي درباره استقلال اين منطقه موافقت كند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.