سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گردشگري روستايي جايي در همين نزديكي

كارشناسان گردشگري براين باور هستند كه مطالعه درباره نقاط قوت گردشگري روستايي در كشور از اصول اساسي در صنعت گردشگري است که متاسفانه ساماندهي آنها با كمي تاخير مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،  مناظرطبیعی و آثار باستاني  در اکثر روستاهاي کشور آنها را به مکانهاي گردشگري و توريستي تبديل کرده است.در اين ميان شناسايي اين نقاط و طبقه بندي آنها از نظر جاذبه ها وظرفيت هاي گردشگري مي تواند گام نخست در توسعه گردشگري روستايي باشد .

كارشناسان گردشگري براين باور هستند كه مطالعه درباره نقاط قوت گردشگري روستايي در كشور از اصول اساسي در صنعت گردشگري است که متاسفانه ساماندهي آنها با  كمي تاخير مواجه بوده است.

پرويزکردوانی كارشناس گردشگري با بيان اينكه بايد از ظرفيت هاي صنعت گردشگري روستايي براي رونق در جذب گردشگران خارجي و داخلي استفاده کرد، افزود: روستاهاي واقع در مناطق کویري ظرفیت  بالايي برای جذب گردشگر دارند که علاوه بر مکانهاي تفريحي براي گردشگراني كه به تحقيقات نجومي علاقه دارند فضاي ايده عالي به شمار مي رود.
کردوانی افزود: روستاهاي کشور هنرهاي مختلفي چون صنایع دستی، مواد غذایی طبیعی و اقامتگاه هاي مختلف براي گردشگران ارائه مي دهند .

در اين بين توجه به اكوتوريسم  گردشگري مي تواند با رشد روستاگردي به شكل پايدار در كشور تقويت شود .

محمدعلی فیاضی  مدیرکل کمیته ملی طبیعت گردی نيز با بیان اینکه روستا گردی یکی از شاخصه های مهم گردشگری محسوب مي شود ، گفت:طبيعت گردي ارتباط مستقیم با صنعت توريسم دارد که می توان به عنوان یکی از شاخص های مهم این صنعت از آن نام برد چرا که همجواری روستاها با طبیعت باعث شده اهمیت روستا گردی بيش از پيش احساس شود. 

مدیرکل کمیته ملی طبیعت گردی تصریح کرد:حوزه گسترش روستا گردی باید فعالیتی در راستای توسعه پایدار برای رسیدن به اهداف عالیه اکوتوریسم و همچنین به حفظ بقای ارزشهای بومی و سنتی  باشد.

*توسعه گردشگری روستایی مانع مهاجرت به شهرها

 یکی از مزیت های بی چون چرای توسعه گردشگری روستايي، هویت بخشی جدید به روستاییان است که در نتیجه با افزایش درآمدزایی از مهاجرت به شهرها جلوگيري و با ماندن در روستاها نه تنها روستاها را آباد می کنند بلکه فرصتی برای برنامه ریزان در صنعت گردشگري به وجود مي آيد تا امکانات و شرایط را براي خدمات رسانی بهتر را فراهم سازند.

 در صورتيکه امکانات و درآمد کافی در روستاها وجود داشته باشد دلیلی برای مهاجرت به شهر و زندگی در آنجا وجود ندارد بنابراي  مسئولان باید با برنامه ریزی و استفاده از قابلیت های موجود تحول جدی در حوزه گردشگری ایجاد کنند.

 كردواني با اشاره به این که شهرهای بزرگ دچار نوعی سرطان جمعیت شده اند، افزود: از دهه 40 با اصلاحات ارزی زمینه مهاجرت از روستاها به شهر فراهم شد و این روند تا جایی ادامه یافت که دیگر مردم از شهرها خسته شدند و اکنون با یافتن اندک فرصتی به روستاها پناه می برند.

اين كارشناس گردشگري تصریح کرد: براین اساس کشاورزی ، دامپروری نیز تحت الشعاع قرار گرفت و علاوه بر از بین رفتن معیشت روستاها شهرها نیز از محصولات روستایی محروم شدند.

وی با بیان اینکه منابع فسیلی کشور در حال نابودي است ،گفت: باید منابع زيادي براي توسعه پروژه هاي عمراني روستاها اختصاص يابد تا در آمد روستاييان با رونق صنعت گردشگري روز به روز افزايش پيدا کند.

فیاضی در باره  گسترش روستا گردی و ايحجاد اشتغال در کشور گفت :گسترش روستاگردی در ساختار اکوتوریسم با موضوع حفاظت از طبیعت ازاهمیت ویژه ای برخوردار است و با اشتغالزایی و صنایع دستی و بومی سازی ارتباط مستقیم دارد.



گزارش از عاطفه کاهه

برچسب ها: گردشگری ، روستا ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.