سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح شورای ملی سالمندی تصویب می شود

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان تهران از تصویب طرح شورای ملی سالمندی از سوی مجلس شورای اسلامی، و جهش چشمگیر ارتقاء‌ سطح زندگی سالمندان خبر داد.

سراج در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با طرح شورای ملی سالمندان، بایدها و نبایدها و ضروریات این گروه اجتماعی اظهار داشت: طرح شورای ملی سالمندی، ابعاد گوناگون زندگی سالمندان، اعم از اجتماعی، روحی، روانی و سلامت را در برمی گیرد.

سالمندی یکی از مهمترین پدیده های اجتماعی است که جهان امروز به آن پی برده است. هم اکنون قریب به 8 درصد جمعیت کشور، متشکل از سالمندان است که برآوردهای آماری نشان می دهد تا سال 1405 این رقم به نرخ 25 درصد خواهد رسید که حدود 15.5 میلیون نفر از جمعیت کشور در آینده را شامل خواهد شد.

وی تصریح کرد: پدیده سالمندی باید از همان بدو تولد و دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد، زیرا بنیاد و زیر ساخت سالمندی توانمند از همان مقطع تولد پایه ریزی می شود. اگر چه این پدیده هم اکنون مورد بی توجهی مطلق قرار نمی گیرد خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد توجه بیشتر به این پدیده در مقایسه با گذشته بوده ایم اما ظرفیت و ارتقاء هر چه بیشتر این موضوع در طرح و سطح مسائل اولویت دارد این پدیده وجود دارد که این امر نقطه مطلوب و مورد نظر ما است.

سراج اظهار داشت: بحث حضور اجتماعی سالمندان در اجتماع یک مسئله برجسته و حائز اهمیت است این گروه سنی با توجه به ناتوانی هایی که با آن روبرو هستند، بصورت بالقوه نیازمند تمهیدات و اقدامات خاص به خود هستند، که در صورت فراهم نشدن بستر مناسب در جهت زیست و حمایت از آنان و خلل و گسست در حضور اجتماعی این گروه به دلیل ناتوانی هایی که با آن مواجه هستند، با نارسایی ها و ناهنجاری هایی روبرو خواهند شد که سلامت و منزلت آنها را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه در شریعت و دین مبین اسلام نیز، تاکید موکدی بر امر تکریم و حفظ شأن سالمندان شده است عنوان کرد: تمامی سازمان ها و نهادها و مؤسسات کشور، هر یک به نوبه خود می توانند در جهت بهبود هر چه بیشتر سطح زیست سالمندان اقداماتی صورت دهند.

یکی از مهمترین دغدغه ها در رابطه با سالمندان موضوع فرهنگ سازی است این فرهنگ سازی با اهتمام و همکاری تمامی سازمان ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه به نحو مطلوب تری صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از نیازمندی های ضروری این گروه اجتماعی، موضوع طب تخصصی سالمندان است در حال حاضر اغلب قریب به اتفاق پزشکان، در حوزه های تخصصی خود مشغول به فعالیت و طبابت هستند که در کنار آن طیف سالمندان را نیز تحت پوشش خود قرار می دهند، اندک پزشکان متخصص سالمندان نیز، اغلب فارغ التحصیل خارج از کشور هستند که امید است در آینده شاهد گسترش این طب تخصصی در حوزه سالمندان باشیم.

سراج با اشاره به اهداف اصلی سازمان ها بهزیستی در رابطه با سالمندان، اظهار داشت: سوق دادن و هدایت آسایشگاه ها و مراکز نگهداری از سالمندان به سمت کانون های شبه خانوادگی، یکی از دغدغه ها و اهداف اصلی ماست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات علمی و تخصصی نیز اثبات کرده، کانون های شبه خانوادگی از ظرفیت های بسیار بیشتری در جهت آرامش و بقاء‌سالمندان در مقایسه با مراکز نگهداری از سالمندان به صورت آسایشگاهی و اردوگاهی برخوردار است./ز

برچسب ها: اجتماعی ، سالمندان ، جمعیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.