رئیس سازمان بهزیستی تهران گفت: ارتقاء سطح زیست وزندگی سالمندان، یکی از اهداف اصلی وسازمانی ماست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سراج ظهر امروز 15مهر در جمع خبرنگاران درحاشیه مراسم تقدیر از سالمندان گفت: ضمن تشکر از حضار وبانیان این مراسم با ترکیب روزجهانی سالمند گفت: امسال، شعار جهانی سالمند، مبتنی به ارتقاء سطح کیفیت زندگی سالمندان است.
وی درادامه تصریح کرد: امروز جهان به جایگاه رفیع سالمندان پی برده است. سالمندی یک پدیده اجتماعی است که از بدو تولد، همراه افراد خواهد بوددرواقع فرد از زمانی که پا به عرصه هستی می گذارد هرروزی که می گذرد به مرور سالی نیز از پی آن براو می گذرد.
وی درادامه افزود: برآوردهای آماری نشان می دهد ازسال 1385تا 1405 تعداد سالمندان به سه برابر کنونی آن یعنی حدود 5/15 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
واین حجم جمعیت که قریب به 20تا 25درصد جمعیت آینده کشور را تشکیل می دهد نیازمند به برنامه ریزی های منسجم ومدون بسیاری است.
ریاست سازمان بهزیستی شهرستان تهران درادامه افزود: جمعیت سالمندان درکشور به مثابه فرصتی است برای کشور که درصورت بی توجهی وعدم برنامه ریزی، این فرصت، به تهدید مبدل خواهد شد.
سراج تصریح کرد: منظور نظر از برنامه ریزی ها،‌بصورت مطلق وجه اقتصادی نیست، بلکه درابعاد گوناگون فرهنگی اجتماعی وسلامت جسمانی نمود وظهور پیدا می کند و کلیه سازمان ها ونهادها به فراخور ظرفیت ها وامکاناتی که ازآن برخوردارند می توانند برای سالمندان اقدامات وتمهیداتی درنظر بگیرند.
وی درادامه افزود: پیش نویس طرح حمایت از سالمندان تتهیه شده که این طرح مشمول جزئیاتی بسیاری است که کلیت آن، میتنی برحمایت، رفاه وسلامت هرچه بیشتر سالمندان است مانیز امیدواریم درآینده شاهد اقدامات بیشتری درابعاد علمی وبمنظور ارتقاء سطحی کیفی زیست سالمندان باشیم.
سراج درادامه افزود: مسأله فرهنگ سازی دربهبود وضعیت زندگی سالمندان وحمایت هرچه بیشتر ازاین قشر، یک اصل مهم وزیربنای است که رسانه ها ومتولیان فرهنگی وآموزش کشور، می توانند نقش بسزایی دراین امر خطیر ایفا نمایند.
وی درادامه تصریح کرد: ازآنجا که جامعه مایک جامعه اسلامی است، در دین مبین اسلام نیز تأکید مؤکدی برحفظ شأن وتکریم سالمندان شده است، اما متأسفانه گاهی مشاهده می کنیم که برخی حرمت سالمندان را آنطور که باید حفظ ننمی کنند.
وی در رابطه با نقش بی بدیل خانواده در اعتلای سطح زندگی سالمندان وبهبود مشکلات ودشواریهای طبیعی که بالارفتن سن با آن روبرو هستند اظهار داشت: تحقیقات ثابت کرده بهترین مأمن وبستر برای سالمندان خانه وخانواده اوست که کار آمدی آن بسیار بیشتر از مراکز نگهداری وآسایشگاه های مختص سالمندان است.
وی درادامه افزود: یکی از اصول وضرورتهای مهم ، مداخلات وتمهیدات به موقع وکارآمد برای سالمندان است و به بیان دیگر این امر، از اصلی ترین ارکان تونبخشی درطیف سالمندان است و مبحث مناسب سازی معماری ساختمان به فراخور حال سالمندان از دیگر ضروریات حائز اهمیت محسوب می شود.
سراج تصریح کرد: درواقع می توان بادرنظر گرفتن ناتوانی و محدودیت هایی که سالمندان باآن روبرو هستند، بستر وفضای زندگی را به گونه ای برای آنها مهیا نمود که این ناتوانایی ها به حداقل ممکن برسد.
ریاست سازمان بهزیستی تهران در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های منظور نظرما، سوق دادن وهدایت مراکز وآسایشگاه های شبانه روزی سالمندان به سمت مراکز شبه خانواده است.
مراکز سالمندان نباید بصورت اردوگاهی باشد، درواقع طراحی ها وبرنامه ریزی ها باالگو ومبنای ساختاری خانوادگی می تواند یک گام مثبت وسازنده دربالا بردن کیفیت وپایین آمدن محدودیت های طبیعی کهنسالی وسالمندی محسوب شود. /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار