سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان تا سقف 840 میلیارد دلار

شرکت های دانش بنیان با تلاش بر هم افزایی هر چه بیشتر به دنبال افزایش صادرات هستند.

به گزارش خبرنگارصنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، در دهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس دکتر سلطانخواه ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب نقشه جامع علمی کشور نقش بسیار بدیهی و گسترده در حوزه علم و فناوری کلید زده و این شورا پیوند علم و فناوری و فرهنگ به صورت عینی را دنبال می کند که در سال گذشته 2 سند توسعه فناوری زیستی و علوم شناختی و همچنین سند علوم فضایی در حیطه هوا و فضا و ساختارهای آن را به تصویب رساند که مسیر بسیار روشنی را در زمینه علم و توسعه هموار کرد.


وی تصریح کرد: روند توسعه فناوری در ایران هم اکنون در دهه چهارم وارد فراز بسیار جدی شده با وجود آنکه این روند به مرحله بلوغ و تکامل خود رسیده ولی باید سرمایه گذاری که در دهه قبل انجام گرفته به بار بنشیند که ثمره آن را مردم به طور ملموس ببینند که انتظار آنان در حیطه علوم و فناوری به ظهور بنشیند.

وی اذعان داشت: مقام معظم رهبری افق جدیدی در رابطه با علم و فناوری باز نموده که بر اساس آنکه سرمایه ها محدود است ولی با اولویت گذاری روی مساله نخبگان باید به هم افزایی علم و فناوری پرداخت.

اقدامات اساسی در زمینه تضمین بازار فروش محصولات

سلطان خواه ادامه داد: در سال 90 ،حدود 58 الی 60 میلیارد دلار واردات محصولات داشتیم كه محصولات با وزن 35 میلیون تن،  كه از این مقدار 45 میلیارد محصولات ساخته شده و 4.5 میلیارد دلار واردات محصولات فناوری پیشرفته بوده و 45 میلیارد دلار در سال جاری صادرات داشتیم که از این مقدار 840 میلیون دلار محصولات دانش بنیان بوده است .

وی خاطر نشان کرد: در واردات عموماً به جای مواد اولیه محصولات ساخته شده که بر اساس فناوری پایین و متوسط بوده صادرات مواد خام و نیمه خام نیز داشتیم. برای این که بتوانیم چرخه اقتصادی را رونق بخشیم باید به این نحو عمل کرد که روند صادرات مواد خام و نیمه خام کمتر و روند کالاهای متوسط نیز کم کنیم حتی اگر روند مواد اولیه افزایش یابد ایرادی ندارد، زیرا به ساخت کالا تبدیل می شود که لایحه حمایت از تولید داخل را به مجلس ارائه کردیم که بر اساس آن روند واردات و صادرات را بهبود بخشیم که یکی از این کارها آن است که خام فروشی از بین برود تا این که با اتکا بر دانش خود به افزایش تولید داخلی بپردازیم./ع2
برچسب ها: افزایش ، دانش ، بنیان ، بلوغ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.