معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حمایت از 140 شرکت دانش بنیان هوافضا خبرداد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، نسرین سلطانخواه، در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران، این نمایشگاه را نمادی از توسعه و پیشرفت علم و فناوری در حوزه های هوافضا عنوان کرد و افزود: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در جامعه، توسعه علم و فناوری است و زمانی توسعه علمی خوشحال کننده است که اثر خود را در توسعه یافتگی در سایر عرصه‌ها نشان دهد و اگر این توسعه یافتگی موجب افزایش درآمد سرانه کشور شود، توانسته است در توسعه اقتصاد و تولید مفید باشد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما با نگاه جامع به توسعه فناوری می‌توانیم در گستره این دانش بازیگرانی برای نقش آفرینی داشته باشیم، به عبارتی هر بخشی خودش را در توسعه علم و فناوری پاسخگو بداند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر نگاه به حوزه های فناوری عوض شود، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها نیز تغییر خواهد کرد، یادآور شد: اگر گستره نگاه خود را عمیق کنیم، در می یابیم که توسعه علمی به توسعه فناوری منجر می شود.
 
توسعه فناوری، نیازمند فراهم کردن شرایط اقتصادی و اجتماعی است
 
سلطانخواه با تاکید بر اینکه بخش های سخت در حلقه های دوم و سوم جایی که به بحث تجاری سازی و ورود به بازار وارد می شویم، قرار دارد، خاطر نشان کرد: بازیگران متعدد و متنوع باید در این بخش ها ایفای نقش کنند. در واقع در توسعه فناوری بیش از اینکه محتاج توسعه علمی باشیم، نیازمند فراهم کردن شرایط اقتصادی و اجتماعی هستیم. به همین دلیل است که اقتصاد و تولید نیز در این حلقه دیده می شوند.
 
لزوم ایجاد کشش و ظرفیت در بازار برای توسعه فناوری
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نگاه ها در توسعه فناوری نباید بر مبنای فشار بر این حوزه باشد، ادامه داد: ایجاد کشش و ظرفیت در بازار برای توسعه فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر این پشتیبانی از توسعه فناوری شامل حمایت های مادی و معنوی می شود که بدون ایجاد بازار رقابتی حاصلی نخواهد داشت.
 
توسعه فناوری در بخش دفاعی مبنای توسعه فناوری در سایر حوزه ها است
 
سلطانخواه تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در توسعه فناوری باید بر آن تمرکز کرد، بخش دفاعی است، زیرا که سرمایه گذاری در آن می تواند مبنای توسعه این حوزه در دیگر بخش ها شود، البته به شرطی که خود را منحصر و محدود نکنیم.
 
تعامل بین بخش های دفاعی و غیر دفاعی
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، یکی از مهمترین وظیفه های ستاد توسعه فناوری هوافضا را ایجاد تعامل بین بخش های دفاعی و غیر دفاعی این حوزه دانست و گفت: طرح کلانی که این معاونت با وزارت دفاع منعقد کرده مبنی بر این نگاه بوده است که بخشی از آن مربوط به ایجاد پایگاه های عمومی هوانوردی یا ساخت هواپیماهای کوچک مسافربری و بالگرد های مسافربری است تا برای شرکت های دانش بنیان بازار عمومی ایجاد شود.
 
آمادگی برای مشارکت در سامانه تامین قطعات شرکت های دانش بنیان
 
سلطانخواه با اشاره به سخنان مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در رابطه با ایجاد سامانه تامین قطعات برای شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی کامل دارد تا در این سامانه مشارکت داشته باشد. به طوری که می توانیم به شرکت هایی که توانایی تامین قطعات صنایع هوایی را دارند، فراخوان بدهیم، تا زمانی که توانمندی در این حیطه تامین شد، این معاونت و ستاد توسعه هوافضا از این شرکت ها پشتیبانی و حمایت کنند.
 
حمایت از خریداران در بخش تضمین بازار
 
وی با بیان اینکه علاوه بر این آمادگی داریم تا در بخش های اخذ مجوز و استانداردها نیز حمایت های لازم را داشته باشیم، تصریح کرد: با توجه به اهمیت ایجاد بازار برای فناروی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا در بخش تضمین بازار هم از خریداران در غالب قرارداد، حمایت کند.
 
حمایت ستاد هوا و فضا از 140 شرکت دانش بنیان
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایجاد صندوق ملی نوآوری و شکوفایی را بستری برای استفاده بخش خصوصی از وام قرض الحسنه دانست و گفت: در این راستا ستاد توسعه فناوری هوافضا توانسته در سال جاری از بیش از 140 شرکت دانش بنیان این حوزه حمایت کند.
 
سلطانخواه در خاتمه اظهار امیدواری کرد؛ با تلاش های ستاد توسعه فناوری هوافضا و اتحادیه و سازمان صنایع هوایی پشتیبانی های این حوزه از شرکت های دانش بنیان روز به روز بیشتر شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار