سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر گذاری دانشگاه جامع با ورود به بحث شرکت های دانش بنیان دوچندان خواهد شد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خواستار توجه خاص این دانشگاه به شرکت های دانش بنیان شد و گفت: تاثیرگذاری این دانشگاه با ورود به بحث شرکت های دانش بنیان دوچندان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ؛حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب 170 هزار دانشجو و 5 هزار عضو هیات علمی داشته ایم که این رقم امروزه به بیش از 4 میلیون دانشجو و 69 هزار استاد محقق افزایش پیدا کرده است، همچنین در حال حاضر بیش از 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر سهم ایران در تولید علم جهانی 2 درصد است و به گفته نشریه نیچر ایران تنها کشور جهان است که در ظرف 5 سال توانسته تعداد مقالات علمی خود را به 2 برابر افزایش دهد.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به رتبه 16 کشور ایران در تولید علم جهانی که توسط سازمان اسکوپوس منتشر شده اظهار کرد: این در حالی است که نظام ISI رتبه کشورمان را 19 اعلام کرده اما کسانی که درگیر این کار هستند می دانند که اسکوپوس به دلیل بیشتر بودن مقالات علمی از اعتبار بیشتری برخوردار است.

محمدیان تصریح کرد: در حال حاضر در کشور 31 پارک علم و فناوری، 115 مرکز رشد، 142 قطب علمی و 640 موسسه پژوهشی در حال فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد اختراعات ثبت شده در سال 90 هزار و 126 مورد بوده است که این یعنی سربازان گمنام خوشنام انقلاب به عنصر علم و دانش توجه ویژه ای کرده اند.

 نقش کلیدی دانشگاه های علمی کاربردی در تبدیل پژوهش های علمی به محصول

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به ضعف کشور در تبدیل پژوهش های علمی به محصول گفت: علیرغم تولید بالای علم ما با شکل تبدیل پژوهش های علمی به محصول مواجه هستیم که دانشگاه های علمی کاربردی در این زمینه و نیز در جهت دادن به دانشگاه های بزرگ در این باره کلیدی داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: نسل نخست دانشگاه ها آموزش محور بودند که وظیفه انتقال و توزیع دانش را بر عهده داشتندT نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور بودند که در کنار آموزش توجه خاصی به پژوهش داشتند.

وی ادامه داد: نسل سوم را دانشگاه های کارآفرین تشکیل دادند و امروز در مرحله چهارم هستیم که دانشگاه مهارت آفرین با محوریت خلاقیت و تولید ثروت در این زمره قرار دارد و دانشگاه علمی کاربردی به نسل سوم و چهارم نزدیک تر است.

وی با بیان این که نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند گفت: امروزه در دانشگاه های مهم دنیا هدف اصلی تربیت دانشجویانی است که بتوانند محصول تولید کنند.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به این که دانشگاه علمی کاربردی به نسل سوم و چهارم دانشگاه ها مربوط می شود اظهار کرد: این دانشگاه تلفیق آموزش های بنیادی و آموزش های علمی را در دستور کار خود قرار داده که این مهم ترین هدف است و سبب پیوند جامعه با دانشگاه می شود.

به گفته وی اما نباید کشور ما در مهارت آفرینی در این دانشگاه خلاصه شود بلکه باید این ایده را در دانشگاه های بزرگان نیز جا بیندازیم.

 دستور رئیس جمهور برای ادغام دانشگاه علمی کاربردی با آموزشکده های فنی و حرفه ای

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با ابراز خرسندی از تصمیم رئیس جمهور درباره تلفیق دانشگاه های علمی کاربردی و فنی حرفه ای اظهار کرد این دو دانشگاه ارتباط نزدیکی با هم دارند.این دو دانشگاه می توانند مکمل هم باشند چرا که آمادگی خوبی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که می توانند این ظرفیت خوب کشور را ساماندهی کند.

وی خطاب به مدیران مراکز علمی کاربردی تاکید کرد: علاوه بر به خدمت گرفتن اساتید متدین و عابد باید اساتیدی را به خدمت بگیرید که مسئولیت پذیر و وطن پرست باشند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به مسائل فرهنگی و روحیه معنوی و مسئولیت پذیری یکی از مسئولیت های مهم شماست.

وی همچنین با بیان این که از سال گذشته تا کنون بیش از 20 هزار عضو هیئت علمی در طرح معرفت و دانش افزایی شرکت کرده اند تصریح کرد: اساتید دانشگاه علمی کاربردی باید  در این جهت فعالیت بیشتری داشته باشند چرا که به گفته خود شرکت کنندگان این طرح بسیار مورد نیاز است./ع2
برچسب ها: شرکت ، دانشگاه ، جامع ، معنوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.