سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطاب عضو کنگره آمريکا به كاخ سفيد :

نظامي گري آمريکا عامل معضلات اقتصادي است

يک عضو کنگره آمريکا تصريح کرد بايد نظامي گري آمريکا پايان يابد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ دنيس کاسينيچ از اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا گفت: موسسه تحقيقات صلح بين المللي در شهر استکهلم سوئد اعلام کرده است آمريکا به تنهايي به اندازه مجموع کل ديگر کشورهاي جهان براي حفظ قدرت نظامي اش هزينه نظامي دارد. بودجه نظامي آمريکا بزرگترين بخش را در لايحه بودجه سال دو هزار و سيزده آمريکا تشکيل مي دهد. از مجموع مالياتهايي که مردم آمريکا در سال دو هزار و يازده پرداخت کردند، سي ونه درصد به وزارت دفاع آمريکا اختصاص پيدا کرد.

 اين درحالي است که فقط شانزده درصد يعني کمتر از نيمي از بودجه اختصاص يافته براي وزارت دفاع آمريکا به منظور مقابله با فقر در آمريکا اختصاص يافت. فقط دو درصد از اين بودجه براي ديپلماسي اختصاص پيدا کرد. تاثير هزينه هاي نظامي آمريکا بر کسري بودجه کشور کاملا مشهود است. با نگاهي به هزينه هاي دو جنگ عراق و افغانستان مي توان به روشني به اين مسئله پي برد. به گفته جوزف استيگليتز برنده جايزه نوبل اقتصاد، اين دو جنگ بيش از پنج تريليون دلار براي آمريکا هزينه داشته است.

البته بايد به هزينه هاي آتي نيز توجه داشت که به نظامياني مربوط مي شود که از جنگ به آمريکا بازمي گردند و بايد خدمات دريافت کنند. بخشي از آثار و عواقب بحران اقتصادي که هم اکنون نيز آمريکا با آن دست و پنجه نرم مي کند به علت هزينه هايي است که آمريکا در حوزه جنگي داشته است. در شرايطي آمريکا به اين هزينه هاي نظامي کلان مبادرت مي کند که قيمت نفت در بازارهاي  جهاني افزايش يافته، بدهي هاي دولت آمريکا افزايش يافته و اقتصاد جهاني با بحران مواجه است.

 آمريکا هنوز هم در اين مسير حرکت مي کند و همان کاري را که درباره عراق انجام داد درباره افغانستان تکرار مي کند. جنگ افغانستان هر هفته حدود دو ميليارد دلار براي ماليات دهندگان آمريکايي هزينه دارد. هرچه مدت حضور آمريکا در افغانستان طولاني تر باشد به همان نسبت تعهدات مالي اش بيشتر خواهد شد و درنتيجه ناامني مالي و اقتصادي اش در داخل کشور افزايش خواهد يافت. اين درحالي است که اکثر مردم آمريکا هم با گرايشهاي دموکراتي و هم با ديدگاههاي جمهوري خواهي با جنگ مخالف هستند.

 با اين اوصاف، بايد دولتمردان آمريکا تمرکز خود را بر ملت سازي در داخل آمريکا معطوف کنند. زمان آن فرارسيده است که نيروهاي خود را به گونه اي مسئولانه به آمريکا بازگردانيم و ميلياردها دلاري که براي جنگ هزينه مي شود براي اشتغالزايي در داخل آمريکا و ساخت زيرساختها در کشورها هزينه شود. آمريکا بايد پولهاي خود را در اين زمينه ها صرف کند.
برچسب ها: آمریکا ، کنگره ، نظامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.