سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌های صبح پنجشنبه؛

وطن فروشي يا مواضع اصولي؟!

دلجويي يا عذرخواهي به روايت 2 خبرگزاري!، واشنگتن پست: آمريكا نمي تواند براي ايران خط قرمز تعيين كند ، احمدی نژاد، انرژی هسته ای بولیوی! ، فضای مجلس موافق سؤال نیست و ...از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های پنجشنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اخبار ویژه روزنامه های امروز پنجشنبه را در اینجا می توانید بخوانید: 

روزنامه کیهان:

اسرائيل: نگراني ما در خاورميانه اين است كه مذهب به متن سياست بازگشته است

معاون نخست وزير اسرائيل گفت در تحولات جهان عرب آنچه مرا نگران مي كند بازگشت خدا و مذهب به متن سياست است.

دان مريدور كه همزمان وزير اطلاعات و انرژي اتمي رژيم صهيونيستي نيز هست در مصاحبه با روزنامه فيگارو و درباره انقلاب ملت هاي مسلمان منطقه عليه ديكتاتورها گفته است: آنچه امروز مرا نگران مي كند بازگشت خدا و مذهب به متن سياست است. من اصلا اين رويه را نمي پسندم. حال چه بايد كرد اگر اكثريتي كه رأي داده اند خواستار دموكراسي نباشند؟(!) به عنوان مثال چه بايد كرد اگر حق انتخاب پوشش را از زنان بگيرند؟ ما نمي دانيم آينده اين حكومت ها كه دولت اسلام گرا انتخاب كرده اند به كجا خواهد انجاميد. يكي از اين حكومت ها مصر است كه براي اسرائيل اهميت ويژه اي دارد. رئيس جمهور مرسي چه خواهد كرد؟ تا اين لحظه كه شيوه گفتار او بيطرفانه بوده و اسرائيل را تهديد نكرده. مصر به كمك غرب نياز دارد تا اقتصاد خود را بهبود بخشد. اميدوارم كه فشارهاي اقتصادي تاثير مثبتي بر رفتار دولت مصر داشته باشد.

وي درباره تحولات سوريه نيز ضمن حمله به دولت بشار اسد گفت: بايد حكومت سوريه را مهار كرد. اسرائيل در شرايط بسيار حساسي قرار دارد. در سوريه خطر گروه هاي جهادگرا وجود دارد ولي براي ما اولويت اين است كه ائتلاف ميان ايران، سوريه و حزب الله را بشكنيم. بدين ترتيب خطرات مربوط به حكومت دمشق منتفي مي شود. ما مطمئنيم در اين صورت ايران و حزب الله تضعيف مي شوند. سوريه كليد دستيابي ايران به يك موضع قدرتمند در خاورميانه است.

معاون نخست وزير اسرائيل با حمايت از تهديد نظامي و گسترش فشارها براي مهار ايران گفت: ايران بايد بداند كه اگر بخواهد از آستانه اتمي عبور كند، پيامدهاي آن بسيار سخت خواهد بود ولي مطمئن باشيد اگر ايران در كشمكش هسته اي پيروز شود، جهان دستخوش تغيير خواهد شد.


واشنگتن پست: آمريكا نمي تواند براي ايران خط قرمز تعيين كند

يك روزنامه آمريكايي اذعان كرد كاخ سفيد قادر به ترسيم خط قرمز در مقابل فعاليت هاي هسته اي ايران نيست.

واشنگتن پست با اشاره به درخواست هاي اسرائيل از آمريكا نوشت: آمريكا بايد خطوط قرمز روشني مقابل برنامه هسته اي ايران تعيين كند كه داراي اعتبار و قابليت اجرايي باشند. اوباما تمايلي به اين كار ندارد.

مايكل سينك مدير اجرايي مؤسسه خاور نزديك واشنگتن در اين تحليل يادآور مي شود: «موفقيت تعيين خط قرمز به اين است كه اعتبار و قابليت اجرايي داشته باشد. قابليت اجرا يعني خط قرمز بايد با اقدامي مطابق باشد كه مي توان آن اقدام را رديابي كرد و مانع از به وقوع پيوستن آن شد. اعتبار يعني اينكه ديگران باور كنند زماني كه از خط قرمز عبور شد بايد اقدامي صورت گيرد. خطوط قرمز آمريكا عليه ايران از دو منظر ناقص است. اول اينكه قابل اجرا نيست. دوم اينكه خط قرمز آمريكا معتبر نيست. واشنگتن براي توقف برنامه هاي هسته اي كره شمالي يا سوريه نيز اقدامي صورت نداده است؛ البته در عراق وارد اين روند شد اما هزينه زيادي پرداخت كرده است: طوري كه جلوگيري از ظهور عراقي ديگر به شعار اصلي سياست خارجي آمريكا تبديل شده است».

واشنگتن پست در ادامه اين تحليل نوشت: در حالي كه كشورها تهديد آمريكا را معتبر نمي دانند، ايران راهبرد احتياط آميزي را دنبال مي كند كه خط قرمز آمريكا را بيشتر تحت تأثير خود قرار مي دهد. ايران از يك سو با مراقبت بعد از برداشتن هرگام موفقيت آميزي جهان را به نظم هسته اي نويني عادت مي دهد و تنها زماني يك گام به جلو برمي دارد كه دستاوردهايش به عنوان عملي انجام شده پذيرفته مي شود.

اين روزنامه همچنين نوشت: از اينها گذشته ايران در مورد عواقب منفي حمله نظامي مرتب هشدار مي دهد هشدارهايي كه تحليلگران و مقامات غربي نيز آن را پذيرفته و تكرار مي كنند. اين امر باعث مي شود حمله نظامي، گزينه اي دور از دسترس توسط مقامات غربي مطرح شود.


گاردين: دست آمريكا براي مردم ايران رو شده است

اعمال تحريم عليه كشورها در جهت گسترش مشكلات عليه شهروندان، در چارچوب تروريسم مي گنجد و اين همان كاري است كه آمريكا انجام مي دهد.

اين مطلب را روزنامه گاردين مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: اعمال تحريم ها از سوي آمريكا و متحدانش معمولا منجر به بروز مشكلات انساني مي شود و غيراخلاقي و دفاع ناپذير است. به همين دليل همه تحريم ها ناكارآمد هستند. 6 سال پيش آمريكا مدعي تحريم هاي هوشمند عليه حكومت ايران بود و تاكيد مي كرد هيچ دشمني با مردم ايران ندارد. اما اكنون آمريكا و غرب، فشار به مردم ايران را بخشي از برنامه خود مي دانند. اين دقيقا همان منطق داو ويسگلاس از مقامات اسرائيل در سال 2006 بود كه گفت بايد غزه را محاصره غذايي كرد. بعدها براد شرمان نماينده كنگره آمريكا گفت منتقدان مي گويند تحريم ها ممكن است به مردم ايران آسيب بزند و من صراحتا مي گويم لازم است همين نتيجه حاصل شود.

گاردين مي افزايد: جاي شگفتي است كه رنج ها و آلام انساني حاصل از سياست هاي آمريكا به ندرت در متن گفتمان سياسي آمريكا مطرح مي شود. آنها حقايق را در اين زمينه كتمان مي كنند. اقدامات تحريمي عليه ملت ها با رفتار تروريست ها چه تفاوتي دارد؟

شايان ذكر است روز گذشته در حالي كه اوباما تحريم هاي مصوب از سوي كنگره را عليه ملت ايران امضا مي كرد، وزارت دارايي آمريكا در اقدامي رياكارانه مدعي شد تحريم هاي خود را براي كمك به زلزله زدگان به مدت 45 روز در حالت تعليق نگه مي دارد! البته اين تعليق شامل حال مؤسساتي كه بخواهند بيش از 300هزار دلار براي كمك به زلزله زدگان بفرستند، نمي شود.


چاوز: ونزوئلا از بشار اسد حمايت مي كند نه از تروريست هاي آمريكايي

رئيس جمهور منتخب مردم ونزوئلا با ارائه استدلال روشن، منطق آمريكا و متحدانش در حمايت از گروه هاي معارض سوريه را به چالش كشيد.

چاوز كه سه روز پيش با رأي قاطع مردم ونزوئلا و به رغم تلاش هاي آمريكا مجدداً به رياست جمهوري انتخاب شد، اعلام كرد «از دولت قانوني سوريه به رياست بشار اسد حمايت مي كند». وي در كنفرانس مطبوعاتي كه پس از پيروزي در انتخابات برگزار شده بود، گفت: چرا از دولت بشار اسد در حالي كه حكومت قانوني اين كشور است حمايت نكنيم؟ از چه كسي حمايت كنيم؟ تروريستها و كساني كه به دنبال شوراي انتقالي هستند؟ كساني كه مردم را در هر مسيري مي كشند؟

چاوز تأكيد كرد: درك نمي كنم كه چگونه بعضي از دولتهاي اروپايي با تروريست ها همسو مي شوند و حكومت قانوني سوريه را به رسميت نمي شناسند. ولي ما بدون شك به حمايت از حكومت قانوني در سوريه ادامه مي دهيم و خواستار صلح در اين كشور هستيم.

وي گفت: دولت آمريكا يكي از دولت هايي است كه بيشترين سهم را در بحران سوريه دارد و آقاي اوباما بايد بنشيند و فكر كند و در رفتار خود تجديدنظر نمايد.


وطن فروشي يا مواضع اصولي؟!

رسانه هاي ضدانقلاب از جلسه مشترك مجمع روحانيون مبارز و گروه «مجمع محققين و مدرسين» با حضور خاتمي، عبدالله نوري و سيدحسن خميني خبر مي دهند.

هرچند در اين باره خبر رسمي از سوي افراد برگزاركننده منتشر نشده اما گويانيوز گزارش داد «اين جلسه در جماران برگزار شد. عبدالله نوري و سيدحسن خميني از اعضاي اين دو احزاب روحاني- سياسي نيستند ولي با توجه به شرايط پيچيده و نيز اهميت رويكرد اصلاح طلبان و جنبش سبز در انتخابات رياست جمهوري 92 به اين جلسه مهم دعوت شدند.

در اين نشست وحدت، انسجام و همفكري اصلاح طلبان خصوصا چهره هاي شاخص آن مورد تاكيد قرار گرفت و بر لزوم فعاليت جدي و موثر اصلاح طلبان در فضاي انتخابات پيش رو البته با حفظ مباني اصلاح طلبي و محوريت مواضع اصولي آقايان ميرحسين موسوي و مهدي كروبي تاكيد گرديد».

گروهك هاي اپوزيسيون و فتنه گران در سال 88 مدعي تقلب در انتخابات شده و اقدام به ايجاد آشوب كردند. همين امر حضور دوباره آنها در عرصه انتخابات را هم به لحاظ توجيه تئوريك و هم نگاه حاكميت و مردم به آشوب طلبان با تعارض هاي جدي مواجه كرده است.

گفتني است كه تاكيد آنها بر «مواضع اصولي موسوي و كروبي»- اگر صحت داشته باشد- با توجه به اسناد فراواني كه از همكاري آنها با سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس و اسرائيل حكايت مي كند، قابل تامل است!


روزنامه خراسان:

دلجويي يا عذرخواهي به روايت 2 خبرگزاري!

پس از آن که رئيس جمهور در نشست خبري اخير خود از خبرگزاري فارس درباره نحوه پوشش اخبار مربوط به بازار ارز و سکه انتقاد کرد و اين مسئله با پاسخ متقابل خبرنگار اين خبرگزاري در آن نشست مواجه شد، روز گذشته خبرگزاري فارس اعلام کرد که رئيس جمهور در حاشيه جلسه هيئت دولت به صورت ويژه و با در آغوش کشيدن خبرنگار فارس، از وي دلجويي کرد و گفت:« من، شما و خبرنگاران را دوست دارم.»

اين در حالي است که خبرگزاري ايرنا، در مورد همين موضوع نوشت: خبرنگار فارس در اين باره از دکتراحمدي نژاد عذرخواهي کرد و خواست تا از دست او ناراحت نباشد. رئيس جمهور نيز در پاسخ به اين عذرخواهي بيان داشت: «من، شما را دوست دارم و روي سخنم با شما نبود».

احمدي نژاد در پاسخ به احساسات خبرنگار فارس، وي را در آغوش گرفت و مورد محبت قرار داد.


روزنامه تهران امروز:

تقدیر آیت الله مکارم از توقف مرحله دوم هدفمندی

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح دیروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تقدیر از اقدام مجلس شورای اسلامی در جلوگیری از اجرای مرحله دوم یارانه ها گفت: دولتمردان باید با همفکری و مشورت جهت مصالح مردم مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان با دو جنگ اقتصادی و فرهنگی کشور و ملت را مورد حمله قرار داده است، اظهار داشتند: کشور ما الان با دو جنگ تمام عیار اقتصادی و فرهنگی تحمیلی استکبار جهانی روبه روست.


احمدی نژاد، انرژی هسته ای بولیوی!

مجتبی هاشمی ثمره دستیار ارشد رئیس جمهور به شرح برنامه های رئیس جمهور در سفر به نیویورک پرداخت. وی در خصوص ملاقات رئیس جمهور با همتای بولیویایی اش گفت: در ملاقات با رئیس جمهور بولیوی، آقای مورالس گفت: برای من غم بزرگی بود که نتوانستم در اجلاس نم شرکت کنم. من واقعاً خود را در آنجا احساس می کردم. انرژی هسته ای برای بولیوی شما هستید و مبارزه شما با آمریکا، مبارزه ما با آمریکاست، خودمان را همراه شما می بینیم.


روزنامه قدس:

اقدام مشکوک صرافی‌ها

دیروز نرخ دلار 2850 تومانی از تابلوی اغلب صرافی‌های میدان فردوسی حذف شد.این در حالی است که طی چند روز گذشته که نرخ 2850 تومان تعیین شده بود، اغلب صرافی‌ها با این نرخ هم خرید و فروش نمی‌کردند.

اقدام عجیب ترکیه

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: سنگ مرمر ایران از طریق واسطه‌های ترکیه‌ای در سرزمینهای اشغالی فروخته می‌شود!

سناریوی جدید روزنامه سعودی

روزنامه سعودی عکاظ در گزارشی مدعی شد که ایران در تلاش برای ساخت یک پایگاه نظامی در یمن برای حمله به منافع کشورهای غربی بوده است.

شرط رضایی برای حضور در انتخابات

محسن رضایی در نشست هم‌اندیشی دانشجویان ارزشی در تبریز در پاسخ به سؤالی در مورد نامزد شدن خود در انتخابات آینده، گفت‏: تا به حال به این نتیجه نرسیده‌ام که نامزد شوم، اما اگر به این نتیجه برسم که نظام به من در این عرصه نیازمند است، حضور خواهم یافت‏. ‏

«جیگر» به تلویزیون بازگشت

ویژه برنامه «کلاه قرمزی 91» که در آن شخصیتهایی همچون «کلاه قرمزی»، «آقای همساده‌»، «جیگر» و «آقای مجری» حضور دارند، از شبکه جام جم در حال پخش است.

لطمه به اقتدار مجلس

علی مطهری، نماینده مجلس گفت: اساساً معنی ندارد، وقتی که استیضاح آغاز شد بخواهند به دنبال پس گرفتن امضاها باشند و یک فضایی ایجاد کنند که نماینده فکر کند شاید یک مسأله بزرگ امنیت ملی در میان است که این مقدار فشار می‌آورند و در این شرایط، آن نماینده هم ملاحظه می‌کند و ممکن است امضای خود را پس بگیرد.وی افزود: اتفاقی که در جلسه روز یکشنبه مجلس درباره استیضاح وزیر ورزش و جوانان روی داد، اتفاق بدی بود و به نظر من مقداری به اقتدار مجلس آسیب زد.

آزادی متهمان ایرانی در ترکیه

سید مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری اعلام کرد: بر اساس توافقات ایران و ترکیه به زودی 41 زندانی ایرانی در ترکیه آزاد می‌شوند.

آزادی تبعه ایرانی از زندانهای سعودی

پیرو تلاشهای انجام گرفته از سوی وزارت خارجه و سفارت کشورمان در ریاض، محمد ملایی زندانی ایرانی در عربستان سعودی آزاد شد و به میهن اسلامی مراجعت کرد.

اصلاح قانون انتخابات

دخیل‌عباس زارع‌زاده، سخنگوی کمیسیون شور‌اها گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در آینده نزدیک در صحن علنی مطرح می‌شود.

پهپادها در آسمان اسراییل

برخی منابع نظامی اعلام کرده اند که پرواز پهپاد شناسایی بر فراز سرزمین های اشغالی، چندصدمین پرواز از این نوع بوده است.

«نه» دانشجوی ایرانی به انگلیسی‌ها

زهرا پاکدل، مخترع بسیجی و جانشین بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات دعوت جشنواره مخترعان انگلستان را به دلیل سیاستهای خصمانه این کشور علیه ایران رد کرد.

انتقاد عباسی از یک سیاه چاله

حسن عباسی، فعال سیاسی گفت: فضای مجازی محل آزمون کردن نیست، سیاه چاله است. یک اشتباه ساده ممکن است آینده ما را خراب کند.

ادعای جدید صهیونیستها

منابع امنیتی رژیم اشغالگر مدعی شدند که حزب ا... لبنان صدها هواپیمای بدون خلبان در اختیار دارد.

سلمان رشدی مرتد: اشتباه کردیم

سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی اذعان کرده که غرب در قبال اسلام و مسلمانان مسیر اشتباهی را رفته است.

فضای مجلس موافق سؤال نیست

لطف ا... فروزنده، معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: فضای عمومی مجلس هم راستا و موافق با سؤال از رئیس جمهور نیست.

به کسی اجازه توهین نمی‌دهیم

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در تذکری به صحبتهای رئیس جمهور در ششمین مجلس دانش آموزی که عنوان کرده بود «بروید راهیان نور، چهارتا عکس با چفیه بگیرید، زمانی به دردتان می‌خورد»، انتقاد کرد و گفت: چفیه ما نشان 8 سال دفاع مقدس است و برایمان محترم است و اجازه نمی‌دهیم که هیچ کس در هر مقامی به نشان بسیجی ما توهین کند.

اتهام جاسوسی

دادگاهی در باکو 22 تبعه جمهوری آذربایجان را به اتهام همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حبس محکوم کرد.

تماس جاسبی با نمایندگان

حمید رسایی، نماینده مردم تهران از تماس عبدا... جاسبی با برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد خبر داد.

انتقاد از برکناری وزیران موفق

حبیب ا... عسکراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری بابیان اینکه آقای احمدی نژاد از جمله کسانی است که مجموعه های اصولگرا معرفی اش کردند، اما همین که رای آورد گفت به حزبی بدهکار نیستم، گفت: تعداد وزیرانی که احمدی نژاد کنار زده کم نیستند و همین که در کارشان در حال توفیق بودند کنار گذاشته شدند.

تکذیب خبر حمله سایبری

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار منتشره مبنی بر حملات سایبری سازمان یافته به تأسیسات هسته‌ای کشورمان را تکذیب کرد.

مهمانپرست چنین حرفی را نگفته

یک منبع آگاه در وزارت خارجه ضمن تکذیب اظهارات منتسب به سخنگوی وزارت خارجه ایران در برخی رسانه‌های داخلی درباره روابط با امارات، بر حق قانونی این وزارتخانه جهت پیگرد حقوقی تحریف اظهارات سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد.


روزنامه جمهوری اسلامی:


* تشنج در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال موجب شد گشت ارشاد، مشاور وزير ارشاد را دستبند بزند.

يك منبع آگاه كه در جريان زد و خورد نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال حاضر بوده است، در خصوص حوادث اتفاق افتاده، اظهار داشت: در نمايشگاه ديجيتال امسال يك غرفه محرمانه با نام 18+ به صورت اختصاصي براي نمايندگان، شخصيت‌ها و مسئولان كشوري با هدف آشنايي بيشتر آنها با تهديدات فرهنگي توسط وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي داير شده و آن چه نمي‌شود به عموم مردم ارائه كرد، در اين غرفه براي مسئولان به نمايش در آمده است.

وي افزود: در ادامه ماموران نيروي انتظامي با اين استدلال كه در اين غرفه فساد صورت گرفته است در مكان سر بسته مصلا اقدام به شليك گاز اشك‌آور كپسولي كردند.



* تعرض پادشاه بحرين به يك خواننده معروف لبناني و واكنش وي به اين اقدام و دخالت نخست‌وزير قطر در اين ماجرا، جنجال‌برانگيز و مايه رسوائي پادشاه شد.

در حالي كه مردم بحرين خواستار كنار رفتن آل‌خليفه از قدرت هستند، روزنامه الديار لبنان خبر داد كه دخالت "شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثاني" ضرب و شتم "هيفاء وهبي" خواننده معروف لبناني توسط محافظان پادشاه بحرين را متوقف كرد.

اين روزنامه لبناني نوشت بعد از مشكلي كه ميان هيفاء وهبي و پادشاه بحرين بوجود آمد، وي با يكي از خبرگزاري‌هاي خارجي تماس گرفت و از تعرض پادشاه بحرين به وي زماني كه با او در كشتي تفريحي‌اش بود، خبر داد.

پس از اين حادثه، حاكم دبي بلافاصله كشتي تفريحي خود را اعزام كرد و هيفا از كشتي پادشاه بحرين به كشتي وي منتقل شد. پادشاه بحرين با دادن مقادير طلا به قيمت 6ميليون دلار، از هيفا خواست از شكايت كردن عليه وي خودداري نمايد.


 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.