سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمايشنامه نويسان جوان ايراني در شرايط كنوني مهجور مانده اند

.نبود تنوع در نمايشنامه هاي ايراني كارگردانان را به سمت آثار خارجي كشانده است.

سپيده خمسه نژاد نويسنده و نمايش نامه نويس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره شرايط حال حاضر نمايشنامه نويسان ايراني گفت: در فضاي راكد و كساد كنوني تئاتر، كارگردانان ريسك نمي‌كنند و ترجيح مي‌دهند از نويسندگان مطرح در كارهاي خود استفاده كنند.
وي با بيان اينكه كارگردانان دست به گريبان نام ها مي‌شوند، ادامه داد: در اين شرايط جايي براي شكوفايي استعدادها نيست و نويسندگان جوان مهجور مي مانند.
اين نمايش نامه نويس با اشاره به استقبال كارگردانان از متون غربي يادآور شد: متون غربي با تاويل پذيري بيشتر نسبت به متون فارسي، قابليت تفسيرهاي سياسي و اجتماعي را دارند.
وي در اين باره افزود: يكي ديگر از دلايل استقبال و اقتباس از نمايشنامه هاي غير ايراني متن كوتاه و پرسوناژ در اين آثار نسبت به متون ايراني است.
خمسه نژاد نبود تنوع در نمايش نامه هاي ايراني را علت تمايل كارگردانان به متون خارجي دانست و گفت: علاوه بر اين مساله سانسور آثار بسيار دست و پاگير هنرمندان است.
وي در پايان اظهار داشت: با وجود اين شرايط ناشران متون خارجي دسته چندم را به آثار ايراني ترجيح مي‌دهند و شاهد چاپ متعدد نمايش نامه هاي غربي هستيم./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.