سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح نیروگاه خورشیدی دانشگاه صنعتی شریف

نیروگاه خورشیدی دانشگاه صنعتی شریف امروز با حضور مسئولین دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد.

دکتر شهریار کابلی مدیر اجرایی پروژه نیروگاه خورشیدی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت:  در اکثر کشورهای دنیا استفاده از انرژی های نو رایج است و در کشور ما هم استفاده از این انرژی ها بسیار مفید و به صرفه است و باعث کمک به حفظ محیط زیست نیز خواهد شد.

وی افزود: این نیروگاه که با ظرفیت 20 کیلو وات فعالیت خواهد کرد زمینه ای را برای انجام مطالعات در حوزه انرژی خورشیدی به کمک آزمایشگاهی که در کنار آن تاسیس خواهد شد فراهم می کند و با توجه به این که این نیروگاه ظرفیت قابل توجهی دارد برای سنجیدن میزان جذب انرژی خورشیدی در داخل کشور می تواند موثر باشد.

وی به دیگر کاربرد های این نیروگاه اشاره کرد و یادآور شد: با این سیستم می توان توان مهندسی داخلی را سنجید و این که این سیستم از نظر سازه و از نظر الکترونیک اتصال پنل ها در کشور چه ظرفیت مهندسی وجود دارد .

دکتر کابلی تصریح کرد: بودجه قابل توجهی از کانون هماهنگی سلول های خورشیدی معاونت فناوری ریاست جمهوری در اختیار دانشگاه قرار گرفت که برای ساخت این نیروگاه هزینه شده است.

در مصرف انرژی خورشیدی باید فرهنگ سازی صورت پذیرد

دکتر کابلی در ادامه فرهنگ سازی در استفاده از انرژی خورشیدی را از اهداف ساخت این نیروگاه خورشیدی دانست و گفت: در حال حاضر با چند شرکت داخلی در زمینه ساخت سازه نیروگاه مشورت کردیم و در رابطه با اینورترهای اتصال به شبکه با چند شرکت در بستر دانشگاه کار کردیم و این روال ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هدف ما این است که ظرفیت نیروگاه را افزایش دهیم و از انواع سیستم های موجود در دنیا برای آزمایش و مقایسه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همزمان با ارتباط با شرکت های بیرون دانشگاه کارهای تحقیقاتی پروژه های تولیدی نیروگاه های خورشیدی در داخل دانشگاه انجام خواهد شد.

70 درصد تجهیزات نیروگاه خورشیدی دانشگاه صنعتی شریف داخلی است

دکتر کابلی در ادامه گفت: با توجه به بحران انرژی در دنیا انرژی های نو مثل انرژی خورشیدی جایگاه مهمی در دنیا دارند و پروژه هایی نظیر این نیروگاه کمک می کند تا مشکلات تکنولوژیکی در این حوزه در کشور برطرف شود و این انرژی را با توجه به ظرفیت کشور در داشتن نور خورشیدی در اکثر فصول سال شرایط خوبی را برای گسترش این انرژی در کشور داریم.

وی تصریح کرد: تحقیقات در زمینه ساخت کامل این نیروگاه ها در کشور ادامه خواهد داشت و تمام ظرفیت های موجود در دانشگاه را برای تحقق این موضوع به کار خواهیم گرفت.

گفتنی است نیروگاه خورشیدی دانشگاه صنعتی شریف با ظرفیت 20 کیلو وات به صورت اتصال به شبکه دارای 100 عدد پنل 200 وات ، سازه های قابل تنظیم در فصول مختلف سال ، اینورترهای اتصال به شبکه تکفاز و سه فاز، اینورترهای بدون ترانسفور فرکانس پائین و دارای سیستم های دنبال کننده  خورشیدی هستند./ع2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.