سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریبل زنی حرفه ای با "FIFA 13"

نسخه‌هاي جديد بازي فوتبال از نگاه کساني که به طور جدي طرفدار اين بازي نيستند، تفاوتي با نسخه‌هاي قبلي ندارند اما يک بازي‌خور فوتبالي واقعي اندک تغييرات نسخه‌هاي جديد را نسبت به نسخه‌هاي پيشين احساس مي‌کند. اين درست همان اتفاقي است که براي FIFA 13 رخ داده است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جديدترين نسخه از مجموعه فيفا به نام FIFA 13 عرضه شـد در حالي که نسبت به نسخه انقلابي FIFA 12 هيچ تغيير گسترده‌اي را شاهد نبوده است. اين جاست که در نگاه اول FIFA 13 مانند FIFA 12 يک فوتبال خوب محسوب مي‌شود اما اگر دقيق‌تر شويم، ريزه‌کاري‌هاي زيادي در بازي اتفاق افتاده که از FIFA 13 يک فوتبال بهتر ساخته است.


از نگاه فني آن‌چه گيم‌پلي FIFA 2012 را به يک نسخه انقلابي تبديل کرده بود، سيستم جديد Player Impact Engine بود. اين سيستم اثري طبيعي از برخورد فيزيکي دو بازيکن را به نمايش مي‌گذاشت، جايي که يک مدافع قلدر مي‌توانست با تنه مهاجم را از ميدان به در کند يا مهاجم تنومند، مدافع را به کنار مي‌زد. اين سيستم به FIFA 12 اجازه داد تا بهترين شکل از يک شبيه‌سازي فوتبال را ارائه کند اما باگ‌هاي فراوان آن، خيلي از بازي‌خورها را آزرده کرد. فيزيک جديد FIFA 13، ايرادهاي نسخه پيشين را رفع کرده است. ديگر خبري از باگ‌هاي مهلک و يا خنده‌دار از تصادف دو بازيکن يا رفتار عجيب توپ نيست اگر چه هنوز هم باگ‌هايي به چشم مي‌خورد! ممکن است در بعضي از صحنه‌ها نزديک به ده بازيکن در يک فضاي کوچک جا شوند و نتوان با چشم آن‌ها را تفکيک کرد يا بدن بازيکنان از هم عبور کند اما باگ‌هاي کوچک امروز، تاثير مهمي در نتيجه بازي نمي‌گذارد.


بهبود‌هاي زيادي در FIFA 13 اتفاق افتاده است. يکي از اين بهبودها ارتقاء سيستم دريبل در بازي است. تجربه EA در ساخت بازي فوتبال خياباني، در دريبل‌هاي FIFA 13 يک تحول ايجاد کرده است که بازي‌خورهاي حرفه‌اي مي‌توانند از آن بهره‌برداري کنند. دريبل‌هاي بسيار ظريف در ترکيب ترفند‌هاي مختلف براي فريب دادن بازيکن مقابل مانند توقف‌هاي ناگهاني، تعويض سريع جهت حرکت يا پا، يا حرکات نمايشي پا بدون حرکت توپ، يک فوتبال زيبا را خلق کرده است؛ فوتبالي که واقعا طرفدار دارد. البته کار گرفتن از اين سيستم دريبل چندان آسان نيست. دقت ارسال‌هاي از راه دور، شوت‌ها، پاس‌ها و پرتاب‌ها در اين نسخه بسيار بالا رفته است؛ به اين معني که کوچک‌ترين دستور ارسالي، نتيجه را اندکي تغيير مي‌دهد. اين جاست که بايد براي يک شوت دقيق و قدرتمند به خوبي تمرين کرد. در کنار همه نکات دقيق و البته سخت شده بازي، EA يک سيستم تمرين کاربردي به بازي افزوده است. اين سيستم مي‌تواند طريقه ارسال توپ، شوت و يا پاس را با بازيکن‌هاي گوناگون تمرين کند چرا که قدرت بدني و توان شوت‌زني هر بازيکن، نوع هدايت آن‌را تعيين مي‌کند و بازي‌خورها بايد با بازيکن‌هاي خاص خود تمرين کنند.


گرافيک بازي نسبت به نسخه قبلي بهتر پرداخت شده است. استاديوم‌ها و جزئيات محيطي، ريزه‌کاري‌هاي زيبا و خاص خود را دارند که از نسخه قبلي بهتر است. بازيکنان نرم و طبيعي حرکت مي‌کنند. به گزارش بایت، جزئيات چهره ستاره‌ها بسيار زياد است و بازيکنان آشنا نيز چهره واقعي اما نه چندان دقيق خود را دارند. بازيکنان گمنام نيز فقط شباهتي کلي دارند و روي جزئيات چهره آن‌ها کار نشده است. از اين منظر بايد گفت هنوز PES چنـد گامي جلوتـر از فيفـاست اما در FIFA 13 شادي‌هاي هنگام زدن گل کاملا اختصاصي شده و هر بازيکن، شادي خاص خود را دارد که در واقعيت انجام مي‌دهد.


سيستم‌جامع مربي‌گري، تورنمنت‌ها، تعداد تيم‌هاي ملي و موارد ديگر همان روال قبلي نسخه‌هاي گذشته را در پيش گرفته است و از اين منظر FIFA 13 سرآمد بازي‌هاي فوتبالي است. تمام ليگ‌هاي مطرح جهاني به صورت ليسانس شده و با جديدترين تغييرات در بازي گنجانده شده‌اند.


در مجموع منتقدان بازي هنوز FIFA 13 را بهترين بازي فوتبالي موجود مي‌دانند و براي نسخه‌هاي Xbox 360 ،PS3 و ويندوزي اين بازي امتياز ميانگين 9 را در نظر گرفته‌‌اند. WiiU ،Wii، DS PS2 ،PSP ،Vita و IP ديگر ميزبانان اين بازي خوش‌ساخت هستند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: فیفا ، بازی ، شبانه ، گیم پلی ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
محمد رضا صفری
۱۰:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۳
فیفا 13 یک بازی واقعیی اما بازی کردن با اون خیلی سخته.
sajjad
۲۲:۲۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
هنوز هم pes13 ازFIFA13 بهتره.دست شرکتkonami درد نکنه. هر سال با گرافیک و کیفیت بالا این بازی رو روانه ی بازار میکنه.
مهران محبی
۱۳:۴۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
بازی فیفا 13 از همه نظر بسیار عالی وشگفت انگیز است من که آن را خیلی دوست دارم
محمد عیوضی
۱۰:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
بازی فیفا 13 واقعا طبیعی تر از تمام فوتبالهای موجوددر بازاره و بازی کردنش هم خیلی سخته
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۱
واقعا عالی اسا فیفا 13 واقعا
محمد رامز عظیمی
۲۰:۰۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۱
من چند روز پیش با وصف اینکه فیفا 13 را ندیده بودم توصیف اش کردم اما دیروز من این بازی فوق العاده زیبا را خریده ام حالا نمیدانم چطور از زیبای اش بگم بابا فوق العاده است.
محمد رامز عظیمی
۲۰:۰۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۱
من چند روز پیش با وصف اینکه فیفا 13 را ندیده بودم توصیف اش کردم اما دیروز من این بازی فوق العاده زیبا را خریده ام حالا نمیدانم چطور از زیبای اش بگم بابا فوق العاده است.
محمد رامز عظیمی
۱۸:۴۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۱
از نظر من که fifa 13 یک نسخه فوق العاده است.