سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/علت تجاوز مردم به حقوق یکدیگر!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
بخشی از آیه 32 سوره مائده

مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَکَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً

ما بدین سبب بر فرزندان بنی اسراییل حکم کردیم که هر کس نفسی را بدون حق قصاص یا بدون ایجاد فتنه و فساد بر روی زمین به قتل برساند مانند آن باشد که همه مردم را کشته است و هر که نفسی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد مانند آن است که جمیع مردم را زندگی بخشیده باشد.

*در اینجا به مصداق «یعلمهم الکتاب و الحکمه» خداوند حکمتی شگفت تعلیم می‌دهد و آن این است که اگر کسی انسانی را که مستحق قصاص نیست به قتل برساند گویی همه مردمان را کشته و اگر جان انسانی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردمان را حیات بخشیده است. زیرا کشتن یک انسان کشتن انسانیت است.

*اینجا کمیت مطرح نیست نفس کار مطرح است. جنایتکاری که کودکی را از خانواده‌اش می‌رباید تمامی مادران جهان را مضطرب می‌کند و نیز نجات جان یک انسان حرمت نهادن به حیات آدمی است و در سایر شئون نیز چنین است. آنکس که از حق مظلومی دفاع می‌کند به حقیقت از مطلق حق است که دفاع می‌کند.


*این آیه پس از داستان فرزندان آدم، هابیل و قابیل، آمده است. به روایت قرآن هابیل و قابیل هر دو برای خدا قربانی کردند. خداوند قربانی هابیل را پذیرفت و قربانی قابیل را نپذیرفت. قابیل به برادر گفت: «همانا من تو را خواهم کشت» هابیل گفت اگر تو برای کشتن من دست دراز کنی من این کار ار نخواهم کرد. که من از پروردگارم در هراسم و بالاخره قابیل هابیل را کشت.

*این نخستین قتل و اقدام به کشتن انسانیت بود زیرا آن برادر مقام انسان را در دنیا و عظمت او را درک نکرد و جان او را گرفت و هویت انسانی را سر برید. این یک حکایت مستمر تاریخی است و هر قاتلی همان قابیل است که جان هابیل را گرفت.

*خداوند در پایان متذکر می‌شود کسانی که به این گناه بزرگ یعنی کشتن انسان بی گناه دست زدند نیک می‌دانستند حرمت این جنایت را، و به حقیقت حجت بر ظالمان تمام است. با این همه بسیاری از مردم به سبب هوای نفس به تجاوز به حقوق یکدیگر دست می‌زنند و نه جان یک تن که جان هزاران نفر را می‌ستانند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.