سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز؛

از انتشار نخستین روزنامه خاص تا نمایش نخستین ساعت مچی

هجرت تاريخي حضرت "امام خميني"(ره) از عراق به پاريس، ترور "ناصرالدين شاه قاجار" در حرم عبدالعظيم، روز نيروي انتظامي، پرتاب نخستين قمر مصنوعي شوروي به فضا و آغاز عصر فضا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 13 مهر 1391 خورشیدی، 17 ذی القعده 1433 هجری و 4 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

هجرت تاريخي حضرت "امام خميني"(ره) از عراق به پاريس (1357 ش)

سيزده سال پس از ورود حضرت امام خميني(ره) به عراق و اقامت در نجف اشرف، به دنبال فشارهاي دولت بعثي اين كشور براي محدود كردن فعاليت‏هاي سياسي ايشان، حضرت امام خميني(ره)، با چند تن از نزديكان، صبح روز 12 مهر 1357ش به سوي كشور كويت مهاجرت كرد. ولي دولت اين كشور از ورود ايشان، با وجود داشتن ويزا، جلوگيري نمود. از اين رو، ساعاتي را در مرز ماندند. در ساعات پاياني اين روز، مأموران مرزي عراق به امام اطلاع دادند كه بازگشتشان به نجف بلامانع است اما امام از بازگشت به نجف خودداري كردند و شب را در بصره گذرانده، تصميم گرفتند به پاريس بروند.
عصر روز سيزدهم مهر 57، امام و همراهان به بغداد منتقل و روز بعد، امام هجرتي تاريخي و سرنوشت‏ ساز را آغاز نمود و در محله "نوفل‏ لوشاتو" در حومه پاريس اقامت گزيد. در مدت اقامت چهارماهه امام در پاريس، نوفل لوشاتو، به مهم‏ترين مركز خبري جهان تبديل شده بود. حضرت امام تا چند روز پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در همين مكان به سر برده و ملت مسلمان ايران را در سرنگوني رژيم شاهنشاهي، رهبري مي‏ نمودند.


تبعيد حضرت امام موسي كاظم(ع) از مدينه به عراق(179 ق)
حضرت امام موسي كاظم(ع) هفتمين پيشواي معصوم، به دستور هارون الرشيد، خليفه‏ي ستمكار عباسي درمدينه دستگير و به بصره تبعيد شد. گويند آن حضرت در هفتم ذيحجّه‏ي سال 179 ق وارد آن شهر گرديد و به زندان فرستاده شد. امام، مدتي در زندان عيسي بن جعفر، حاكم بصره، بود؛ اما وي به هارون نامه‏اي نوشت و درخواست كرد كه امام رابه فردي ديگر بسپارد، زيرادر تمام اين مدت، سَنَدي بر ضد او نيافته است. هارون نيز امام را به بغداد تبعيد كرد و از وزير خود فضل بن ربيع خواست كه آن حضرت را به شهادت برساند، اما او نپذيرفت. سرانجام سِنْدي بن شاهِك به دستور يحيي بن خالد برمكي، وزير دربار عباسي و به خواست هارون، امام كاظم(ع) را به شهادت رساند.

درگذشت "ميرزا شرف جهان قزوينی" شاعر ايراني(968 ق)
«شرف جهان قزوینی» از فضلا ، دانشمندان و شاعران معروف دوره صفوی است. وی در سال 902 هجری قمری در قزوین به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات خود در قزوین به شیراز رفت و از محضر علامه «غیاث الدین منصور دشتکی» استفاده های شایان کرد.سپس به قزوین بازگشت و مورد توجه شاه طهماست صفوی قرار گرفت و مدت 15 سال مقام وزارت و منصب صدرالصدوری را بر عهده داشت ، تا اینکه در اثر سعایت و سخن چینی حاسدان ، مورد بی مهری شاه قرار گرفت و از کار بر کنار شد. وی پس از دست شستن از خدمات دولتی ، اوقات خود را به مصاحبت با سخنوران ، ادبا و اهل ذوق می گذراند.

شهادت حاج "ملامحمد تقي شهيد ثالث" فقيه بزرگوار شيعه(1264 ق)
ملامحمد تقي بن محمد، معروف به شهيد ثالث، از بزرگان علماي شيعه مي‏باشد. او در برغان به دنيا آمد و در قزوين به تحصيل پرداخت. سپس در قم و اصفهان به ادامه‏ي دروس خود روي آورد و پس از آن راهي عتبات گرديد. در محضر عالم بزرگ، شيخ جعفر كاشف الغطاء و نيز سيد مجاهد كسب علم كرد و به مقامي رفيع در دانش رسيد. اوقات عمر وي در ترويج احكام دين و ريشه كنيِ اساسِ بدعت گذاران در دين گذشت. عيون الاصول، مجالس المؤمنين و منهج الاجتهاد از آثار اوست. در سال 1264 ق كه اوايل ظهور مذهب بابيه بود، بر اثر افشاگري‏هايش در ردّ اين فرقه، از طرف هواداران اين گروه زخمي شد و به همان زخم‏ها درگذشت.

روز نيروي انتظامي

از سال 1378 با درخواست نيروي انتظامي و تصويب مقام معظم رهبري و فرمانده كل قوا زمان برگزاري هفته نيروي انتظامي از تيرماه به مهرماه هر سال انتقال يافت. قبلاً 27 تير به مناسبت سالروز تصويب قانون ادغام نيروي انتظامي به نام روز نيروي انتظامي و سپس هفته آخر تيرماه به نام هفته نيروي انتظامي نامگذاري شده بود و در اين روز و هفته، مراسم ويژه ‏اي براي بزرگداشت اين نهاد انتظامي برگزار مي‏گرديد. وليكن بعد از بررسي‏ها و جمع‏بندي نظرات و ديدگاه ‏ها و پيشنهادهاي مختلف مقرر شد هفته نيروي انتظامي در مهر ماه، برگزار شود.

ترور "ناصرالدين شاه قاجار" در حرم عبدالعظيم توسط ميرزا رضاكرماني(1313ق)
ناصرالدين شاه قاجار كه پس از مرگ محمدشاه، در سن شانزده سالگي به سلطنت رسيده بود، به مدت پنجاه‏سال در مقام پادشاهي ايران قرار گرفت و در دوران سلطنتِ بلند مدت وي تحولات مثبت و منفي گوناگون در كشور به وجود آمد. سرانجام ميرزارضا كرماني در آستانه‏ي آغاز جشن پنجاهمين سالگرد پادشاهي ناصرالدين شاه، با اشارت سيد جمال الدين اسد آبادي، با شليك چند گلوله در زيارتگاه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به عمر شاه 66 ساله‏ي قاجار پايان داد. پس از ناصرالدين‏شاه، پسر 45 ساله‏اش مظفرالدين شاه كه چهل سال وليعهد ناصرالدين شاه بود، به سلطنت رسيد.

رحلت آيت‏ اللَّه "شيخ عبدالكريم حائري يزدي" مؤسس حوزه‏ علميه‏ قم(1355 ق)
عبدالكريم حائري يزدي در سال 1276 ق در ميبد يزد به دنيا آمد. بعد از فراگرفتن مقدمات و سطوح راهي عتبات شد. در نجف در محضر اساتيد بزرگي چون محمد فشاركي‏ ، ميرزاي شيرازي، شيخ فضل اللَّه نوري و آخوند خراساني حضور يافت. در سال 1332 ق به اراك مهاجرت و حوزه‏ اي در آن‏جا تاسيس نمود. سپس طي سفري به قم، با اصرار علما از جمله آيت‏ اللَّه‏ بافقي و انجام استخاره در سال 1340 ق، هجرت به قم را قبول نمود. آثار بابركت اقامت آيت اللَّه حائري در شهر مقدس قم عبارتند از: تاسيس حوزه‏ي علميه و شروع درس‏هاي علمي با 600 نفر از فضلا و طلاب، بناي دارالاطعام، تاسيس مريض‏خانه، ساختن قبرستان نو، تعمير مدرسه‏ دارالشفاء و فيضيه و ساختن بيمارستان فاطمي.
از ايشان تاليفات و آثار ارزشمندي به جاي مانده است كه برخي از آنها عبارتند از: دُرَرُالفوائد، الرضا، الصلوة، المواريث، النكاح. شاگردان ارزنده ايشان از 80 تن متجاوزند و حضرات آيات  حاج آقاروح‏ اللَّه كمالوند، ملاعلي همداني، سيد شهاب‏الدين نجفي مرعشي، سيد محمدرضا گلپايگاني، سيدمحمدتقي خوانساري، سيدمحمد حجت كوه كمره ‏اي، سيدصدرالدين صدر، محمدعلي اراكي و حضرت امام خميني از آن جمله ‏اند. آيت ‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي سرانجام در دهم بهمن 1315 ش در 80 سالگي درگذشت و در حرم حضرت معصومه به خاك سپرده شد.


پرتاب نخستين قمر مصنوعي شوروي به فضا و آغاز عصر فضا (1957م)

دانشمندان روس پس از مدت‏ها تحقيق و آزمايش، سرانجام موفق به ساخت اولين قمر مصنوعي خود شده و توانستند در روز چهارم اكتبر 1957م آن را به فضا پرتاب كنند. بدين ترتيب عصر تسخير فضا با وارد شدن ماهواره اسپوتنيك1 به مدار زمين آغاز شد. اين ماهواره در طي نود و دو روز، يك هزار و چهارصد بار به دور كره زمين گردش كرد و براي نخستين بار، پيام‏هاي راديويي را از فضا به زمين مخابره نمود. اين قمر مصنوعي 83 كيلوگرم وزن و 85 سانتيمتر قطر داشت و مجهز به دو دستگاه فرستنده راديويي بود.

حمله سنگين متجاوزان بعثي به شهر خرمشهر (1359 ش)
با شكست متجاوزان بعث در نبرد با مدافعان خرمشهر در دهم مهر 1359، نيروهاي دشمن ضمن سازمان‏دهي و استقرار در مواضع جديد، تلاش اصلي خود را جهت ممانعت از توقف به هر شكل ممكن متمركز نمودند. بدين منظور، دشمن مصمم بود پيشروي را هرچند در قالب خيزهاي كوتاه، ادامه دهد. لذا بر اساس طرح‏ ريزي جديد، در سپيده‏دم 13 مهر 59، تهاجم سنگيني را آغاز كرد و پس از تلاش فراوان، تنها موفق به پنجاه متر پيشروي در داخل بندر خرمشهر گرديد و ضمن تحمل ضايعات فراوان و يورش رزمندگان اسلام به قرارگاه دشمن، دشمن را از پيشروي باز داشت.
دشمن براي تصرف خرمشهر چند مشكل عمده داشت كه عبارتند از: عدم شناخت دقيق از اوضاع داخل شهر، حضور رزمندگان اسلام در داخل شهر و مشكلات ناشي از مقاومت آنان و نيز هراس دشمن از جنگ شهري و خالي شدن پشتِ سر يگان‏ها، در صورت ورود به داخل شهر و امكان دور خوردن و محاصره نيروها در داخل شهر و نيز احتمال تفرقه و جدا شدن يگان‏ها از يكديگر. و در نهايت با تهاجم بي‏رحمانه مزدوران بعثي به شهر خرمشهر، اين شهر قهرمان در چهارم آبان 1359 پس از سي و پنج روز مقاومت، به اشغال متجاوزين عراقي درآمد.


برخي از رويدادهاي 4 اكتبر
1669: رامبراند نقاش بلند آوازه هلندي در 63 سالگي درگذشت.
1675: نخستين ساعت مچي كه توسط «كريستين هويجنز» ساخته و به معرض نمايش گذارده شد.
1824: نظام حكومتي مكزيك، جمهوري شد.
1864: نخستين روزنامه سياهپوستان آمريكا به نام "The New Orleans Tribune" انتشار خود را آغاز كرد تا مدافع حقوق آنها باشد.
1910: پرتغال جمهوري شد و پادشاه سابق اين كشور " مانوئل دوم" به انگلستان گريخت.
1993: يلتسين كه با مخالفت پارلمان روسيه و تحصن نمايندگان مخالف از جمله رئيس دوما در ساختمان پارلمان رو به رو شده بود دستور داد كه اين ساختمان با تانك گلوله باران شود كه چنين شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.