سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

طارم، سرزمين درختان زيتون

زیتون طارم، نگین سبز رنگی است که تقریبا در سفره هر علاقه مند به خوراکی زیتون یافت می شود و مدتهاست که جای خود را سر میز غذای مردم کشورهای دیگر نیز باز کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، از جاده پرپيچ طارم كه بگذریم كناره هاى جاده پر است از باغ هاى زيتونى رنگ زيتون. چشم را كه به كار بيندازیم بوى زيتون از پشت پلك ها خودش را مى كشد تا ريه هاى خسته از بوی دود و دم شهر. دانه هاى درشت زیتون بر شاخه هاى نازك و پربرگ نشسته اند تا مهمترين سوغات زنجان باشند.

زيتون هاى درشت طارمى خريداران ثابتى در كانادا و عربستان سعودى دارد و استان هاى داخل كشور را هم پوشش مى دهد؛ همين است كه اين سوغات سبز با آن ته مزه تلخش مى تواند سر سفره همه باشد.

استان زنجان از نظر توليد زيتون و سطح زير كشت باغات بارور مقام نخست كشور را دارد و از نظر كل سطح زير كشت پس از استان هاى فارس، گلستان و خوزستان رتبه چهارم را از آن خود كرده است. بیش از 13 هزار و 200 هکتار باغ زیتون در این شهرستان وجود دارد که از این سطح 6200 هکتار باغ بارور می‌باشد.

پنج هزار نفر در طارم زيتون كشت مى كنند و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار در 97 روستاي این شهرستان، نان خود را از مزاياى اين كشت پر سود تامین می کنند.

زرد زيتون، زيتون شنكه، زيتون روغنى، زيتون مارى، گلوله زيتون و مقدار كمى انواع خارجى در این زمینها كشت مى شود.

زيتون توليدي شهرستان در استان‌هاي گيلان، قزوين، تهران، قم، مركزي، همدان، مازندران، گلستان و ساير شهرستان‌هاي استان زنجان به فروش مي‌رسد. این محصول توسط شركت‌هاي صنايع غذايي اروم آدا، اروم آتا، يك و يك، مهرام و بلكا شرق به كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي تركيه، مالزي، آلمان و كانادا بصورت كنسروي صادر مي‌شود.
برچسب ها: زیتون ، درخت ، طارم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.