سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفي جديدترين فهرست مجلات فارسي،‌ انگليسي، عربي در ISC

جدیدترین فهرست مجلات فارسی، انگلیسی و عربی که در بخش گزارش های استنادی نشریات فارسی ISC از نظر ضریب تاثیر بررسی می شوند ارائه شد.

جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: در نشست شورای راه بردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC که اعضای شورای راه بردی ISC حضور داشتند ابتدا جدیدترین فهرست مجلات فارسی، انگلیسی و عربی که در بخش گزارش های استنادی نشریات فارسی ISC از نظر ضریب تاثیر بررسی می شوند ارائه شد.

وی افزود: در ابتدا به نشریات فارسی در سال قبل به تعداد 630 عنوان نشریه که در گزارش های استنادی نشریات فارسی وجود داشت که البته از این تعداد تنها 528 عنوان دارای ضریب تاثیر بوده اند جدیدترین فهرست از نشریات فارسی به شورای راه بردی ISC ارائه شد که شامل 890 عنوان نشریه بود.

وی تصریح کرد: از مجموعه 890 عنوان نشریه فارسی تنها 587 عنوان دارای ضریب تاثیر بود که به تصویر شورای راه بردی ISC رسید به این ترتیب مجلات دارای ضریب تاثیر در ISC در مقایسه با سال قبل 59 عنوان بیشتر بوده است.

جعفر مهراد تصریح کرد: 5 نشریه اول که حائز بالاترین ضریب تاثیر در فهرست جدید بودند عبارتند از بررسی های حسابداری و حسابرسی مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، مجله ره یافت های سیاسی و بین المللی و پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی و البته پژوهش های حسابداری بوده اند.

مهراد به فهرست نشریات عربی اشاره کرد و گفت: نشریات عربی که به شورای راهبردی ISC ارائه شده شامل 143 نشریه بوده که از این تعداد 138 عنوان دارای ضریب تاثیر بوده است و همچنین 5 نشریه عربی اول و موجود در گزارش های استنادی نشریات عربی در ISC عبارتند از مجله ی جامعه الملک عبد العزیز، الاقتصاد و الداره از کشور عربستان صعودی، سه مجله دیگر یعنی مجله اتحاد الجامعات العربی الداب، المجله الاردنیه فی اداره الاعمال و مجله الرابطه هر سه کشور اردن و مجله عالم الفکر از کشور کویت بوده است.

مهراد تصریح کرد: در بین 138 نشریه عربی در گزارش های استنادی نشریات عربی 8 نشریه مربوط به لبنان، 26 عنوان مربوط به اردن، 9 عنوان مربوط به کویت، 20 عنوان مربوط به سوریه، 11 عنوان مربوط به ایران، 14 عنوان مربوط به مصر و 5 عنوان مربوط به تونس می باشد.

وی خاطر نشان کرد: سایر کشورها که نشریات آنها در گزارش های استنادی نشریات عربی دارای ضریب تاثیر می باشد عبارتند از لیبی، عراق، بحرین، فلسطین، عمان، امارات، الجزایر است.

 ایران بیشترین نشریات انگلیسی زبان را داشته است

مهراد در ادامه گفت: از جدیدترین فهرست نشریات لاتین 302 عنوان نشریه انگلیسی از بخش گزارش های استنادی انگلیسی ارائه شد که از این بین تنها 170 نشریه انگلیسی دارای ضریب تاثیر بوده است این در حالی است که تعداد مجلات انگلیسی که قبل از این در ISC وجود داشت 204 عنوان بود که از این رقم تنها 133 عنوان ضریب تاثیر داشت.
بدین ترتیب فهرست حاضر 37 عنوان نسبت به سال قبل اضافه شده است.

دبیر شورای راه بردی ISC گفت: در مجموعه مجلات انگلیسی دارای ضریب تاثیر در بخش گزارش های استنادی در ISC کشورهای ایران، امارات متحده عربی، ترکیه مالزی، و پاکستان بیشترین مجلات ضریب تاثیر را دارند.

وی افزود: دستور کار دوم مربوط به همایش ویژه سردبیران نشریات کشورهای اسلامی که به همکاری ISC و ISEFCO در شیراز در تاریخ دوم و سوم آبان ماه 91 برگزار می شود.

مهراد اظهار داشت: دستور سوم چاپ نشریات علمی کشور توسط ISC بود که دبیر شورای راه بردی ISC گزارش مبسوطی از چاپ نشریات دانشگاه ها و انجمن های علمی توسط ISC ارائه داد.

* امضای تفاهم نامه بین وزارت علوم و کمیسیون انجمن های علمی
در ادامه معاون پژوهشی و فناوری معاون علوم عقد تفاهم نامه بین ISC و کمیسیون انجمن های علمی را مورد تاکید قرار داده است و مقرر شد این تفاهم نامه بین ISC و کمیسیون انجمن های علمی به نمایندگی دکتر براری در شیراز به امضا برسد.

مهراد در ادامه افزود: تعداد نشریات عربی کشورهای اسلامی در ISC 1096 عنوان است که از سال 2005 توسط ISC تهیه و به تدریج در این نظام استنادی پردازش می شود.

مهراد تصریح کرد: تعداد 403 عنوان نشریه نیز به سایر زبان های کشورهای اسلامی مانند ترکی، آذری، کردی، اردو، بنگالی، اندونزیایی، توسط ISC تهیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: تعداد نشریات فارسی ISC مصوب وزارت علوم در سال 1391   776 عنوان و تعداد نشریات معتبر وزارت بهداشت در ISC  237 عنوان بوده است./ح
برچسب ها: مجلات ، جعفرمهراد ، پژوهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.