سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نماینده مجلس در خصوص رواج زیر میزی عنوان کرد:

وزارت بهداشت برخورد با زير ميزي پزشكان را کاملاً رها کرده / نظام پزشکی جزئی از معرکه است

متاسفانه پدیده زیر میزی شیوع پیدا کرده و سازمان های مربوطه از جمله وزارت بهداشت و سازمان پزشکی در نظارت ها کاملاً سکوت اختیار کردند و در اين ميان پزشكان هم به زير ميزي گرفتن عادت كرده اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دریافت زیر میزی در نظام سلامت همیشه یکی از معضلات مسئولان حوزه سلامت بوده و هیچ برنامه و راه حل جدی برای آن اندیشیده نشده، برخی از پزشکان معتقدند که این زیرمیزی ها صدای انتقاد آنها به واقعی نبودن تعرفه ها و سرانه پایین درمان است و آنها نیز برای این که حق خود را مطالبه کنند دستمزد خود را به صورت چک و یا پول نقد در مطب از بیماران دریافت می کنند البته کم نیستند پزشکانی که حاضر به فروش وجدان خود نبوده و با تعرفه های کم هم کنار می آیند هر چند که آنها هم از دریافت زیر میزی ها توسط همکارانشان دل پری دارند و آن را خدشه ای به نظام سلامت می دانند، گرچه بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی تنها در صورت شکایت مردم پول زیرمیزی را از پزشک گرفته و به بیمار بر می گردانند اما قبح این کار چنان ریخته که گرفتن زیر میزی عادی تر شده و متخلفانش نیز حق به جانب تر شده اند.

دکتر قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  جای تاسف دارد که برخی از همکاران ما ظاهراً درآمدی که از محل تعرفه بدست می آورند، برایشان کافی نیست. اصل درآمدشان به صورت غیر مشروع و وجوه خارج از تعرفه است که به زیر میزی نیز معروف شده است که متاسفانه علنی است و پنهان کاری هم نمی کنند.

وی گفت: قبح این جرم آن قدر ریخته که حتی با افتخار هم بیان می کنند این گونه پزشکان برای پزشکی و طبابت تربیت نشدند بلکه برای کار اقتصادی تربیت شدند این ها بین کار پزشکی و کار معاملاتی تفاوتی نمی بینند.

قاضی زاده تصریح کرد: وزارت بهداشت کاملاً موضوع را رها کرده در حالی که مسئول و متولی اصلی است، سازمان نظام پزشکی خودش جزئی از معرکه است یعنی با ارتباطی که با بنگاه های بخش خصوصی پیدا کرده کاملاً سکوت کرده و می گوید هر کسی می خواهد شکایت کند پس جنبه نظارتی چه می شود؟ همچنین در این خلا سازمان بازرسی و تعزیرات هم کاری نمی کنند، بنابراین این یک مقوله ای است که همه در آن خوشحال هستند یعنی پزشک چون پول می گیرد خوشحال است، بیمه چون پول نمی گیرد خوشحال است و فقط مردم بیچاره ناراحت هستند.

وی با اشاره بر این که پزشکان با لباس پزشکی به مردم صدمه می زنند گفت: این گونه افراد، بسیار سودجو هستند و حتی بدون خجالت به رخ همدیگر نیز می کشند که برای یک عمل ساده چقدر زیر میزی دریافت کرده است.

** قبح گرفتن زیر میزی در جامعه از بین رفته


دکتر سید هاشم سید مهدی، جراح عمومی در ادامه افزود: سرانه درمان چنان در کشور ما پایین است که برابری با گرانی ها نمی کند حتی در بیمارستان های دولتی که در زمان تحصیل ما در قدیم یک هم گرفته نمی شد ، الان به راحتی پول و زیر میزی می گیرند و خود بیمارستان هم رو میزی می گیرد در حالی که این ها موظف اند که خدمات را رایگان به مردم ارائه دهند.

وی تصریح کرد: قبح این کار در جامعه از بین رفته به طوری که کسانی که نمی گیرند دیگران آنها را افرادی ضعیف تلقی می کنند که چرا تخصصشان را مفت می فروشند و این درد جامعه ما و در جامعه پزشکی ما است.

* پزشکان به گرفتن زیر میزی عادت کردند

دکتر رحمانی، جراح در ادامه افزود: ریشه فضایی که امروز زیر میزی را محقق کرده کمبود سرانه درمان است و در سیستم سلامت کسی نیست که از این نقص بی اطلاع باشد به جای این که سر منشاء را اصلاح کنند مامور می گذارند که زیر میزی ها را بگیرند در واقع صورت مسئله را پاک می کنند.

دکتر رحمانی خاطر نشان کرد: سیستم نظام سلامت کاری کرده که مردم به دادن زیر میزی مجبور شدند و پزشکان به گرفتن زیر میزی عادت کنند.

* با پزشکان زیر میزی بگیر برخورد می شود

دکتر مسلمی فر، رئیس اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: یک پزشکی که می خواهد تخلف کند فکر می کند به گونه ای عمل می کند که کسی متوجه نمی شود در حالی که ما الان نظارت هایمان را شدیدتر کردیم  شرایطی ایجاد کردیم که با گزارشات مردمی در لحظه با این پزشکان برخورد می کنیم.

وی گفت: در حوزه معاونت درمان در سال 90مجموعاً یک میلیارد و 400 میلیون تومان مبلغ زیر میزی هایی بود که از پزشکان دریافت کردیم و به بیمارستان برگرداندیم و به همه مردم توصیه می کنیم که اگر پزشکی درخواست وجهی خارج از تعرفه به آنها کرد به حساب پزشک واریز نکنند و اگر مجبور بر این کار شدند حتماً به ما اطلاع دهند تا اقدامات قانونی را انجام دهیم، همچنین از پزشک نیز تعهد کتبی می گیریم و به نظام پزشکی هم نامه می دهیم تا در فایل آنها هم قرار گیرند و اگر این پزشک برای دومین بار اقدام به گرفتن زیر میزی کرد، پروانه مطب را باطل می کنیم./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.