تقویم را که ورق می زدم به صفحه ای رسیدم که بالای آن نوشته بود یکم شهریور (روز پزشک) ...

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ امروز روز پزشک است، قرار بود یک گزارش در مورد این روز بنویسم اول از خودم پرسیدم  اصلا پزشک  یعنی چی؟مردم از  پزشک  چه  معنایی  در سر دارند؟ شاید این کلمه  تداعی کننده  پزشک دهکده ، زیرمیزی،  فرشته نجات، ماشین های مدل بالا، اخلاق پزشکی، ابوعلی سینا، تعرفه هاي بالا، بیمه، ویلای  شمال، خانه بالای شهر،  جیب پراز پول و خیلی عنوان های دیگر که وقتی از مردم بخواهی که یک کلمه در مورد پزشک به تو بگويند آن را خواهند گفت.




**اما به راستی مصوب این طرز فکر  چه کسی یا چه کسانی هستند؟

چرا باید  پزشک و حرفه پزشکی  که همه زایده زحمات حکیم ابوعلی سیناست، همان دانشمند بزرگی كه با نبوغ والا و مجاهدات بی شائبه در عرصه كشف و تبیین واقعیت ها و مفاهیم علمی، خدمات بزرگی به جهان علم و بشریت نموده و تألیفات ارزشمند وی سالیان مدیدی عامل تعمیق و پویایی آموزش و تحقیق در معتبرترین مراكز علمی و آكادمیك دنیا بوده و جز کم کردن رنج بیمار و درمان او دغدغه ای نداشت حالا با  پول حساب و کتاب کنند. 

البته نباید همه را یا یک چشم دید چرا که برخی از پزشکان برای درمان درد مردم وقت می گذارند و پشیزی برای مال دنیا ارزش قایل نمی شوند . آنها خود را وسیله ای می داند تا ثابت کنند که نام خدا دواست و ذکر خدا شفاست. پزشک دیگری هم  علمش را گران می فروشد  و استدلال مي كند كه زندگی خرج دارد و باید پاداش زحماتم را به هر طريقي بگيرم. به طوری اگر بیمار بیچاره  احتیاج به بستر یا عمل جراحی داشته باشدو پولی نداشته باشد  راهی جز تحمل صف هاي طولاني بیمارستانهای دولتی نخواهد داشت .

در این چند سال فعالیت در حوزه بهداشت و درمان و دوره کارآموزی رشته ام در بیمارستانهاي مختلف شهر طبیبان زیادی را دیدم. از طبیبی که دغدغه اش ساخت ويلايش بود تا طبیبی  که برای فرهنگ دیارش خانه اش را وقف می كرد. دیده ام طبیبی را که معنای عشق به خدا و خلقش را می داند.دیده ام اشک طبیبی را در هنگام جان دادن رهگذری ژنده پوش و طبیبی را که در زمان جنگ مرد میدان بود .  اما براستي پزشكان امروز بيشتر به چه فكر مي كنند؟ فرشته نجات بودن يا مرد ثروتمند شهر شدن؟

امید که پزشکان بسان ابوعلی سینا بدانند که عرض عمر از طولش مهم تر است و این نام نیک است که در یادها باقی خواهد ماند./ع
برچسب ها: پزشک ، دهکده ، پول ، کتاب ، آکادمیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.