سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

بازسازی گنبدخانه مسجد جامع عتیق اردبیل

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بازسازی اسکلت سازه‌ای گنبد‌خانه مسجد جامع عتیق اردبیل (جمعه‌ مسجد) برای نخستین بار آغاز شد.

حمید خدا‌پناهی امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: گنبد‌خانه مسجد جامع عتیق اردبیل که پس از دوره ایلخانی فروریخته بود پس از گذشت چندین سال مرمت و بازسازی شد.

وی عملیات مرمت گنبد‌خانه این مسجد را شامل بازسازی اسکلت و سازه گنبد عنوان کرد و گفت: مصالح داخلی و بیرونی آن هنوز اجرا نشده و طراحی آن در حال اتمام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه حدود 500 میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این طرح در نظر گرفته شده است، افزود: بازسازی گنبد‌خانه و بدنه شهری به مدت دو ماه به طول انجامید.

خداپناهی از جمله قسمت‌های مختلف مرمتی در این طرح را احداث مجدد گنبد، کف‌سازی محوطه اثر و عرصه اثر، نماسازی و اجرای موزه و بدنه شهری، کف‌سازی پیاده‌رو و مرمت ساختار و سازه بخش‌های مختلف بنا عنوان کرد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی این بنا در حدود چهار سال به صورت جدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی در مورد تاریخچه این اثر تاریخی نیز افزود: مسجد جامع عتیق اردبیل در واقع برروی تپه تاریخی پیش از اسلام و اسلامی به عنوان نخستین مسجد در این مکان در زمان خلافت حضرت علی (ع) در سال 36 و 37 هجری قمری احداث شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در ادامه گفت: درحال حاضر قدیمی‌ترین آثار موجود در این تپه تاریخی مربوط به دوره دیلمیان، سلجوقیان، ایلخانیان و دوره قاجار است/س .

برچسب ها: اردبیل ، بازسازی ، گنبد ، جامع ، عتیق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.