سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك كارگردان تئاتر در واكنش به يادادشتي با مضمون "تئاتر در سراشيبي سقوط":

تئاتر خياباتي دوران طلايي را سپري مي كند

با وجود فراگيري تئاتر خياباني در ايران به خصوص در شهرهاي كوچك مي توان آينده خوبي براي اين هنر پيش بيني كرد.

اميرحسين شفيعي كارگردان تئاتر خياباني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص وضعيت فعلي تئاتر خياباني گفت: وضعيت تئاتر خياباني ايران در مقايسه با گذشته در طلايي ترين دوران خود به سر مي برد و آنچه بعضي از همكاران آن را در حال سقوط مي بينند نتيجه گوشه گيري و كم كاري خودشان در تئاتر خيابان است.

وي ادامه داد: فراهم شدن بستري براي فعاليت حرفه اي تئاتر خياباني نه تنها در تهران بلكه در شهرستان ها نيز مهيا شده است براي مثال مي توان به وجود بيش از 7 جشنواره تخصصي و راه اندازي كارگاه هاي پژوهشي و آموزشي در شهرستان هاي مختلف اشاره كرد.

شفيعي افزود: تئاتر ايران تنها به تهران ختم نمي شود،‌همكاران مخالف خود را ارجاع مي دهم به فعاليت هاي گروه هاي شهرستاني در مراكز شهرستان، شهر و حتي روستا و در برخي جايي سوال است با توجه به اين فراگيري دوستان چگونه اين هنر را رو به سقوط مي خوانند.

وي خاطرنشان كرد: سياست دفتر تئاتر به نظر اين جانب نخبه گرايي و حمايت از آثاري است كه قابل دفاع باشد اين فرصت را به همه گروه ها داده است.

شفيعي در خصوص كارهاي خود گفت: من در زندگي هنري ام بسيار كم كار بوده ام و بيش از 2 كار در سال انجام نداده ام اما آنچه دوستان در روزهاي گذشته در يادداشت هايي در باشگاه خبرنگاران مطرح كرده اند، اين گونه نيست.

وي تصيح كرد: براي روشن سازي افكار عمومي و دوستان هنرمند يادآور مي شوم اجراي نمايش "هيس" با دعوت مستقيم شهرداري لاهيجان و مخصوصا آقاي محمد جواد تميز كار رئيس شوراي شهر صورت گرفت و من به عنوان كسي كه معتقد به رشد تئاتر در شهرستان هستم بدون هيچ چشم داشتي در اين جشنواره جهت استحكام در دوره هاي بعدي حضور پيدا كردم.

شفيعي افزود: نمايش ارزشي مانند "هيس" بسيار بديهي است كه در شهرستان و جشنواره اجرا شود. اما ديگر اثر بنده در اين جشنواره نمايش "داستانك" توليد ملي در عرصه خياباني بود و اولين نمايش بدون دريافت هيچ گونه هزينه از دبير خانه جشنواره و يا دفتر تاتر خياباني اجرا شده است.

وي تاكيد كرد: نمايش "داستانك" و بازي عروسك ها به دعوت مستقيم در جشنواره حضور پيدا مي كند، در يادداشت اشاره شده بود كه در مراسم افتتاحيه هدايا و جوايز نقدي به گروه مهمان داده شده و اين در حالي است كه هيچ جايزه نقدي دريافت نشده و بابت اجراي نمايش هيچ گونه مبلغي دريافت نكرده ايم اين موضوع را مي توان از دبير خانه جشنواره به راحتي پيگيري كرد.

وي افزود: از بدو تاسيس جشنواره لاهيجان خود را موظف به همكاري دانسته ام و به عنوان مهيمان در سال گذشته نيز شركت كرده ام و اگر در سال هاي بعدي از ما دعوتي بشود با افتخار شركت خواهيم كرد.

شفيعي ادامه داد: گروه تئاتر خياباني ايران خود را موظف به توليد آثار ارزشي مي داند و هرگز آثار خود را به سفارش شخص يا ارگاني توليد نكرده است.

شفيعي با گلايه از بي مهري هنرمندان منتقد گفت: از دوستان سوال مي كنم اگر جاي مدير دفتر تئاتر خياباني تئاتر ايران بودند از اثري كه شگفتي همه هنرمندان و مسئولان را برانگيخته حمايت نمي كردند؟

وي يادآور شد: حدود يك سال از اجراي نمايش "هيس" گذشته و هنوز يك ريال هم دريافت نكرده ام و در حالي كه دو روز به پايان اجراي نمايش "داستانك" مانده ، هيچ قرار دادي بابت اجراي آن ندارم و با بازيگر خارجي خود تسويه حساب كرده ام و تنها حمايت هاي معنوي مدير دفتر تئاتر خياباني و مركز هنرهاي نمايشي برايم بسيار با ارزش است.

كارگردان نمايش "هيس" ادامه داد: دوستان دفتر تئاتر خياباني را با بانك اشتباه گرفته اند و سهم آن ها از اين همه پول هيچ است، دفتر تئاتر بودجه مستقل ندارد و تمام بودجه در انجمن نمايش است و اين تهمت ها بي اساس بوده است.

وي افزود: همكاري من در دوره هاي گذشته مديريتي نيز بسيار عميق بوده است چرا كه آثارم از من دفاع مي كنند.

شفيعي با بيان اعتقاد غلط برخي هنرمندان قديمي افزود: در گزارش آمده بود كه دكور و لوازم صحنه براي اجراي تئاتر خياياني نيست و اگر دكور را از آن ها بگيريم هيچ ندارند، من متاسفم از اين همه بي سوادي، زيرا بعضي از همكاران قصد ندارند افكار سنتي خود را رها كرده و با پژوهش در تئاتر خياباني جهان علم خود را به روز سازند . نوع و شيوه اي كه من به آن رسيده ام نتيجه كلاس هايي نزد استادهاي لهستاني و اساتيد داخلي بوده است.

وي تاكيد كرد: من آثار زيادي را بدون دكور اجرا كرده ام و به شدت به شيوه هاي اجرايي خود پايبند هستم .

شفيعي تصريح كرد: اگر سياستهاي پژوهشي و آموزشي دفتر تئاتر خياباني به همين صورت ادامه پيدا كند روزهاي بسيار خوب و باشكوهي را براي تئاتر خياباني كشور پيش بيني مي كنم./ي2
برچسب ها: تئاتر ، خیابانی ، سقوط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
علی
۱۹:۵۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۱
بسیار خوشحال شدم که بالاخره تئاترخیابانی صاحب آدمهای باسوادی مثل ایشان شده که باید بقیه بازیگرها از ایشان یادبگیرند. راه بسیار بدی برای نشان خودتان به مسئولان انتخاب کردید و برایت متاسفم. چقدر شما به فکر تئاتر این مملکت هستید که حتی حاضرید رایگان کار کنید. بهتر است وقتی درباره تئاترشهرستانها صحبت می کنید از موقعیت ما شهرستانی ها هم خبر داشتید. کاش ما هم مثل شما از شهرستان خودمان حمایت می شدیم و می توانستیم مثل شما هم در تهران اجرای پشت سرهم داشته باشیم.
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۱
باسلام.
بنده هم با نظر ایشان تاحدودی موافقم. تئاتر خیابانی در سال های گذشته رشد خوبی کرده ولی به کام عده ای از دوستان مثل ایشان شیرین شده است. آقای شفیعی عزیز. من همیشه کارهای شما را دیده ام. هیس را دیده ام و این روزها هم نمایش داستانک را می بینم. من هم با نظر بعضی دوستان مخالفم که تئاتر خیابانی نباید دکور داشته باشد اما بیایید خداوکیلی قضاوت کنیم آیا شما می توانید همین نمایش هایی که اجرا می کنید را به خاطر بارندگی یا مسائلی مثل صدای موسیقی رفتن نمایش شما به تالارهای دیگر را به جای دیگری ببرید و اجرا کنید. نمایش خیابانی باید پرتابل باشد. در هرجایی بشود اجرا کرد. اما اکثر نمایش های شما اینطور نیستند. موضصوع بعدی این است که اصلا در یادداشت هایی که با عنوان تئاتر خیابانی در سراشیبی سقوط نوشته شده بود اسم شما نیامده بود و تعجب می کنم که چرا خودتان را به این موضوع چسبانده اید. حرف هایی که من در آن مطالب فهمیدم این بود که بعضی از دوستان مثل همین آقای امرایی که مثلا مسئول دفتر تئاتر خیابانی است و باید به همه گروهها توجه کند فقط به فکر خودش است و نمایش عروسکها را همه جا می برد و اجرا می کند. سوتی آخر ایشان هم اجرا نشدن نمایشش در تئاترشهر بود که آمار اجرای آن را به مسئولان و تئاتری ها داده بود. آقای شفیعی من شما را خیلی قبول داشتم ولی خیلی ناراحت شدم که گفته ای بعضی ها به تئاتر خیابانی مثل بانک نگاه می کنند. همان کسانی که به این وضعیتها گلایه دارن اگر دنبال پول بودند همیشه در جشنواره ها و رپورتوارها می آمدند که پول بگیرنداما خودشان را کنار کشیدن تا ببینند چه می شود. شما هم چون الان کار می کنید نباید از مسولان تشکر الکی کنید بیایید واقعیتها را بگوییم. شما که می توانید پول بازیگر ترکیه ای را بدهید. یکسال است پول نگرفته اید و وضعتان خوب است پس چرا کاری نمی کنید که همه بچهها نمایشهایشان را اجرا کنند. خود من 2 سال است که کار نمی کنم. کار کودک زیادی دارم. پانتومیم و کارهای غیرکلام هم بلدم و چندجایزه هم در جشنواره تئاترشهر و دفاع مقدس و جشنورا ه کودک همدان گرفتم اما دوستان انگار با ما مشکل دارن که هیچوقت اجازه نمیدن کار کنیم. بیایید بجای بداخلاقی و همدیگر را کوبیدن مشکلات را از سرراه برداریم.