سعيد فال كارشناس رسانه و ادبيات به خبرنگار حوزه ادبيات
باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه در كشور در مورد كتاب كودك كارشناسي دقيق انجام نشده است و توجه به بازار هدف، هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي دچار فقر فرهنگي است.
وي افزود: بايد با كارشناسي دقيق و اطلاعرساني مناسب خانوادهها را از نظر انتخاب نوع كتاب كه در ايران يا فرهنگ غربي عجين شده و به طور ناخواسته به سمت فرهنگ غربي پيش مي رود آنها را به سمت انتخاب كتاب كودك با معيارهاي ايراني و معرفي مفاخر ايراني هدايت كرد.
اين كارشناس رسانه افزود: بايد دولت با همكاري بخش خصوصي با اختصاص بودجه سعي در تعريف برنامههاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت كند تا در كوتاه مدت فرهنگ سازي ، در ميان مدت بررسي تاثير و در بلند مدت جايگزيني ارزشها را در همان كودكي مورد تبيين قرار دهد.
وي در ادامه گفت: مجموعه عوامل مختلف در تبيين سياستهاي فرهنگي با موضوع كودك بطور علمي مطرح نشده و تنها دانشگاهي كه در مورد ادبيات كودك در كشور فعاليت ميكند "دانشگاه شيراز" است و اين خود نوعي ضعف است.
فال گفت: آشنايي با ادبيات بايد از مهدهاي كودك و مقطع ابتدايي شروع شود تا پس از گذشت يك يا دو دهه بتوان با سرمايهگذاري بازخوري از نسل جوان را داشت.
وي افزود: بايد حركت جمعي كرد و با انتشار يك يا دو كتاب در زمينه كودك نميتوان حركت مثبتي انجام داد و نيازمند كارشناسي تخصصي يا برگزاري همايش ها و مجامع است.
وي خاطر نشان كرد: در صورتيكه بخش رسانه اقدام به توليد محتوا و محصولات فرهنگي كند ميتوان سطح فرهنگي خانوادهها را تا جايي ارتقا داد كه خود خانوادهها به فكر تهيه كتاب براي كودك خود باشند./ه