سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غار گشتي به غار نوردي تبديل مي شود

رييس هيات‌مديره انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران گفت: غارنوردي حرفه‌اي، يك ورزش نيست، بلكه عملي ماجراجويانه و علمي است كه شايد به گردشگري ماجراجويانه بيشتر نزديك باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران جواد نظامدوست ، با ارائه توضيحاتي درباره تاريخچه غارنوردي در ايران گفت: غارنوردي حرفه‌اي، يك ورزش نيست، بلكه عملي ماجراجويانه و علمي است كه شايد به گردشگري ماجراجويانه بيشتر نزديك باشد.

وي ادامه داد: دنيا هم چنين نگاهي به غارنوردي دارد و اتحاديه جهاني غارنوردي نيز چنين ديدگاهي را رواج مي‌دهد.

نظام دوست تصريح كرد: غارنوردي همزمان با كوهنوردي در ايران مرسوم بوده است و پس از تاسيس هيات كوهنوردي، بخشي از كارها روي غارنوردي متمركز شد؛ اما اين كار بيشتر يك «غارگشت» بود، نه غارنوردي.

نظامدوست در ادامه توضيح داد: دهه‌ي 30 خورشيدي «چنگيز شيخلي» يكي از قديمي‌هاي كوهنوردي اختصاصا به غارنوردي پرداخت و نخستين انجمن غارشناسي ايران را تاسيس كرد كه بيشتر روي غارهاي افقي متمركز بود و در دهه 40 بسياري از غارها را پيمايش كرد.

وي با اشاره به اينكه  «احمد معرفت» از ديگر كوهنوردان قديمي ايران نيز بالغ بر 600 غار ايران را تا دهه 50 خورشيدي فهرست مي‌كند و كتابي از آن‌ها تهيه مي‌شود كه نخستين اطلس غارهاي ايران به وجود مي‌آيد افزود:  پيش از آن نيز يك كتاب غارنوردي در ايران بود؛ اما كتاب «معرفت» مرجع غارنوردي است.

رييس هيات‌مديره انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران با اشاره به اينكه  فدراسيون كوهنوردي نيز در قسمت غارنوردي يك كارگروه تخصصي داشت افزود:   از سال 1388 با حضور اعضاي اتحاديه‌ي جهاني غارنوردي در ايران، جمعي از علاقمندان انجمن تخصصي  با رويكرد حفاظت  از غار  وبررسي غارهاي موردنياز گردشگري تاسيس كردند.

 وي در خصوص مراحل تاسيس اين انجمن توضيح داد و گفت: براي گرفتن مجوز به وزارت كشور مراجعه و پس از تحويل دادن اساسنامه و تقاضاي تشكيل تشكلي غيردولتي، غيرسياسي و همچنين تخصصي درباره‌ي غارها با رويكرد گردشگري، آن‌ها ما را به سازمان‌هاي حفاظت از محيط‌زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري براي گرفتن مجوز ارجاع دادند.

نظام دوست يادآور شد: اين انجمن در سال 1389 ثبت قانوني شد.

نائب رئيس انجمن غارنوردي و غارشناسي اظهار داشت: در اين مدت بر اساس رويكرد و اهدافمان حركت كرديم و سعي شد غارنوردي را از غارگردي و غارپيمايي جدا كنيم، موضوعي كه اتحاديه جهاني غارنوردي به ما آموخت.

وي با اشاره به اهميت غارشناسي در پژوهش‌هاي هيدرو ژئومورفولوژي اضافه كرد:‌ ما با هدف نزديك كردن دانشمندان علوم زمين و غارنوردان اقداماتي را انجام داده‌ايم./عب

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: غار ، غارنوردی ، غار گشتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.