سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند راهبردي توليد و توسعه نرم افزارهاي بالا دستي صنعت نفت تهيه مي شود

رئيس گروه توسعه نرم‌افزارهاي بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت از تهيه و تدوين سند راهبردي توليد و توسعه نرم‌افزارهاي بالادستي (اکتشاف و استخراج) صنعت نفت به سفارش معاونت فناوري وزارت نفت خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، سيد علي موسوي دهقاني اين سند را نقشه راهي دانست براي دستيابي به استقلال و خوداتکايي در بخش نرم‌افزارهاي تخصصي بالادستي و اظهار اميدواري کرد تدوين و نهايي‌سازي آن تا چند ماه آينده به اتمام برسد.

وي گفت : وي در حال حاضر نسخه اوليه اين سند تهيه شده و کار بخش ديگري از آن که شامل تحليل اوليه صنعت توليد و توسعه نرم‌افزار تخصصي بالادستي صنعت نفت ، شناسايي و ارزيابي ريسک‌ها،‌ تحليل نقش عوامل داخلي و خارجي ،‌ شناسايي نرم‌افزارهاي کاربردي رايج در بخش بالادستي صنعت نفت ،‌ شناسايي توسعه دهندگان در فاز اول و تشکيل گروه ، ‌تدوين برنامه‌کاري،‌ تعيين معيارهاي غربال‌گري براي اولويت‌بندي‌ نرم‌افزارها و اولويت‌بندي آن مي شود نيز در حال اجراست.

موسوي دهقاني ، افزايش سطح دانش بنيادي کشور در صنايع بالادستي ناشي از کسب آگاهي کامل و کافي در تمام زمينه ‌هاي مرتبط با نرم‌افزار، جوابگويي به نياز روز‌افزون صنايع بالادستي درخصوص نرم‌افزارهاي تخصصي، هزينه‌هاي بالاي تامين و پشتيباني، شرايط خاص مخازن داخل کشور، عدم امکان توسعه نرم‌افزارهاي خارجي موجود طبق نياز کشور و وجود پتانسيل منابع انساني مناسب و دسترسي به منابع عظيم داده‌هاي ميداني را از جمله ضرورت هاي به کارگيري نرم‌افزارهاي تخصصي در مديريت مخازن برشمرد.

وي تاکيد کرد که اين ضرورت ها موجب شده تا طرح توليد و توسعه نرم‌افزارهاي بالادستي در پژوهشگاه صنعت نفت (پرديس پژوهش و توسعه صنايع بالادستي) پايه ريزي و راه اندازي شود.

موسوي دهقاني مهم ترين هدف و ماموريت‌ اين طرح را شناسايي و اولويت‌بندي نيازمندي‌هاي نرم‌افزاري بخش بالادستي صنعت نفت و تعريف طرح کلان براي رفع اين نيازمندي‌، کسب دانش فني و فناوري توليد و توسعه نرم‌افزارهاي مربوط به صنايع بالادستي، تشکيل تيم‌هاي تحليل، طراحي، اجرا و استقرار جهت انجام پروژه‌هاي نرم‌افزاري با استفاده از توان علمي دانشگاه‌ها، قطب‌هاي علمي و بخش خصوصي، مديريت، برنامه‌ريزي و کنترل پروژه‌هاي توليد و توسعه نرم‌افزاري در بخش بالادستي، برنامه‌ريزي جهت تجاري‌سازي نرم‌افزارها با همکاري و مشارکت بخش خصوصي و پشتيباني و آموزش نرم‌افزارهاي تجاري شده و برنامه‌ريزي جهت ارتقاء کيفيت آن‌ها اعلام کرد.

رئيس گروه توسعه نرم‌افزارهاي بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت نياز به تخصص و تجربه بالا، وجود ريسک زياد، نبود توسعه‌دهندگان حرفه‌اي و شفاف نبودن برنامه‌هاي توسعه‌اي و تحقيقي شرکت ملي نفت ايران درباره نرم‌افزارها را از ديگر دلايل حضور پژوهشگاه صنعت نفت در اين عرصه اعلام کرد. وي با بيان اين که پژوهشگاه صنعت نفت براي ورود به اين حوزه بيش از يک سال درباره همه محدوديت‌هاي ياد شده مطالعه کرده است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازي گروه توسعه نرم‌افزارهاي بالادستي در پژوهشگاه براي رفع اين محدوديت‌ها و تمرکز دادن به کار توسعه نرم افزارهاي مورد نياز صنعت نفت در کشور بوده است./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.