سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس كل بيمه مركزي خبر داد؛

بيمه هاي عمر و زندگي اولويت اصلي ما براي توسعه بيمه در بين مردم است

در ارتباط با بيمه هاي زندگي اقدامات خوبي به منظور كاهش خروج ارز از كشور و توسعه فرهنگ بيمه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، كريمي رئيس كل بيمه مركزي در نشست خبري امروز خود با بيان اين مطلب گفت: در راستاي توسعه فرهنگ بيمه مركزي خود را مكلف به فرهنگ سازي و توسعه تبليغات در زمينه فرهنگ بيمه مي دانم كه براين اساس موافقت نامه اي با آموزش و پرورش به امضا رسيده كه براساس آن بروشورها و كتابچه هاي تبليغاتي مربوط به معرفي صنعت بيمه تهيه و در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

**بحث بيمه نفتكش ها بيمه مركزي

رئيس كل بيمه مركزي در ادامه نشست خبري خود در مورد بحث بيمه نفتكش ها گفت: اين كار به منظور كاهش خروج ارز از كشور در دستور كار صنعت بيمه قرار گرفته و ما قادر هستيم شناورهاي خارجي را هم تحت پوشش بيمه اي خود قرار بدهيم اين كار از نظر تجاري از طريق وزارت بازرگاني و از نظر محموله هاي نفتكش ها از طريق وزارت نفت در حال پيگيري است ضمن آنكه در بحث بيمه هاي نفتكش بحث ما پوشش بيمه اي همه نوع نفتكش نيست ممكن است برخي از نفتكش ها، نفتكش هاي پوسيده باشند كه اين كار به ضرر صنعت بيمه تمام مي شود به همين منظور در مورد بيمه نفتكش ها مسئله ما پوشش بيمه نفتكش هاي سالم و مورد تاييد مي باشد.

وي تصريح كرد: همه جاي دنيا نفتكش ها براساس خدمات بيمه هاي اتكايي بيمه مي شوند و ما هم در تلاشيم نفتكش هايي را كه از همه نظر سالم و مورد تاييد هستند را تحت پوشش بيمه قرار بدهيم.

كريمي در مورد توسعه بيمه هاي اتكايي گفت: همه جاي دنيا داراي بيمه هاي اتكايي هستند حتي كشور آمريكا هم از بيمه هاي اتكايي استفاده مي كند، در اين رابطه برگزاري اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران يك فرصت مناسب است و ما برهمين اساس در حال استفاده از همه ظرفيت ها براي افزايش و رونق بيمه هاي اتكايي خود هستيم.

**سيستم كارت سبز مربوط به 45 كشور اروپايي است كه ايران نيز عضو آن مي باشد

در ادامه نشست خبري كريمي در مورد بحث استفاده از كارت سبز گفت: اين سيستم مربوط به 45 كشور اروپايي مي باشد كه ايران نيز از قبل از انقلاب عضو آن بوده و در بعد از هم انقلاب هم ما اين عضويت را ادامه داديم، در حال حاضر به جز كشورهاي اروپايي، روسيه و ايران نيز عضو آن هستند كه در آينده آذربايجان هم به اين گروه مي پيوندد.

وي تصريح كرد: براساس سيستم كارت سبز چنانچه بار كاميون و كالاي آنها به ويژه كالاهاي همراه مسافران در گمركات كشور استقرار پيدا بكند تمامي كالاهاي مربوطه به همراه كاميون يا هر وسيله ديگر تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد و مي تواند از خدمات بيمه  استفاده كند.
وي در خصوص ارايه كارت سفيد بيمه براساس اكو گفت:‌ كشورمان آماده اجراي طرح كارت سفيد بيمه اكو است، ما در كارت سفيد مصمم هستيم كه در صورت گرفتن مجوز توسط كشورهاي همسايه كار را به موقع به مرحله بهره برداري برسانيم.

هم اكنون در مورد واگذاري هاي اتكايي، اجلاسيه ف نيز كه مربوط به كشورهاي آفريقايي مي باشد مورد تاييد ما بوده و ما نيز از آن براي انجام كارهاي بين المللي مي توانيم استفاده كنيم.

وي در خصوص رتبه ايران در زمينه توليد حق بيمه هاي توليدي گفت: در سال 89 رتبه جهاني ما 46 بود كه در سال 90 به 44 رسيده ، رتبه منطقه اي هم از 4 به 3 رسيده و هم اكنون براساس آمار از نظر حق بيمه سرانه در سال 86 رتبه ما 76 ، كه در سال گذشته به 68 رسيده و رتبه منطقه اي ما همچنان 10 است.

در مورد بيمه زندگي رتبه كشور ما در سال 85، 65 بوده كه در سال گذشته اين رتبه بهبود يافته و در منطقه از رتبه 9 به 6 رسيده است، ضمن آنكه در حال حاضر ميزان پرتفوي بيمه هاي عمر در كشور ما 8 درصد است كه رشد كمي نسبت به رقم بالاي بيمه هاي عمر در جهان دارد.

**ارزيابي رضايتمندي مشتريان در صنعت بيمه

يكي از مهمترين برنامه هاي صنعت بيمه كشور از طريق پژوهشكده بيمه در حال اجرا است بحث بررسي رضايتمندي و رتبه بندي شركت هاي بيمه است كه پژوهشكده بيمه پيگير موضوع رتبه بندي در صنعت بيمه است و به محض نهايي شدن اين موضوع از طرف بيمه مركزي اعلام مي شود كه رتبه شركت هاي بيمه به چه صورت است.

**ابلاغ آئين نامه توانگري مالي شركت هاي بيمه

رئيس كل بيمه مركزي اعلام كرد: آئين نامه توانگري مالي شركت هاي بيمه سال گذشته ابلاغ و از امسال اجرايي مي شود كه براساس آئين نامه تدوين شده از اين پس با ابلاغ كدينگ هر بيمه گذار مي تواند وضعيت خود را از طريق ثبت كد خود در سامانه بيمه مركزي مورد بررسي قرار دهد، همينطور در مورد استعلام صحت بيمه نامه ارايه شده از سوي شركت هاي بيمه اي ابلاغ كدينگ بهترين راهكار براي بررسي آخرين وضعيت راستي آزمايي بيمه نامه ها است.

وي تصريح كرد: اين كار باعث شده شركت هاي بيمه كه شعبات آنها در سطح استان ها در حال افزايش است بتوانند از خدمات كدينگ استفاده كنند، ما به همين منظور براي بررسي مشكلات بيمه اي در استان ها كارگروهي با هماهنگي ستاد بيمه در مراكز استان ها تشكيل شده كه اين كارگروه با همكاري دادستان هاي استان ها كار رسيدگي به مسائل مربوط به تخلفات بيمه در مراكز استان ها را بررسي مي كند.

**48 گروه جديد متقاضي دريافت مجوز تاسيس بيمه هستند

رئيس كل بيمه مركزي با بيان اينكه 48 گروه جديد متقاضي راه اندازي بيمه هستند گفت: براي بيمه هاي اتكايي مبلغ 400 ميليارد تومان و بيمه هاي عمومي 250 ميليارد تومان درنظر گرفته شده است.

اين در حالي است كه تصميم بيمه مركزي در حال حاضر با توجه به شرايط تحريم توانمندسازي شركت هاي بيمه فعلي است و بيمه به هيچ عنوان در كشور ما اجباري نيست.

**بيمه هاي زندگي

كريمي در خصوص بيمه هاي زندگي گفت:‌ يكي از بيمه هاي مهم مربوط به زندگي كه مجوز آن به مدت 5 سال به شركت بيمه البرز داده شده پوشش بيمه سرطان مي باشد كه افراد مي توانند در موقعيت فعلي خود يعني داشتن سلامتي اقدام به تهيه بيمه نامه پوشش بيمه سرطان نزد شعبات شركت بيمه البرز كنند، اين كار باعث كاهش هزينه هاي درمان در زمان ابتلا به بيماري مي شود.

**بيمه نوسانات ارز راهكاري مناسب براي پوشش نرخ ارز در كشور است

كريمي در خصوص تبعات اجراي بيمه نوسانات نرخ ارز گفت:‌ بيمه نوسانات نرخ ارز فقط تا 25 درصد نوسانات مثبت و منفي قيمت ارز را پوشش مي دهد كه 3 درصد اين نوسانات به عنوان حق بيمه محسوب مي شود كه در صورت افزايش نرخ ارز اجراي بيمه نوسانات نرخ ارز منتفي مي شود، بايد اين را بگويم كه افزايش نرخ ارز براي صادركننده سود داشته و به ضرر واردكننده مي شود.

ضمن آنكه بيمه نوسانات نرخ ارز حالت اختياري دارد و تا الان ميزان استقبال از آن كم بوده است.

وي در خصوص تاسيس نمايندگي هاي بيمه هاي داخلي در خارج از كشور و حضور بيمه هاي خارجي در كشور گفت: برطبق برنامه پنجم توسعه شركت هاي بيمه اي ايراني مي توانند در خارج از كشور اقدام به تاسيس نمايندگي و يا با شركت هاي بيمه اي خارجي شريك شوند، همين موضوع در مورد حضور شركت هاي خارجي در ايران هم صدق مي كند اما تاكنون متقاضي از طرف شركت هاي خارجي براي حضور در ايران نداشته ايم ضمن آنكه شركت هاي بيمه داخلي از گذشته نمايندگي هايي در برخي از كشورهاي همسايه مانند كشورهاي حاشيه خليج فارس داشته اند.

**بيمه زلزله

بيمه مركزي ايران به منظور حمايت از زلزله زدگان آذربايجان شرقي با حضور مديران بيمه اقدام به بررسي خسارت وارده زلزله اخير از نزديك كرده است كه براين اساس بايد هرچه زودتر برآوردهاي لازم انجام و خسارت زلزله زدگان به آنها پرداخت شود.

وي در پايان ادامه داد: در ارتباط با اهداف خصوصي سازي بيش از 60 تا 70 درصد پرتفوي بيمه در گذشته در اختيار شركت هاي بيمه دولتي بوده كه الان اين رقم با واگذاري سهام شركت هاي بيمه البرز، دانا و آسيا به بخش غيردولتي كاهش يافته است، ضمن آنكه براساس قانون ما به هيچ عنوان حق ارايه مجوز به شركت هاي دولتي براي تاسيس بيمه نداريم.

اين در حالي است كه سهم بيمه هاي خصوصي به طور چشمگيري افزايش يافته است به طوري كه 48 گروه بيمه اي خواهان راه اندازي شركت هاي بيمه خصوصي در زمينه هاي تخصصي هستند./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.