سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاسجردي در گردهمايي هفتگي جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار:

اجلاس تهران نقطه آغاز فضای جدید در تحولات مفهومی جنبش عدم تعهد بود

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران نقطه آغاز یک فضای جدید در تحولات مفهومی این جنبش بود.

 به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حسن لاسجردي کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران كه امروز برگزار شد، گفت: بحران سوریه ، انتخابات مصر، نزاع داخلی در عربستان ، تحولات در پاکستان که توسط آمریکا برنامه ریزی گردیده و اختلافی که بین ارتش و دولت پاکستان ایجاد شده است و همچنین ناآرامی‌های یمن از جمله مواردی است که مسائل منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وي در ادامه افزود: این تحولات در منطقه در شرایطی رقم می‌خورد که غرب خود درگیر مشکلات بی‌شماری از جمله بیکاری و مسائل اقتصادی است و با ایجاد بحران در منطقه خاورمیانه در تلاش است تا افکار عمومی را به گوشه دیگری از جهان سوق دهد.

لاسجردي تصريح كرد: بسیاری از کسانی که در ابتدا تصور می‌کردند نزاع در منطقه با دخالت آمریکا در کوتاه مدت حل خواهد شد ، اکنون به این باور رسیده‌اند که این نزاع یک پروسه طولانی‌مدت بوده و تحولات رخ داده  در کشورهایی که ذکر شد هیچگاه با پادرمیانی کشور سلطه‌گری مانند آمریکا با حداقل زمان حل نخواهد شد و باید با این سیر تحولات و مشکلات، کج‌دار و مریض رفتار كرد.

 وي همچنين با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس نم در تهران گفت: برگزاری مطلوب این اجلاس نشان از میزان مدیریت و تسلط مدیران نظام جمهوری اسلامی در برگزاری یک اجلاس بزرگ و جهاني دارد که بطور حتم با استانداردهای بين‌المللي و با مباحثی همچون نظم، ثبات، امنیت و . . مرتبط است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در این اجلاس افزود: نگاه‌هایی كه رهبری انقلاب در ارتباط با نظام سلطه داشتند، بحث‌های اعتماد به نفس و باورهای ملت‌ها، تغییر و تحولاتی كه در نظام بین‌الملل به وقوع پیوسته و طرح موضوعاتی كه مرتبط با جهان غیر قدرت‌های بزرگ و همچنین بحث‌های مرتبط با روح خودباوری، جزء نكاتی است كه در فرهنگ اسلامی و فرهنگ مورد توجه امام (ره) و رهبری است و می‌تواند شاخصه‌های مهمی را برای احیای جنبش نم ارائه كند.

لاسجردی در ادامه اظهار داشت: در روزهای پایانی اجلاس از نگاه‌ها و گفتگوهای شرکت کنندگان بر می‌آمد که از جمهوری اسلامی ایران توقع ویژه‌ای در دوران ریاست سه ساله بر اجلاس نم می‌رود. اجلاسی که حدود 40 سال گذشته بوسیله افراد بسیار سرشناسی شکل گرفت، به باور کشورهای عضو هم اکنون فاقد عضوی تاثیرگذار است و همین مسئله موجب شد نگاهها بر روی ایران و ریاست کشورمان بر اجلاس به گونه‌اي ديگر باشد و همه کشورها بر این عقیده بودند که ایران توانایی ایجاد پتانسیل و همچنین ایجاد یک مدل توسعه برای سه سال آینده را داراست.

این کارشناس سیاست خارجی در بخش ديگر سخنان خود در مورد تحولات سوریه اظهار داشت: سوریه و نظام حاکم بر آن بر بخش‌های اصلی سوریه مسلط بوده و دولت بشار اسد در جاهایی که نیاز بوده  وارد عمل شده و ابتکار عمل را به دست گرفته است و دلیل اینکه در خبرگزاری‌های ایران نیز خبر چندانی در مورد سوریه مخابره نمی‌شود نیز همین ثبات است.

وي ادامه داد: نگاه ایران به مسائل سوریه نگاهی صلح‌آمیز است و تمامی همسایگان و کشورها بر این عقیده هستند که بحران در سوریه بدون ایران قابل حل نیست، دولت‌هايي  که خود از  مخالفان سوريه هستند، ایران و حزب ا.. لبنان را متهم به دخالت در امور سوريه مي‌کنند، در حالي که خود مي دانند که هیچ دخالتی صورت نگرفته و ایران فقط  در پی ایجاد ثبات در اين کشور  است.

لاسجردی در ادامه افزود: نکته پایانی در مورد  منطقه، مسئله رژيم صهيونيستي است. همانگونه که در ماههای اخیر شاهد بودیم از وقتی قیامها در کشورهای عربی شروع شد ، ساکت‌ترین رژیم ، رژیم صهیونیستی بود . آنها انواع رفتارهای پنهانی را انجام می‌دادند اما در ظاهر بسیار آرام حرکت می‌کردند و از اظهار نظر صریح دوری می‌جستند. در روزهای اخیر و هنگام برگزاری اجلاس جنبش غیر متعهدها در ایران نیز شاهد تهدید نظامی غلو آمیزی علیه ایران بودیم که همین امر نیز موجب اختلاف داخلی بین نخست وزیر و سایر قوای رژيم صهيونيستي شد و به اذعان تمام کشورها در صورت حمله اسرائیل به ایران ، واکنش سختی در انتظار این رژیم منحوس از طرف تهران خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با ریاست سه ساله بر اجلاس بتوانیم منشا خدمات مفیدی به منطقه باشیم زیرا نم یک نهاد بین‌المللی بسیار بزرگی است که اکنون 120 کشور عضو آن هستند و برخی از کشورها به عنوان ناظر در آن شرکت می‌کنند و از همه مهم‌تر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی عضو این مجموعه و به نوعی شریک در تصمیمات آن هستند و بسياري بر این باورند که اگر کشورهایی که اکنون در اتحادیه‌های مختلف مسؤولیت دارند بتوانند از پتانسیل، فضا و شرایط و امکانات یکدیگر استفاده کنند، بطور حتم می‌توانند یک فضای مدرن جهانی ایجاد کنند. 

انتهاي پيام/س2

 

برچسب ها: لاسجردی ، بحران ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.