سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قلمی بی‌نظیر برای آی‌پد

عليرضا مجيدي در وبلاگ يک پزشک نوشت:این قلم لامپ‌هایی روی خود دارد که با روشن و خاموش شدن آنها می‌توان پی به عمر باطری، رنگ خطی که کاربر در حال ترسیم آن است و ارتباط مناسب قلم با آی‌پد برد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در یکی از پست‌های قبلی یک پزشک، برایتان در مورد ضرورت داشتن یک قلم برای آی‌پد نوشته بودیم و تعدادی از قلم‌ها را برایتان معرفی کرده بودیم.

کسی در محبوبیت آی‌پد شک ندارد، اما خیلی وقت‌ها شده که متوجه شده‌ام اگر آی‌پد طوری طراحی می‌شد که اجازه استفاده از یک قلم با حساسیت به فشار در سطوح زیاد را می‌داد، کاربری‌های تازه‌ای برای آی‌پد تعریف می‌شد، مثلا:

- خیلی از هنرمندان و طراحان به آی‌پد روی می‌آوردند و به دنبال آن اپلیکیشن‌های متنوع طراحی و اشتراک آن، نوشته می‌شدند.

- دانشجوها می‌توانستند با آی‌پد سر کلاس بروند و به مانند نوشتن روی کاغذ معمولی یادداشت بردارند، اما من به اپلیکیشن‌هایی فکر می‌کنم که این نوشته‌ها را در همان آن با ویژگی OCR به متن تایپ‌شده تبدیل کند و فراتر از آن به صورت هوشمند کلماتی را که دانشجو مایل باشد به محتواهای موجود در وب، هایپرلینک کند. به عبارت دیگر من به اپلکیشن‌های ایجاد جزوه چندرسانه‌های به صورت بی‌درنگ فکر می‌کنم! (جایی نمی‌شناسید ایده‌ها را بشود، ارزان پتنت کرد؟!)

- تصور کنید در این صورت چقدر آسان می‌شد در حاشیه ای‌بوک‌ها، یادداشت نوشت.

واقعیت این است که فعلا فناوری صفحه نمایش آی‌پد، طوری نیست که بتوان برای آن قلم‌های حرفه‌ای ساخت و این بزرگ‌ترین محدودیت موجود، در راه ساختن چنین اپلیکیشن‌هایی است که امکان خلاقیت را بالا می‌برند.

اما به تازگی شرکتی به نام Ten One Design، قلمی به نام Pogo Connect ساخته است که از اول اکتبر پیش‌فروش خواهد شد.

این قلم از یک فناوری به نام Crescendo Sensor استفاده می‌کند و نخستین قلمی برای آی‌پد است که می‌تواند صدها سطح فشار را تشخیص بدهد!

این قلم با استفاده از بلوتوث ۴، اطلاعات مربوط به تغییر فشار قلم را به آی‌پد منتقل می‌کند و به همین دلیل فقط روی آی‌پد جدید و آی‌فون ۴s قابل استفاده است.

شرکت Ten One Design وعده داده است که در زمان عرضه قلم، دست‌کم ۱۲ اپلکیشن ویژه مرتبط را در اختیار کاربران قرار بدهد.

در حال حاضر انتخاب اول طراحان حرفه‌ای برای طراحی دیجیتال، تبلت‌های واکام است، وقتی طراح از این تبلت‌ها استفاده می‌کند، تبلت صدها سطح فشار اعمال شده روی قلم و حتی زاویه قلم را به راحتی تشحیص می‌دهد، با قلم طراحی با آی‌پد بسیار بهتر خواهد شد، اما هنوز هم به پای تبلت‌های واکام نخواهد رسید.

این قلم لامپ‌هایی روی خود دارد که با روشن و خاموش شدن آنها می‌توان پی به عمر باطری، رنگ خطی که کاربر در حال ترسیم آن است و ارتباط مناسب قلم با آی‌پد برد.

این قلم حتی فرستنده رادیویی هم دارد که با استفاده از آن اگر قلم را در جایی از خانه یا محل کار گم کردید می‌توانید به سرعت روی صفحه آی‌پد محل قلم را ببینید و پیدایش کنید.

قیمت این قلم، ۸۰ دلار است.

باید منتظر بود و دید عملا این قلم چه میزان قابل اعتماد خواهد بود و آیا واقعا می‌تواند به گفته شرکت سازنده صدها سطح فشار را تشخیص بدهد یا خیر.

اما اگر کاربری هستید که همین حالا نیازمند به داشتن ابزاری برای طراحی دیجیتال باشید، شاید بهتر باشد به جای فکر کردن به آی‌پد یا گلکسی نوت، سراغ تبلت‌های واکام wacom بروید. این شرکت تبلت‌های بسیار متنوعی که به صورت تخصصی برای طراحی ساخته شده‌اند، تولید می‌کند.

اگر اولین بار به وب‌سایت واکام بروید تا ببینید کدام مدل برای شما مناسب است، شاید مثل من گیج شوید! اما به طور خلاصه می‌توانم بگویم که:

مدل بامبوی واکام، ارزان‌ترین مدل ساخته شده است، در این رده ما تبلت Pen و Touch را داریم که فقط برای کاربرهای خیلی ساده مناسب هستند. اما مدل‌های Craft و Pen & Touch و Fun دقت به مراتب بیشتری دارند.

اما مدل Intuos واکام به مراتب بهتر از مدل بامبو است و توصیه می‌کنم اگر روزی خواستید یک ابزار برای طراحی دیجیتال بخرید، این تبلت را برگزینید.

بسته به اندازه صفحه قیمت مدل اینتوس واکام متغیر است و فعلا در بازار ایران قیمت ارزان‌ترین مدل این تبلت چیزی حدود ۵۸۰ تومان است.

مدل Cintiq در واقع یک مانیتور حساس به فشار است و قیمت ارزان‌ترین مدل آن بالای یک میلیون تومان است و بنابراین خرید آن برای مصارف شخصی چندان مناسب نیست!


چیزی که باعث شده در «یک پزشک» پست دیگری را هم به قلم‌های دیجیاتل اختصاص بدهم، پتانسیل بالقوه قلم‌ها برای افزایش خلاقیت و دیجیتال کردن ذهنیات و تخیلات ما هستند.

شما چه فکر می‌کنید، آیا هیچ کدام از شما از تبلت‌ها واکام یا قلم‌های دیگر استفاده کرده‌اید؟ در این صورت مایلم تجربیات خود را در قسمت کامنت با من و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

برچسب ها: علیرضا ، مجیدی ، یک پزشک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.