سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امكان خونريزي مغزي در افراد سيگاري 3 برابر بيشتر ازغيرسيگاري‌هاست

كشيدن 20 عدد سيگار در روز خطر ابتلا به خونريزي مغزي بالقوه كشنده را به عنوان يك نتيجه از آنوريسم پشت سرهم افزايش مي‌دهد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از تحقيقات منتشر شده در نشريه مغز و اعصاب و روان‌پزشكي محققان براساس يافته‌هاي به دست آمده از 426 مورد خونريزي مغز (خونريزي زير عنكبوتيه) از 33 بيمارستان در سراسر كره بين سال‌هاي 2004 – 2002 و مقايسه با 426 مورد گروه شاهد و در نظر گرفتن عوامل مؤثر مانند مصرف نمك، ساعات كار، وزن و سابقه خانوادگي ديابت مشاهده كردند كه امكان بروز خونريزي مغزي در افراد سيگاري حدود 3 برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري بوده است.

براساس اين گزارش محققان با بررسي داده‌هاي گروه مورد مطالعه افزودند كه تعداد افراد سيگاري كه دچار هماتومهاي مغزي شدند به نسبت بيشتر از افراد با سابقه فشارخون بالا و سكته مغزي بوده است.

نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: كساني كه در روز 20 عدد سيگار و يا بيشتر از آن را مي‌‌كشند تا 3 برابر بيشتر از غيرسيگاري‌ها در معرض ابتلا به آنوريسم پاره شده قرار مي‌گيرند و ترك سيگار خطر ابتلا به آنوريسم پاره شده را تا 59 درصد پس از 5 سال يا بيشتر كم مي‌كند كه اين شامل حال افراد سيگاري شديد نمي‌شود.

از طرفي محققان افزودند: استعمال دخانيات خون را غليظ مي‌كند و موجب بالا رفتن فشارخون مي‌شود كه هردو خطر ابتلا به خونريزي مغزي را افزايش مي‌دهد و ترك سيگار مي‌تواند اين اثرات را معكوس كند.

به گفته محققان سيگار كشيدن همچنين مي‌تواند موجب تغييرات دائمي در ساختار ديواره شريان شود كه اين تغييرات ممكن است در افراد سيگاري شديد بيشتر باشد./ح
برچسب ها: مغز ، سیگاری ، دیابت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.