سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز؛

از درگذشت جلال آل احمد تا تأسیس سازمان سنتو

درگذشت "جلال آل احمد"، آغاز فعاليت خبرگزاري زنان جمهوری اسلامي، فتح آندلس به دست مسلمانان، محاصره شهرِ لنينگرادِ شوروي توسط ارتش ‏آلمان درجريان جنگ ‏جهاني ‏دوم، امضاي پيمان دفاع مشترك آسياي جنوب شرقي "موسوم به سيتو" و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 18 شهریور 1391 خورشیدی، 21 شوال 1433 هجری و 8 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

 درگذشت "جلال آل احمد" (1348ش)

جلال آل احمد 11 آذر در سال 1302 در تهران متولد شد. وي در سال 1322 رسماً عضو حزب توده شد و در كنار فعاليت‏هاي سياسي، در رشته ادبيات فارسي، موفق به اخذ دانشنامه ليسانس گرديد. در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. جلال، نويسندگي را از 16 سالگي آغاز كرد. بعد از اين كه جلال نسبت به روحانيت و به ويژه امام خميني(ره) اظهار علاقه نمود، ساواك او را مورد تهديد قرار داد و سعي كرد كه جلال را از روحانيت جدا كند. در سال 1347، جلال تهديد به مرگ شد. سرانجام در يك صحنه ساختگي و مشكوك در اين روز، بدون هيچ گونه سابقه بيماري در 46 سالگي دارفاني را وداع گفت. پيكر جلال آل احمد در مسجد فيروزآبادي در ري به خاك سپرده شد.

درگذشت فقيه جليل آيت ‏اللَّه "مهدي مدرس يزدی" (1371 ش)
آيت ‏اللَّه مهدي مدرس يزدي در سال 1287 ش (1326 ق) در يزد به دنيا آمد. در سيزده سالگي وارد حوزه علميه قم و سپس راهي نجف گرديد و از محضر درس عالمان نامداري همچون سيد ابوالحسن اصفهاني و آقاضياء الدين عراقي به مدارج والاي علمي رسيد. وي همچنين از آيات عظام شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيد حسين بروجردي، سيد محمدتقي خوانساري، سيد ابوالحسن اصفهاني و آقا ضياء الدين عراقي گواهي اجتهاد دريافت كرد و مورد وثوق آنان قرار گرفت. همچنين حواشي بر كتب عروةُالوثقي، رسايل و مكاسب و نيز ديوان اشعار از جمله آثار اوست. آيت‏اللَّه مهدي مدرس يزدي سرانجام در 18 شهريور 1371 در 83 سالگي به جوار رحمت حق تعالي شتافت.

آغاز فعاليت خبرگزاري زنان جمهوری اسلامي (1380 ش)
در روز 18 شهريور 1380، مصادف با ميلاد با سعادت حضرت زهرا(س) خبرگزاري زنان جمهوري اسلامي فعاليت خود را آغاز كرد. مهم‏ترين هدف از راه اين خبرگزاري، توجه همه جانبه به موضوعات مربوط به زنان است تا مشكلات و مسائل آنان را به صورت گسترده منعكس كند. نكته ديگر، بُعد بين‏ المللي آن است، چرا كه اخبار و گزارش‏هايي كه از زنان ايراني در خارج از كشور منعكس مي‏شود، وضعيت زنان را به شكل واقعي بيان نمي‏كند.


امضاي پيمان دفاع مشترك آسياي جنوب شرقي "موسوم به سيتو" (1954م)

سازمان پيمان آسياي جنوب شرقي موسوم به سيتو، سازماني است كه به موجب پيمان دفاعي جمعي آسياي جنوب شرقي به وجود آمد. اين پيمان در هشتم سپتامبر سال 1954م توسط نمايندگان استراليا، امريكا، فرانسه، انگلستان، زلاند نو، پاكستان، فيليپين و تايلند به امضا رسيد و مقر آن در بانكوك پايتخت تايلند قرار داشت. هرچند پيمان سيتو، همانند پيمان سنتو در خاورميانه، ظاهري دفاعي و نظامي داشت اما در واقع در راستاي جلوگيري از گسترش نفوذ كمونيسم در آسياي جنوب شرقي منعقد گرديد. براساس پيمان سيتو، هشت دولت امضا كننده، موافقت كرده بودند كه در موارد تجاوز خارجي يا خرابكاري داخلي، دست به اقدام جمعي بزنند.

فتح آندلس به دست مسلمانان(92 ق)
اندلس سرزميني است در جنوب غربي اروپا كه شامل كشورهاي اسپانيا، پرتغال و منطقه‏ اشغالي (انگليس) جبل الطارق مي‏باشد. اندلس از سوي سپاهيان اسلام به فرماندهي طارق بن زياد در سال 92 قمري فتح گرديد و قسمت اعظم مردم اين منطقه تا سال 95 قمري با طيب خاطر، دين اسلام را پذيرفتند. حكومت اسلامي تا سال 422 قمري در اين منطقه ادامه يافت وليكن دراين تاريخ به خاطر بي‏ كفايتي حاكمان مسلمان و دسيسه ‏هاي مسيحيان و حكومت‏هاي استعماري اروپا، اين كشور بزرگ به دست مسيحيان افتاد و ميان 23 پادشاه اروپايى تقسيم و تجزيه گرديد.
مسلمانان اين كشور از اميرالمسلمين مغرب (يوسف بن تاشفين مرابطي) ياري خواستند و در سال 749 قمري در نبردي معروف به "زلاقه"، مسيحيان متحمل شكست شده و اين كشور به مغرب، ضميمه گشت. اما پس از مدتي حكومت مرابطين نيز به ضعف و سستي گراييد و مجدداً اندلس در تصرف مسيحيان درآمد و تجزيه گرديد.

واگذاري سرزمين كانادا به انگليس توسط فرانسه (1763م)
نخستين ساكنان كانادا، اسكيموها و اقوامي بودند كه ازشرق آسيا و از طريق تنگه برينگ به اين سرزمين وارد شدند. در بين سده‏هاي هفدهم تا نوزدهم ميلادي، انگليسي‏ها و فرانسوي‏ها، سرزمين كانادا را مستعمره خود ساختند و نواحي مختلف آن، چندين بار ميان آنان دست به دست گشت. در نهايت در جريان كنفرانس صلح پاريس در سال 1763م، جنگ‏هاي دنباله‏دار و طولاني ميان انگليس و فرانسه پايان يافت و سرزمين كانادا به طور رسمي تحت حمايت انگليس قرار گرفت. اما كشمكش ميان كانادايى‏هاي فرانسوي‏ الاصل و انگليسي‏هاي ساكن كانادا مدت‏ها ادامه داشت.

محاصره شهرِ لنينگرادِ شوروي توسط ارتش ‏آلمان درجريان جنگ‏ جهاني‏ دوم (1941م)
شهر لنينگراد كه تا قبل از انقلاب كمونيستي، سن پِتِرزبورگ و پتروگراد خوانده مي‏شد، در شمالِ غربي شوروي سابق قرار دارد و از سال 1712م تا زمان فروپاشي نظام تزاري و تشكيل اتحاد جماهير شوروي، پايتخت آن كشور بود. با حمله نيروهاي آلماني به شوروي در جريان جنگ جهاني دوم، در ابتداي امر پيروزي‏هاي بزرگي نصيب نيروهاي آلمان نازي گرديد و با تصرف شهر شلوسْلبِرْگْ در شرق لنينگراد، اين شهر در 8 سپتامبر 1941م به طور كامل به محاصره در آمد.

امضاي معاهده صلح كشورهاي جهان با ژاپن در كنفرانس سانفرانسيسكو (1951م)
بر اساس قراردادی که در  كنفرانس چهار روزه ‏اي در سانفرانسيسكوي امريكا با حضور 49 كشور برگزار گرديد  پيمان صلح با ژاپن در هشتم سپتامبر 1951م به امضا رسيد. ژاپن تمام متعلقات و متصرفات ماوراء بحار خود را از دست داد اما در عين حال از پرداخت غرامت معاف شد. هم‏چنين به موجب اين پيمان، ژاپن درسال 1952م، حاكميت دوباره خود را به دست آورد. در كنار پيمان سانفرانسيسكو، ژاپن و امريكا در همين روز در مورد يك پيمان امنيتي به توافق رسيدند كه بر اساس آن ايالات متحده اجازه مي‏يافت تا براي مدتِ نامحدودي، سربازانِ خود را در خاك ژاپن مستقر سازد. اين مسئله به ويژه در دو دهه پاياني قرن بيستم اعتراضات گسترده مردم ژاپن را در پي داشته است.

پایان عمليات كوچك قادر در اشنويه توسط ارتش (1364 ش)

عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان (عج) در محور سیدکان - چومان مصطفی به صورت گسترده در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۴ به فرماندهی ارتش انجام شد. این عملیات در تاریخ18/6/1364 خاتمه یافت.

برخي از رويدادهاي 8 سپتامبر
1644:   انگليسي ها با چند كشتي توپدار و 300 تفنگدار منطقه «نيو آمستردام» را در آمريكاي شمالي از دست هلندي ها خارج ساختند و آن را به افتخار دوك آو يورك به «نيو يورك» تغيير نام دادند.
1886:   شهر يوهانس بورگ (ژوهانسبورگ) در فدراسيون افريقاي جنوبي در پي كشادند.
1991:   مقدونيه كه يكي از اعضاي كنفدراسيون سوسياليستي يوگوسلاوي بود اعلام استقلال كرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.