سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه سالروز جمعه خونين تهران؛

تحليل 17شهريور 57 از زبان حجت‌الاسلام ثقفي

استاد دانشگاه تاريخ دانشگاه تهران مركز گفت: با قيام و كشتار مردم در 17 شهریور 57 شمارش معکوس سقوط رژیم جنایت کار پهلوی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد ثقفي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به قيام خونين 17 شهريور سال 57 گفت: با قيام و كشتار مردم در 17 شهریور 57 شمارش معکوس سقوط رژیم جنایت کار پهلوی آغاز شد.

وي رحلت مرموز سيد مصطفي خميني در آبان 56 نقطه عطفي در نهضت اسلامي مردم ايران دانست و ادامه داد: مجالس یادبود در سراسر کشور برگزار شد و در آن مراسم ، تظاهرات گسترده علیه رژیم به پا شد . از این رو رژیم، تصمیم گرفت با توهین به ساحت حضرت امام خمینی(ره)، چهره ایشان را به عنوان رهبری نهضت مخدوش کند.

حجت الاسلام ثقفي تصريح كرد: در اواسط در روز هفدهم دی ماه سال 56، پیک دربار، نامه ممهور به مهر دربار را به "داریوش همایون"، وزیر اطلاعات و جهانگردی داد، او نیز نامه را به روزنامه اطلاعات جهت انتشار سپرد.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد با اشاره به اينكه مقاله با عنوان" استعمار سرخ و سیاه " منتشر شده بود اظهار داشت: در این مقاله که با امضای مستعار " احمد رشیدی مطلق " در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، بطور صریح به مسئله بی‌حجابي، کهنه‌پرستی، ارتجاع و توهين به ساحت مقدس امام خمینی(ره)، اهانت به قیام 15 خرداد 1342 و توطئه استعمار با عنوان سرخ و سیاه پرداخته شده بود.

وي با تاكيد بر اينكه با انتشار این مطالب اهانت آمیز، اولین واکنش‌ها در شهر قم آغاز شد گفت: ساعت حدود 4 وسي دقيقه بعد از ظهر 19دی، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میادین قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بی‌دفاع که حتی شعار هم نمی‏‌دانند، آتش گشودند.

اين استاد دانشگاه در ادامه توضيح داد: بازاریان قم با مشاهده حرکت حوزه علمیه، تصمیم به تعطیلی مغازه های خود در 19 دی گرفتند . روز نوزدهم دی ماه ساواک و شهربانی به کمک نیروهای کمکی از تهران وارد شده و در حوالی مدارس علمیه متمرکز شدند و بعد از آن نیروهای رژیم با مشاهده حرکت عظیم مردم تصمیم به حمله گرفتند و تیراندازی شروع شد و در این روز عده زیادی از طلاب و مردم قم به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

ثقفي با اشاره به اينكه پس از شهادت حاج آقا مصطفي خميني، حرکت‏‌هاي انقلابي و راهپيمايي ‏هاي عظيم توده ملت، روز به روز گسترش مي‌‏يافت، بيان كرد: تا اين‏ که کابينه جمشيد آموزگار پس از حادثه سينما رکس آبادان که به کشته‌شدن بيش از 700 نفر انجاميد، به علت ناتواني از پاسخ‏ گويي، در چهارم شهريور 1357 مجبور به استعفا شد.

اين استاد تاريخ تصريح كرد: شريف ‏امامي مأمور تشکيل کابينه شد و نقشه شاه با اين تغيير و تحول، کاستن از نفرت و خشم عمومي بود. شريف ‏امامي در نظر داشت با شعار آشتي ملي، تعطيلي قمارخانه‏‌ها و تغيير مجدد تقويم شاهنشاهي به هجري شمسي، چهره ‏ديني و مردم‏ دوستي از خود نشان دهد؛ ولي تظاهرات گسترده شهرهاي قم و تهران ادامه پيدا کرد و چندين نفر به شهادت رسيدند.

وي ادامه داد: از اولین ساعات صبح روز جمعه، مردم برای شرکت در راهپیمایی و نماز جمعه راهی میدان ژاله شدند. غافل از آنکه از ساعت 6 صبح، حکومت نظامی توسط فرماندار تهران ارتشبد "غلامعلی اویسی" اعلام شده بود.

حجت‌الاسلام ثقفي خاطر نشان كرد: بعدها آشكار شد مسئول اين جنايت بزرگ، ارتشبد غلامعلي اويسي، فرمانده نيروي زميني شاهنشاهي و فرماندار نظامي تهران و حومه بود که وقايع خونين پانزده خرداد 1342 تهران هم به رهبري و هدايت او صورت پذيرفته بود با هدايت رژيم صهيونيستي در اين توطئه دست داشته است.

وي روشن شدن جرقه‌های اولیه انقلاب را فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری امام خمینی(ره) و کشتار ۱۷ شهریور و برگزاری مراسم چهلم‌های مختلف شهدا در تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و...، و اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت و چاپ مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق علیه امام(ره) دانست و اظهار داشت: با وجود اين موارد کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و پایه‌های اقتدار رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شاه شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين ثقفي در پايان خاطر نشان كرد: پس از ورود امام خمینى(ره) به ایران، با توجه به غیرقانونى خواندن دولت بختیار و تشكیل دولت موقت به فرمان ایشان سقوط رژیم پهلوى مسلم شده بود و برنامه‌ریزى و ساماندهى امور كشور توسط نیروهاى انقلاب به سرعت در حال انجام بود. كه سرانجام در 21 بهمن ماه سال 1357 انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.

انتهاي پيام/


برچسب ها: قیام ، هفده ، شهریور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.