سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغذیه مناسب بر روی ریشه دندان های تکامل نیافته موثر است

تغدیه مناسب فقط در قسمت هايی از دندان مثل ریشه که هنوز در داخل فک است و تکامل نیافته موثر است.

دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انتظار رویش دندان ها از 6 ماهگی آغاز و تا 30 ماهگی ادامه دارد و به مرور از 6 سالگی تا 13 سالگی به طور نرمال رویش دندان های دائمی آغاز می شود. البته دربعضی از افراد رویش دندان ها با 1 سال کم و بیش با تسریع و یا تاخیز آغاز می شود. ولی این هم در عین حال در محدوده ی نرمال واقع شده است.

وی ادامه داد: سلامت دندان ها قبل و بعد از رویش دندان ها بسیار مهم است.

حفظ سلامت دندان ها قبل از رویش با تامین تغذیه صحیح و مناسب اتفاق می افتد و یا به عبارت دیگر مصرف مواد لبنی در ساختار و شکل گیری دندان های سالم (شیری و دائمی) نقش به سزایی دارد.

ظفرمند تشریح کرد: بعد از اینکه رويش دندان ها شروع شده و به تکامل رسیده تغذیه مناسب فقط در قسمت هایی از دندان مثل ریشه که هنوز در داخل فک است و ریشه به طور کامل شکل گیری نکرده موثر است و بعد از رویش دندان تغذیه مناسب روی تاج دندان تاثیری ندارد.

وی اظهار داشت: بعد از رویش دندان ها نوع مواد غذایی که مصرف می شود اولین و مهمترین نقش را در سلامت دندان ها دارد. برای مثال مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی (ترش) موجب مشکلات دندانی و زمینه ایجاد پوسیدگی می شود.

وی بیان کرد: نکته دیگر که در سلامت دندان های رویش یافته موثر است رعایت اصول بهداشت دهان و دندان مانند مسواک کردن، نخ دندان، دهان شویه می باشد.

وی افزود: دندان های شیری به علت بروز مشکلاتي مانند (صدمات دندان، ضربه های دندانی یا پوسیدگی پیش رفته و ... دچار مشکل می شوند و در این صورت رویش دندان های دائمی البته به میزان تکامل دندان در داخل فک با تسریع و یا با تاخیر در آن اتفاق می افتد.

ظفرمند توصیه کرد: برای اینکه کودک دارای دندان های سالم باشد و در بزرگسالی دچار مشکلات زمینه ای دندان نشود پدران و مادران از همان ابتدای شروع رویش دندان ها باید دقت کامل را در رعایت مسائل بهداشتی و سلامت دندان های کودک داشته باشند./ح

برچسب ها: تغذیه ، ریشه دندان ، فک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.