سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت 70 درصد از انرژی جهان در دستان اعضای جنبش عدم تعهد

با ایجاد ساز و کارهای مناسب و شناسایی ظرفیت های ناشناخته جنبش عدم تعهد می توان آینده ای پویاتر و افقی روشن تر را برای کشورهای عضو این جنبش ترسیم کرد.

محمود علیزاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد در تهران در مسیر و افق تعالی رو به حرکت است و بازتاب این اجلاس در سه سال آینده دیده خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص این اجلاس گفت: جنبش عدم تعهد ظرفیت بسیار بالا و ناشناخته ای دارد متاسفانه در طول ۵۱ سال عمر این جنبش که می گذرد این ظرفیت ها هنوز واقعی نشده است. با توجه به این که ریاست جنبش سه سال به ایران واگذار شده نخستین کاری که ایران می تواند انجام دهد مسئله شناخت ظرفیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو جنبش است.

علیزاده همچنین تاکید کرد: این جنبش ۷۰ درصد از انرژی جهان را در خود جای داده است و بالغ بر دو سوم کشورهای جهان عضو این جنش هستند. در واقع می توان گفت ظرفیت این جنبش بالا ولی این ظرفیت ناشناخته است.

وی اضافه کرد: 120 کشوری که در جنبش عدم تعهد حضور دارند اگر پکیچ مشترک برای تعامل اقتصادی ارائه دهند در این صورت چرخه اقتصادی در جنبش شکل می گیرد و پویایی خود را نشان می دهد برطرف کردن عوامل بازدارنده از سیاست های ایران در طول سه سال مدیریت و ایجاد سازوکارهای لازم برای تعامل اقتصادی با توجه به این که 70 درصد انرژی در مجموعه جنبش است می توان از این ظرفیت ها برای یک بلوک قدرتمند در بین کشورهای همسایه استفاده کرد.

این کارشناس تاکید کرد: تا به حال هیچ کشوری نتوانسته در پویایی این جنبش گام بر دارد امیدواریم نشست تهران بتواند در کیفیت کار و آیین نامه تغییراتی را ایجاد کند و این تغییرات موثر واقع شوند. از جمله اهدافی که ایران در سر دارد، تشکیل بانک جهانی، پول مشترک است.

وی خاطر نشان کرد: اگر ایران بتواند به اهداف خود در این نشست برسد، گام بزرگی در جهت پیشرفت و تعالی برداشته شده است و آینده ای پویاتر و افقی روشن تر در انتظار کشورهای عضو این جنبش خواهد بود./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.