ملت مصر ازسرگیری روابط بین این کشور و ایران را برای مصر مفید می دانند و امیدوارند روابط بین تهران و قاهره به سرعت ازسرگرفته شود .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی العالم ، محمود احمدی نژاد و مرسی در نخستین سفر یک رئیس جمهور مصری به تهران از هنگام قطعی روابط بین ایران و مصر در بیش از سی سی سال گذشته درباره بحران سوریه و مسائل منطقه و روابط دو جانبه بین دو کشور و راههای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بحث وتبادل نظر کردند.
گزارشگر العالم گفت روابط بین تهران و قاهره پس از انقلاب اسلامی ایران و مخالفت تهران با موافقت‌نامه کمپ دیوید که بین انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر و رژیم اسرائیل امضا شد تیره شد .
مصر به جای آنکه حامی کشور جدید اسلامی باشد و با آن در جهت دفاع از منافع مسلمانان همگام شود غرق در تبعیت از غرب شد و همین باعث شد روابط بین دو کشور به مدت سه دهه تیره شود اما قیام اخیر که به سرنگونی نظام حسنی مبارک منجر شد امیدها را برای امکان بازگشت روابط به وضع گذشته و نقش آفرینی موثر مصر زنده کرد .
سفر مرسی به تهران اگرچه برای واگذاری جنبش ریاست جنبش غیر متعهدها به جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت اما امکان نزدیکی بین دو طرف در امور متعدد و در رأس آنها موضعگیری در قبال مسئله فلسطین و فعالسازی جنبش نم و راههای توسعه روابط بین دو کشور را به وجود آورد .
حسین امیر عبد اللهیان معاون وزیر خارجه ایران گفت :« دیدار بین روسای جمهور دو کشور عالی بود و درباره اهداف جنبش نم و مشکلاتی که جهان اسلام با آن مواجهند بحث و تبادل شد. احمدی نژاد به مرسی به مناسبت ریاست جمهوری اش تبریک گفت و مرسی نیز گفت ریاست ایران بر جنبش نم یک فرصت گرانبها برای تحقق اهداف جنبش است ».
سفر مرسی به تهران با استقبال گسترده مردم مصر روبرو شده است و ملت این کشور بر لزوم گشایش سیاسی و اقتصادی بین قاهره و تهران و آغاز صفحه جدیدی از روابط تأکید می کنند .
یک شهروند مصری گفت :« ایران یک قدرت اسلامی است و باید در منطقه حضور داشته باشد و مصر نیز یک قدرت اسلامی است . اینها نباید اجازه بدهند صهیونیستها و غربیها به کشورهای منطقه نفوذ کنند».
یک شهروند دیگر مصری گفت :« حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در ایران یک نشانه خوب است تا روابط بین ایران و مصر از سرگرفته شود اینکه ایران و مصر روابط قوی داشته باشند یک امر طبیعی است به ویژه آنکه اگر درباره مسائل بزرگ به توافق برسند ».
یک شهروند دیگر مصری گفت:« ازسرگیری روابط بین ما و ایران ، برای ما مفید است زیرا ایران شریک بین المللی و یک وزنه تأثیر گذار در خاورمیانه است و این برای ما بسیار مفید است ».
اما ناظران در عین حال به علت پیچیدگی در بسیاری از پرونده ها در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با پرونده سوریه در قبال امکان ازسرگیری سریع روابط و توسعه آن بین ایران و مصر ، زیاد خوشبین نیستند اگرچه دو طرف درباره مخالفت با مداخله خارجی در سوریه اتفاق نظر دارند .
برچسب ها: مصر ، ایران ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار