سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصتي دوباره براي چرخش محور توسعه کشور

کشاورزي محور توسعه كشور است که با برگزاري اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد فرصتي عالي براي رونق بخش کشاورزي در کشور با استفاده از توانمندي کشورهاي عضو فراهم مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در کشور، منجر به کاهش فشارهاي بين المللي شده و به طور حتم  برگزاری اين اجلاس در کشور نتايج موفقي نیز برای بخش کشاورزی به همراه دارد که  مشکلات موجود در بحث تجهیزات کشاورزی و دیگر مسائل پیرامون آن به طور قابل توجهی مرتفع مي شود .

میزبانی اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد فرصتي است که مي توان با برنامه‌ریزی و توسعه روابط دوجانبه با کشورهاي عضو، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های بخش کشاورزی کشور را به اعضای جنبش عدم‌تعهد معرفی کرد و راهکاری برای رفع مشکلات پولی و بانکی در توسعه روابط تجاری بخش کشاورزی با کشورهای عضو این جنبش را فراهم کرد.

ايران از نخستين كشورهاي دنياست كه كشاورزي و زارعت در آن آغاز شده که در اين زمينه  تمدني ديرينه دارد که با در اختيار گذاشتن ابزار هاي مدرن از جمله تراكتورهاي پيشرفته، خطوط فشارآب، انبارهاي مناسب، كود شيميايي و سم با قيمت مناسب براي كشاورز مي توان كمك فراواني به افزايش توليد و حمايت از كشاورزان و در نهايت كاهش قيمت كرد.

اراضي کشاورزي سرمايه اي ملي و توسعه اي است که با حفظ پتانسيل هاي بالاي بخش کشاورزي و کيفيت آب و خاک، تهيه ابزارآلات و سموم مورد نياز کشاورزان ،ارتقاي سطح تکنولوژي مورد استفاده مي توان زمينه را براي افزايش سرمايه گذاري ها در اين بخش فراهم کرد.

همچنین با توجه به تکنولوژی نسبتا پیشرفته تولید محصولات کشاورزی به طور مثال در کشورهای چین و هند، مي توان از توانمندی این کشورها برای ارتقاي سطح تکنولوژي مورد استفاده در داخل کشور استفاده کنیم تا قيمت تمام شده محصولات داخلي کاهش يابد.

بر اساس اين گزارش، يکي از مشکلات اصلي بخش کشاورزي وجود واسطه ها در اين بخش است که مي بايست با نظارت کامل زمينه را براي عرضه بهتر محصولات کشاورزي فراهم کرد تا توليدكننده به طور مستقيم محصول خود را به بازار عرضه كند که به اين طريق مي توان از انباشت محصولات کشاورزي توسط دلالان وآشفتگي بازار جلوگيري کرد.

در كشورهاي پيشرفته زنجيره توليد، فرآوري و توزيع تحت عنوان كشاورزي و غذا به هم وابسته است و بازار و صنايع تبديلي جزيي از توليد محسوب مي‌شود و حق توليدكننده است كه در زنجيره‌هاي فرآوري و توزيع نيز دخيل باشند اما توليدكنندگان اكنون به دليل نبود اين سيستم با چشم بسته توليد مي‌كنند و اميدي به آينده ندارند.

حمايت هاي دولت در همه بخش هاي توليدي كشور صورت مي گيرد اما سهم بخش كشاورزي بسيار اندك است به نحوي كه پايين بودن قيمت خريد تضميني گندم در سال جاري سبب شد تا طبق نسبت هر ساله صف هاي فروش مقابل سيلوها تشكيل نشود و گندم ها به خوراکي ارزان قيمت براي دام ها تبديل شد.

لازم به ذکر است؛ با توجه به اين كه  چتر حمايت بيمه‌اي براي توليدكنندگان كشاورزي نداريم ضروريست شركت بيمه‌اي با سرمايه تشكل‌هاي بخش كشاورزي به عنوان سهامدار اين شركت راه اندازي شود.

براساس اين گزارش؛ در طی چند سال اخیر مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار نقش بسیار مؤثری را در تشویق کشاورزان به کار و تولید داشته و تحقق این امر باعث شده است که درآمد اقتصادی مردم در مناطق روستایی به صورت قابل توجهی افزایش یابد.
همچنين؛ باهمکاری بیشتر مسئولان ذیربط و به خصوص کشاورزان مي توان هرچه سریع تر اراضی کشاورزی بیشتری را به سیتسم آبیاری تحت فشار مجهز کرد./س

گزارش از زينب عبدي
برچسب ها: چرخش ، محور ، توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.