سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازدواج های قومی و خویشاوندی از دلایل شیوع تالاسمی

فرهنگ های قومی و قبیله ای برخی از استان های ایرانی برای ازدواج خویشاوندی باعث شیوع تالاسمی در کشور و ریشه کن نشدن آن است.

دکتر مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: ایران روی کمربند تالاسمی قرار گرفته و از شیوع بالای این بیماری برخوردار است.
وی با اشاره به این که بیش از 20 هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد، گفت: در برخی از استان های ایران مثل شمال کشور شیوع تالاسمی زیاد است چرا که به دلایل ناشناخته نفوذ ژن تالاسمی در این افراد بیشتر است. همچنین ازدواج خویشاوندی رواج بالایی دارد که به دلیل رسم و رسومات عشایر نشین خیلی از جوانان توسط عاقدین محلی به عقد هم در می آیند و هیچ نوع آزمایش نمی دهند و این دو دلیل عمده شیوع بروز تالاسمی در شهرهای شمالی کشور است.
 
آراسته ادامه داد: برای درمان تالاسمی فعالیت های زیادی در کشور ایجاد شده در کشور ما هم مثل دیگر کشورهای دنیا آخرین دستورالعمل ها روز دنیا برای درمان این بیماران اجرا می شود.
وی با بیان این که سازمان انتقال خون در تامین خون سالم تمام تلاش خود را انجام داده است عنوان کرد:این بیماران باید ماهی یک یا چند بار خون تزریق کنند که سازمان انتقال خون این تمهیدات را فراهم می کند.
 
* 800 تا 900 مورد جدید تالاسمی در سال
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران افزود: ایران در زمینه پیوند مغز و استخوان برای بیماران تالاسمی تلاش های زیادی کرده است و حدود 3 سال است که پیوند مغز استخوان با موفقیت در تهران، شیراز و اصفهان و جدیداً در مرکزی در یکی از شهرهای شمالی انجام می شود.
 
وی با تاکید بر این که وزارت بهداشت در بحث توسعه مراکز پیوند مغز استخوان همکاری خوبی را با ما انجام داده تصریح کرد: بیمارانی که تحت پیوند مغز و استخوان قرار می گیرند بعد از 6 ماه به طور کامل درمان می شوند.
 
آراسته گفت: سالانه 800 تا 900 مورد تالاسمی جدید در کشور داریم که نسبت به سال های گذشته آمار بسیار کاهش پیدا کرده است و دلیل آن دادن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج است ولی همین تعداد مورد جدید هم بسیار زیاد است و بیشتر آن به دلیل فرهنگ برخی از قوم ها و قبیله های کشور است.
 
وی در خصوص ثبت آمار بیماران تالاسمی خاطر نشان کرد: خیلی از کشورهای منطقه و حتی در خاورمیانه از نظر ثبت آمار دقیق بیماران تالاسمی عقب هستند به عنوان مثال هندوستان جزء کشورهای برتر در زمینه اقتصاد است ولی آمار دقیقی از این بیماران در کشورش ندارد و ایران در زمینه نسبت این بیماران بسیار جلو و پیشرفته است./عط
برچسب ها: ژنتیک ، تالاسمی ، ازدواج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.