سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی دستاوردهای دانش بنیان صنعت نفت در حاشیه اجلاس سران غیرمتعهد

شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه علمی فناوری که در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد برگزار می شود، چهار طرح دانش بنیان خود را به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تدوین دانش فنی و بومی سازی تکنولوژی، عدم وابستگی به بیگانگان، افزایش تولید نفت و گاز و کاهش هزینه نیز از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است.

بررسی و امکان سنجی تهیه و تدوین دانش فنی و ساخت مجموعه کامل نیز که با هدف بومی سازی و ساخت کامل ابزار MWD انجام شده است، چهارمین طرح شرکت ملی نفت ایران است که اجرای آن دستاوردهایی چون امکان عملیات همزمان تعداد بیشتری از گروه های حفاری جهت دار و در نتیجه افزایش تولید نفت و گاز و جلوگیری از خروج ارز را در پی داشته است.

تعویض سینی های درون برج ها به سینی های سانتریفیوژ یکی از این طرح هاست که با هدف کاهش میزان H2S نفت خام از متوسط 70 به  ppm 40 اجرا شده است.

کاهش چشمگیر پدیده های نامطلوب Carry over Flooding ،Foaming و افت فشار در برج ها، افزایش زمان در سرویس بودن برج و جلوگیری از تشکیل رسوب مواد روی سینی، کاهش میزان H2S  نفت خروجی از کارخانه سلمان منطقه لاوان از ppm 70 به ppm 20 و عملکرد مثبت و قابل قبول برج در مقایسه با شرایط اولیه با کاهش میزان گاز تزریقی به حدود 35 درصد از جمله دستاوردهای قابل توجه  اجرا این طرح بوده است.

خودکار کردن دستگاه‌های حفاری مورد نیاز مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری ایران نیز از دیگر این طرح هاست که هدف از اجرای آن نمایش اطلاعات مربوط به دستگاه حفاری همزمان (Online) در دو محل بوده است، یکی در کامپیوترهای مستقر در دستگاه‌های حفاری به صورت چند کاربره (Multi User) و دیگری در کامپیوترهای راه دور (Remote Computer) به صورت چند کاربره (mukti User) و قابلیت ادغام اطلاعات دستگاه های حفاری و مقایسه آن ها با هم.

بررسی و امکان سنجی تهیه تدوین دانش فنی و ساخت یک ابزار مکان یابی مغناطیسی برای هدایت حفاری نیز سومین طرحی است که از سوی شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه علمی و فناوری اجلاس شانزدهم معرفی می شود.

از آنجایی که در حفاری چاه‌های عمیق به منظور استخراج نفت و گاز، کنترل دقیق مسیر مته‌ های حفاری به شدت دشوار است، می توان با استفاده از این دانش فنی زمانی که مکان‌ یابی به منظور قطع کردن یک چاه انجام می شود و زمانی که چندین چاه در کنار هم حفاری می شوند و باید از برخورد چاه‌ها (well Avoidance) اجتناب شود را مشخص کرد.

البته در مواردی که نیاز به حفاری چاه آزمایشی برای به کارگیری مجدد(Re-entry) چاه‌های قدیمی، امری ضروری است یا حفاری چاه‌های موازی (Parallel wells Drilling) به ویژه هدایت کردن چاه در حال حفاری در مسیر موازی با چاه موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیاز به ایجاد دو یا چندین چاه افقی (Horizontal well) در مجاورت یکدیگر با فاصله معین کنترل شده، وجود دارد، نیز می توان از این دانش بهره گرفت.

شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی (اسپک) در نمایشگاه علمی فناوری که در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد برگزار می شود، 7 طرح دانش بنیان خود را به نمایش می گذارد.

* هفت دانش فنی طراحی و بومی شده متخصصان اسپک در اجلاس سران غیرمتعهد

طراحی و ساخت پکیچ تولید هیدروژن که با همکاری مجتمع پتروشیمی ایلام و متخصصان شرکت اسپک انجام شد، یکی از طرح های یاد شده است که برای کشور صرفه جویی ارزی معادل 15  میلیارد تومان در سال به همراه داشته است.

دانش فنی این پکیچ ها که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای تولید هیدروژن کاربرد وسیعی دارد، در کشور بومی شده است.

دومین طرح اسپک، طراحی و ساخت تجهیزات و انواع پکینگ‌ فلزی و سینی داخل برج‌های پروسسی است که ساخت آن در داخل و جایگزینی اش با نمونه های خارجی سالانه معادل 6 میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشته است. کاربرد این تجهیزات بومی شده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جهت ایجاد سطح تماس بیشتر سیالات در برج‌ های تولید است.

طراحی و ساخت واحد جداسازی و تولید هوا که متخصصان شرکت اسپک آن را با همکاری پتروشیمی فجر به نتیجه رسانده اند نیز از دیگر این طرح هاست که صرفه جویی ارزی معادل 150 میلیارد تومان برای کشور به همراه داشته است.

تولید هوای فشرده، اکسیژن و نیتروژن به صورت گاز و مایع از مهم ترین کاربردهای این واحدهاست.

چهارمین طرح مربوط به طراحی و ساخت برج های خنک کننده می شود که با همکاری پتروشیمی رازی اجرا شده است. این برج ها که کاربرد وسیعی در خنک کردن سیالات فرآیندی صنایع نفت دارد، با دستیابی متخصصان داخلی به دانش بومی آن ها، در کشور تولید  می شود.

صرفه جویی ارزی از ساخت و بومی سازی این برج ها نیز معادل 20 میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

ساخت و تولید انواع آب بندهای مکانیکی، از دیگر طرح های پیشنهادی شرکت اسپک برای معرفی در نمایشگاه علمی و فناوری است که برای آب بندی تجهیزات دوار ساخته شده و صرفه جویی ارزی معادل 50 میلیارد تومان دارد.

شرکت اسپک همچنین با همکاری پتروشیمی مارون اقدام به طراحی و ساخت الکتروپمپ‌های آب کولینگ کرد تا پس از بومی سازی دانش فنی ساخت این الکتروپمپ‌ها معادل 5 میلیارد تومان در سال صرفه جویی ارزی برای کشور فراهم شود.

هفتمین طرح نیز مربوط به ساخت پمپ‌های آتش نشانی است که این مورد نیز با همکاری پتروشیمی مارون انجام شده است و طراحی و بومی سازی آن در کشور 15 میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشته است./عب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.