سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

تولید داروی حل كننده لخته خون به صورت نیمه صنعتی در اصفهان

رییس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان از تولید داروی حل كننده لخته خون(TPA) به روش بیوتكنولوژی در سطح نیمه صنعتی، نخستین بار در كشور در این دانشكده خبر داد. .

'سید ابوالفضل مصطفوی'در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان افزود: این دانشكده در دو سال گذشته به كمك پژوهشگران اصفهانی به فناوری تولید این دارو بصورت آزمایشگاهی و نیمه صنعتی رسید.

وی با اشاره به اینکه داروی TPA در درمان و پیشگیری سکته قلبی کاربرد دارد اظهار داشت: حدود سه سال دیگر مراحل ساخت این دارو به صورت صنعتی تكمیل و وارد بازار می شود.

وی با بیان اینكه قیمت این دارو برای یكبار مصرف در خارج از كشور دو هزار و 700 دلار است، اضافه كرد: با وارد شدن تولید داخلی این دارو به بازار، هزینه آن یك سوم خارج از كشور خواهد شد.

به گفته مصطفوی، این دارو اكنون در آمریكا و اسرائیل ساخته می شود.

رییس دانشكده داروسازی اصفهان همچنین از بهره برداری یك مركز رشد فناوری های دارویی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تا یك ماه آینده خبر داد و افزود: این مركز، حلقه اتصال دانشگاه و صنعت است.

وی تصریح كرد: این مركز در رشد و توسعه مراحل تكمیل داروی ذكر شده موثر است.

مصطفوی اظهار داشت: نخستین بار در اصفهان و در كنار مركز رشد فناوری های دارویی در دانشگاه علوم پزشكی، اتاق تمیز(Clean Rooms) با بودجه ای بالغ بر 10 میلیارد ريال در حال احداث است.

مصطفوی به میزان تولید دارو در كشور اشاره كرد و گفت: 98 درصد از داروهای مصرفی در داخل تولید و مابقی وارد می شود.

وی با بیان اینكه حدود 30 درصد از مواد اولیه دارو در داخل كشور تولید می شود، خاطر نشان كرد: در تلاش هستیم این میزان بیشتر شود.

وی گفت: ارزی كه برای ورود دو تا سه درصد داروهای مصرفی از كشور خارج می شود معادل با خروج ارز برای واردات مواد اولیه داور به كشور است كه این اهمیت هزینه برای ساخت دارو را نشان می دهد.

رییس دانشكده داروسازی اصفهان افزود: تولید دارو در كشور ما در مقایسه با دیگر كشورها از نظر آماری تفاوت چندانی ندارد و از نظر كیفی نیز می توان گفت بهتر یا مشابه با نمونه مشابه خارجی است.

وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده میان دانشكده داروسازی اصفهان و بخش صنعت اظهار داشت: تاكنون قرارداد مشخص و منسجمی وجود نداشته اما در صورت مراجعه صنعت به استادان این دانشكده، قراردادی میان آنها بسته شده كه دانشكده نیز سهمی از این قرارداد را به خود اختصاص می دهد.

به گفته مصطفوی، تاكنون دو قرارداد درباره تولید انسولین به روش جدید و تولید داروی TPA، میان دانشكده داروسازی اصفهان و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بسته شده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.