سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت:

طرح شبنم با كالاي قاچاق، تقلبي و غيراستاندارد مبارزه مي‌كند

قائم مقام اجرايي وزير صنعت، معدن و تجارت، اجراي طرح شبكه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) را يكي از شيوه‌هاي مؤثر در شناسايي و مبارزه با ورود كالاهاي قاچاق، غيراستاندارد و تقلبي توصيف كرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا « محمد صادق مفتح» گفت: طرح شبنم به گونه‌اي طراحي شده است كه مصرف كنندگان با آسان‌ترين روش مي‌توانند اصالت، سلامت و قيمت كالا را كشف و كنترل كنند.

وي، اجراي طرح شبنم يا شناسنامه دار كردن كالاها را طرحي نوين در اقتصاد جهاني دانست و افزود: اين طرح كه از حدود پنج سال پيش در بيشتر كشورهاي توسعه يافته اجرا شده است، با نا امن كردن سطح عرضه براي قاچاقچيان، به روزترين ابزار در مبارزه با واردات كالاهاي غيرمجاز و قاچاق است.

مفتح تصريح كرد: با اجراي طرح شبنم كالاها همراه با شناسنامه توزيع مي‌شود و اين مكان فراهم شده است خريداران كالا بتوانند كد كالا را با تلفن ثابت يا همراه به سامانه طرح شبنم ارسال و از اصالت ان اطمينان حاصل كنند.

مفتح گفت: بسياري از كالاها از جمله دارو، مكمل‌هاي غذايي، لوازم ارايشي و بهداشتي كه از مبادي غير رسمي و به صورت قاچاق وارد مي‌شود، تقلبي بوده يا تاريخ مصرف ان‌ها به پايان رسيده است كه با دستكاري تاريخ جديد بر روي آنها نوشته مي‌شود.

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سالم و غيرتقلبي بودن كالاهايي كه به صورت قاچاق و بدون كنترلهاي لازم وارد مي شود، براي اغلب مردم قابل تشخيص نيست، اظهار داشت: 24 ميليارد از 64 ميليارد نخ سيگار مصرفي در كشور با جعل نشان‌هاي معروف و همچنين حدود 90 درصد لوازم بهداشتي و آرايشي نيز كه برخي از انها عوارض زيادي را براي مصرف كنندگان به همراه دارد، به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.

مفتح، تقويت سياست گذاري و كنترل دولت در بخش كالا و خدمات، تسهيل در اجرايي شدن سياست‌هاي ويژه دولت در كنترل بازار، ايجاد اطمينان براي مردم و جلوگيري از پديده قاچاق را از اهداف طرح شبنم برشمرد.

وي احراز اصالت و جلوگيري از ورود كالاي غيرمجاز و قاچاق به زنجيره تأمين، ايجاد زمينه براي تكميل و استفاده از كاتالوگ الكترونيكي، فراهم كردن زمينه رديابي كالاها، افزايش فروش توليدكنندگان و وارد كنندگان رسمي، ارتقاي بهره‌وري در موضوع ضمانت نامه‌ها و خدمات پس از فروش، تسهيل مديريت كالاي مرجوعي، پيشگيري از درج تاريخ توليد غيرواقعي بر روي كالاها و شفافيت جريان‌هاي مالي را از مزاياي اجراي طرح شبنم اعلام كرد./س
برچسب ها: طرح ، شبنم ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.