سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

والدين فعال آمريکايي در انتظار صدور حکم عليه رژيم صهيونيستي

والدين فعال آمريکايي کشته شده در فلسطين اشغالي با گذشت ده سال در انتظار حکم دادگاه عليه ارتش رژيم صهيونيستي هستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اي پي تي ان؛ "ريچِل کوري"، از فعالان آمريکايي بود که حدود ده سال پيش زماني که قصد داشت مسير عبور يکي از بولدوزرهاي ارتش اسرائيل را در محل درگيري در نوار غزه مسدود کند، کشته شد. اکنون والدين اين دختر آمريکايي که فرزندشان را بولدوزر زير گرفته است، منتظر حکم قاضي دادگاه هستند تا تکليف اين پرونده جنجالي عليه ارتش اسرائيل روشن شود.
والدين کوري اميدوارند با اعلام حکم دادگاه در روز سه شنبه، پرونده دخترشان که سالهاي زيادي از عمرشان و تقريباً همه پس انداز خود را صرف رسيدگي به آن کرده اند، به نتيجه برسد. پرونده ريچل کوري همچنين فرياد اعتراض همه فعالان هوادار فلسطين را به همراه داشته است.
سيندي، مادر کوري که اهل واشنگتن است و 64 سال سن دارد مي گويد اميدواريم آنها در خصوص آنچه براي ريچل اتفاق افتاده است، پاسخگو باشند.
کوري که از فعالان هوادار فلسطين است در ماه مارس 2003 زماني که بيست و سه سال داشت کشته شد. او و شماري از ديگر فعالان قصد داشتند مسير عبورِ بولدوزر ارتش اسرائيل را در شهر مرزي رفح در نوار غزه سد کنند که به قتل رسيدند. راننده بولدوزر مي گويد کوري را نديده و مرگ اين دختر تصادفي بوده است.
کوري سعي کرد از تخريب خانه هاي فلسطينيان توسط ارتش اسرائيل جلوگيري کند. آمارهاي مرکز مربوط به آوارگان فلسطيني در سازمان ملل نشان مي دهد در چهار سال بعد از آغاز قيام فلسطينيان عليه اسرائيل در سپتامبر سال 2000، بيش از هفده هزار نفر از مردم غزه به علت اقدامات ارتش اسرائيل بي خانمان شده اند. تخريب خانه فلسطينيان در آن زمان، اعتراض هاي بين المللي را به همراه داشت.
در ده سال گذشته چندين فعال خارجي هنگام مقابله با نظاميان ارتش اسرائيل کشته يا زخمي شده اند، اما پرونده ريچيل کوري براي فعالانِ فلسطيني از اهميت خاصي برخوردار است. هواداران کوري مي گويند اسرائيل، اعتراض هاي مسالمت آميز به اشغالگري را به شدت سرکوب مي کند و کوري سمبل مقاومت در مقابل اين سرکوب ها است. از نظر فلسطينيان، کوري دختر جواني از طبقه متوسط در آمريکا است که به علت دفاع از خانه و کاشانه غريبه ها کشته شده است. کوري همچنين نويسنده اي پرشور بود و در آثارش مي توان تاثيرپذيري عميق او را از حوادث پيرامونش مشاهده کرد.
کوري عضو جنبش بين المللي همبستگي براي فلسطين بود. اعضاي اين جنبش وارد مناطق درگيري مي شوند تا در فعاليت هاي ارتش اسرائيل مداخله کنند.
از زمان شکايت والدين ريچل کوري به دادگاه در سال 2005، پانزده جلسه دادرسي برگزار شده است و بيست و سه نفر به جايگاه شهود فراخوانده شده اند. اکنون والدين کوري اميدوارند که دادگاه عليه راننده بولدوزر و فرماندهان او که در دادگاه نظامي تبرئه شده اند، حکم صادر کند.
خانواده کوري در اقدامي نمادين تقاضاي يک دلار غرامت کرده و در ضمن از ارتش اسرائيل خواسته است تا همه هزينه هاي مربوط به طرح دادخواست در دادگاه را نيز بپردازد.
دادگاه هاي نظامي اسرائيل به ندرت نظاميان را به اتهام جنايت محکوم مي کند. در يکي از موارد نادري که در سال 2005 رخ داد، سرباز سابق ارتش اسرائيل به علت قتل غير عمد و تيراندازي به تام هِرندال، فعال انگليسي مجرم شناخته شد.
والدين ريچل کوري مي گويند بيش از دويست هزار دلار از پس اندازهاي شخصي خود را براي پرداخت پول بليط هواپيماي شاهدان، حضور در جلسه هاي دادرسي و ترجمه دو هزار صفحه از اسناد تهيه شده در دادگاه هزينه کرده اند. البته شماري از نيروهاي داوطلب شامل وکلا، مترجمان و فعالان رسانه اي نيز خانواده کوري را در اين راه ياري داده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.