سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

راههاي تشخيص روغن زيتون اصل

راههای تشخیص روغن زیتون اصل کدام است؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک درباره مزاياي مصرف روغن زيتون گفتني بسيار است، اما روغن زيتون مثل خيلي كالاهاي ديگر نوع تقلبي هم دارد و شيوه شناخت اصل و مرغوب آن براي همگان معلوم نيست. غصه نخوريد! هر چه خوب است در اين باره بدانيد همين‌جاست:

مقداري از آن را روي زبانتان بگذاريد و بدون بستن دهان، به مزه و نحوه پخش آن روي زبانتان دقت كنيد. اگر بسرعت پخش شد و در انتهاي زبانتان مزه‌اي تند حس نكرديد، خوب است و در صورت احساس مزه تندي علامت كال و نارس بودن زيتون هنگام برداشت محصول است. البته مزه تلخ هر چه بيشتر باشد، نشانه مرغوبيت و حفظ خواص آنتي‌اكسيدان روغن زيتون است.

در بررسي مرغوبيت زيتون به رنگ اعتماد نكنيد زيرا عوامل زيادي در رنگ زيتون دخيل‌اند، اما روغن زيتون طبيعي و بكر بيشتر رنگي سبز و مايل به زرد دارد.اگر شامه خوبي داريد، از بوي روغن زيتون هم مي‌توانيد پي به كهنگي يا تازگي آن ببريد. بوهايي تند شبيه علف، سبزي، سيب ‌و گوجه‌فرنگي از جمله بوهايي‌ است كه افرادي با شامه خوب در توصيف روغن زيتون اصل به كار مي‌برند. در صورتي كه روغن بوي فلز يا زنگ آهن بدهد نشانه بي‌كيفيتي و تحليل رفتن خواص يا حتي فاسد شدن آن است.از نگهداري و بخصوص خريد روغن‌هايي كه در شيشه‌هاي شفاف يا معرض نور يا از آن بدتر پشت ويترين و در برابر حرارت و پرتو آفتاب بوده‌ است، خودداري كنيد وگرنه پولتان را بابت خريد روغني بي‌خاصيت دور ريخته‌ايد.روغن زيتون را در جاي خشك، تاريك و دور از گرما نگهداري كنيد. به مقدار لازم براي مصارف هفتگي در ظروف سراميك يا پلاستيكي تيره بريزيد. در آن را حتما محكم كنيد تا بااكسيژن هوا تماس زيادي نداشته باشد وگرنه علاوه بر اين كه خواص مفيد خود را از دست مي‌دهد، بزودي فاسد نيز خواهد شد./س

برچسب ها: تشخیص ، روغن ، زیتون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.