سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير اقتصاد:

بانك مركزي مرجع تعيين نرخ ارز است نه وزارتخانه‌ها

براساس قانون سياست‌هاي پولي و ارزي بانك مزكزي تنها مرجع اعلام و تعيين نرخ ارز است نه وزارتخانه‌هايي مانند صنعت، معدن و تجارت.

سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در گفتگو اختصاصي با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با وجود همه تفاسير مربوط به سوالات خبرنگاران از مسئولان و پاسخ به آنها به رسانه‌ها اعلام مي‌كنم كه براساس قانون سياست‌هاي پولي و ارزي فقط و فقط بانك مركزي مرجع تعيين نرخ ارز و اعلام آن است.

وزير اقتصاد با بيان اينكه طبيعي است كه موضوع ارز و سياست‌هاي تاثيرگذار بر روي ساير بخش‌هاي اقتصادي كشور است اظهار داشت: ارز يكي از مقوله‌هايي است كه هميشه و به ويژه در شرايط كنوني اقتصاد ايران در مناسبات اقتصادي ايران بسيار تاثيرگذار است.

وي تصريح كرد: به همين منظور كميته تنظيم بازار ارز با مسئوليت‌ بانك مركزي و با حضور سازمان‌هاي مرتبط از جمله سازمان توسعه تجارت و گمرك تشكل شده كه كار آن بررسي تحولات بازار ارزي كشور است.

وزير اقتصاد با تاكيد بر همكاري مجلس و دولت براي نظارت و كنترل بيشتر بازار ارز گفتك اخيرا كارگروه ساماندهي بازارارز با مديريت بانك مركزي متشكل از نمايندگان مجلس و دولت تشكيل شده كه براساس تصميمات گرفته شده در اين كارگروه مقرر شده است ارز مورد نياز كالاهاي اساسي براساس نرخ ارز مرجع بانك مركزي تامين شود.

حسيني ادامه داد: در كنار اين تصميمات قرار است براي ايجاد بازار رقابتي و شفاف ارز معاملات گواهي ارزي در بورس راه‌اندازي شود كه به همين منظور سازمان بورس هم كه مجموعه اعضا كميته تنظيم بازار ارز پيوسته است.

مشكلي براي تامين ارز كالاهاي اساسي نداريم

وزير اقتصاد با تاكيد دوباره بر اينكه بانك مركزي تنها مرجع اعلام رسمي نرخ ارز در كشور است نه وزارتخانه‌ها درباره تامين ارز مورد نياز كالاهاي اساسي عنوان كرد: اقدامات انجام شده در مورد تامين ارز كالاهاي اساسي در شرايط كنوني به خوبي به نتيجه رسيده كه اين كار صرفا با همكاري بانك مركزي، سازمان توسعه تجارت و فعالان عرصه اقتصادي بخش‌هاي دولتي و خصوصي انجام شده است.

حسيني با بيان اين مطلب كه براساس گزارش ارائه شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ما در حوزه تامين كالاهاي اساسي از محل خريد توليدات داخلي و خريد از خارج به ذخيره مطمئن كالاهاي اساسي رسيده‌ايم اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرايط كنوني كشور ما هيچ دغدغه‌اي براي تامين كالاهاي اساسي نداريم به طوري‌كه بخش قابل توجهي از آنها به مبادي گمركي كشور رسيده و بخشي ديگر در راه رسيدن به گمركات كشور است ضمن آنكه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده كه دوره ذخيره كالاهاي اساسي را افزايش دهند.

هيچ برآوردي از خسارت اقتصادي تعطيلات غيررسمي در كشور وجود ندارد

حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا آماري از تاثير منفي تعطيلات غيرتقويمي براقتصاد كشور وجود دارد يا نه گفت: هيچ آمار و برآوردي از ميزان خسارت تعطيلات غيررسمي در كشور وجود ندارد ضمن آنكه تاكيد مي‌كنم كه در ارائه آمارها بايد همواره بحث دقت فراموش نشود./عب

برچسب ها: اقتصاد ، مرجع ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.