سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطر و بوي برنج ايراني را با خريد تضميني حفظ کنيم

همزمان با آغاز فصل برداشت برنج در شاليزارهاي کشور، خريد تضميني محصول استراتژيک برنج نيز آغاز شده است اما واردات مازاد بر مصرف برنج هاي خارجي و بي مهري مسئولان در تعيين نرخ خريد تضميني سبب شده تا ...

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، درحال حاضر برنج غذای اصلی سه میلیارد نفر از مردم جهان و ازجمله میلیون ها ایرانی محسوب می شود و هیچ نوع غلات دیگری همانند برنج ضامن بقای انسان در آینده نیست و ضروريست دولت با تضمين تولید و خرید مناسب این محصول، علاوه بر حمایت از برنج کاران در راستای افزایش تولید این محصول نيز اقدام های بهینه اي انجام دهد.

برنج از محصولات استراتژیک و پرمصرف داخلی و غذای اصلی بسیاری از خانواده های ایرانی است. برنج ایرانی که عطر و بوی خاص آن در دنیا بی همتاست در بین مردم کشورمان جایگاه خاصی دارد و بسیاری از مردم مصرف آن را بر برنج وارداتی ترجیح می دهند.

بنابراين، خرید تضمینی مهمترين ابزار برای تعادل بازار و جلوگیری از کاهش قیمت در فصل برداشت است که متاسفانه نرخ خرید تضمینی عموم‍ا" با افزایش قیمت نهاده های کشاورزی همخوانی ندارد.
اگر دولت در زمان برداشت محصول با اعلام به موقع قیمت خريد تضمینی برنج ، ممانعت از واردات بي رويه برنج کند  و با فراهم کردن اعتبارات لازم آن را در اختیار دستگاه‌های اجرایی براي  خريد برنج قرار دهد ،ضمن تامین و تضمین‌ منافع کشاورز از هدر رفتن محصولات ، دست دلالان و سودجويان نيز در اين بخش کوتاه مي شود .

توجه دولت به قیمت برنج و خرید آن، در چند سال اخیر تکلیف کشاورزان را مشخص و موجب افزایش رغبت شالیکاران شده به طوری که نحوه خرید و پرداخت نقدی موجب خوشحالی کشاورزان نیز شده اما  واردات مازاد مصرف کشور سبب شده تا برنج ايراني از سوي مصرف کننده با بي رغبتي مواجه شود.

بنابراين گزارش، مي بايست همزمان با فرارسیدن زمان تعیین قیمت خرید تضمینی برنج، با توجه به این‌که کشاورزان در حال برداشت برنج هستند، واردات برنج با نظارت بیشتری صورت گیرد .

شالیکاران کشور که سالهاست به صورت سنتی به کاشت برنج مشغولند و درآمد آنها از این راه تامین می شود باوجود مشقت بسيار کار در شالیزارها، همچنان با علاقه به فعاليت خود ادامه مي دهند و برای تولید این محصول همچنان در تلاشند، اما میزان برداشت برنج و درآمد حاصل از آن پاسخگوي مخارج معیشتی رو به تورم آنان نيست.

همچنين، افزایش قیمت نهاده های کشاورزی نظیر ابزارآلات، دستمزد کارگر، کارمزد شالیکوبی، هزینه تراکتور ، سموم مورد استفاده و سایر هزینه ها که از موارد ضروری تولید برنج سفید است ، متاسفانه با نرخ خريد تضمینی برنج با عنوان سال جاري مبني بر توليد ملي و حمايت از کار وسرمايه ايراني همخوانی ندارد.

بنابراين ضروريست برای حمایت از شالیکاران هزینه نهاده ها توسط دولت کاهش و سیستم توزیع نهاده ها ا مناسب تر و نرخ تضمینی مطمئنی برای برنج درنظر گرفته شود. همچنین درنظرگرفتن یارانه برای بهای اب کشاورزی و پرداخت هزینه ارتقای سیستم های کشت  از دیگر اقدام هایی است که می تواند در بلندمدت هزینه های کشاورزی را کاهش دهد و کشاورز را به تولید مشتاق کند.

اگرچه نياز کشور به توليد برنج بسيار فراوان است و انواع برنج برداشت شده در شاليزارهاي کشور حتی بدون نیاز به خرید تضمینی هم به فروش می‌رسد اما اقدام به خرید تضمینی از سوی دولت بار روانی دارد و می‌تواند کشاورز را به ادامه کشت سال آینده امیدوار کند./س
گزارش از زينب عبدي
برچسب ها: برنج ، برداشت ، شالیزار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.