سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در میز دانشگاه عنوان شد؛

افزایش 30 هزار نفری پذیرش داوطلبان دکتری در سال آینده

اعطای وام تغذیه به دانشجویان، افزایش پذیرش داوطلبان مقطع دکتری در سال آینده و نسبت استاد راهنما به دانشجویان در ایران از مهمترین اخبار ميز دانشگاه این هفته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ بخش اول میز دانشگاه این هفته به تعرفه غذای دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید اختصاص دارد.

بنابراین گزارش، صندوق رفاه دانشجویی اعلام کرده که از امسال به دانشجویان وام تغذیه دانشجویی اعطا می کند که نه ماه پس از فارغ التحصیلی، در اقساط 60 ماهه قابل باز پرداخت است.

کیوان مرادیان، رئیس صندوق رفاه دانشجویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین قیمت غذای دانشجویی در نیمه دوم سال 91 گفت:قیمت غذای گران دانشجویی که هزیه تمام شده آن بالاست هنوز با قیمت یک نان سنگک هم برابری نکرده و بین 500 تا 600 تومان است.

وی ادامه داد: حداکثر قمیت غذای دانشجویی 580 تومان و قمیت متوسط آن 485 است که این رقم در نیم سال تحصیلی جدید حفظ خواهد شد.

** به ازای هر پنج دانشجو، یک استاد راهنما وجود دارد

در ادامه میز دانشگاه، دکتر کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص یک استاد راهنما به 5 تا 12 دانشجو در دانشگاه های دنیا گفت: در ایران یک استاد راهنما به طور ماکزیمم می تواند در اختیار 5 دانشجو قرار گیرد که این آمار بسیار خوبی است.

دانشجو اظهار داشت: ظرفیت پذیرش داوطلبان مقطع دکتری تا سال گذشته پنج هزار نفر بوده که امسال به دوازده هزار نفر افزایش یافته است و دلیلی برای این همه سر و صدا در این خصوص وجود ندارد.

وزیر علوم با بیان اینکه هنوز هجده هزار نفر از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در مقطع دکتری به استفاده نرسیده است، افزود: من فکر می کنم هیچ مشکلی برای افزایش پذیرش دانشگاه ها به 30 هزار نفر در سال آینده وجود ندارد.

**سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ها ساخته شد

 میز دانشگاه در بخش بعدی خود به سراغ نمایشگاه و فروشگاه دائمی اختراعات و ابتکارات نو آوران بسیجی رفته که شرکت های دانش بنیان دستاوردهای خود را در آن به نمایش گذشته اند.

مخترع کمربند ایمنی ویژه کودکان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این کمربند از 2 نوار بلند که از جلو به هم متصل می شوند، ساخته شده و راحتی و ایمنی بیشتری را برای کودک فراهم می کند.

بتایی، مجری طرح سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ها اظهار داشت: هم اکنون موتورخانه ساختمان ها به صورت دستی کنترل شده و تغییرات هوایی بیرون در درجه حرارت آب ارسالی به ساختمان لحاظ نمی گردد.

وی افزود: دستگاه کنترل هوشمند موتور خانه ها با استفاده از سنسورهای خود دمای هوای بیرون را اندازه گیری کرده و کارکرد پمپ و مشعل را بر اساس آن تنظیم می کند.

بتایی تصریح کرد: استفاده از این دستگاه در ساختمان های مسکونی می تواند باعث 20 درصد صرفه جویی در مصرف گاز شود.

** سیستم تهویه و گرمایش ادارات از طریق وایرلس کنترل می شود

میز دانشگاه برای معرفی چهاردهمین شرکت دانش بنیان در این بخش خبری با بتایی، مخترع سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ها همراه شد که در این شرکت محصولاتی مانند کنترل وایرلس سیستم های رادیویی فن کوئل ها و هواسازهای ادارات نیز به تولید می رسد.

بتایی در ادامه گفت: هم اکنون 30 نفر به طور مستقیم و بیش از 200 نفر به صورت غیر مستقیم از طریق این شرکت مشغول به کار شده اند و 40 نمایندگی در سطح کشور برای محصولات ما وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: محصولات این شرکت بر اساس عادات اجتماعی مردم ایران ساخته شده اما برنامه نرم افزاری این سیستم ها به گونه ای است که می تواند برای کشورهای همسایه ایران که هزینه سوخت در آنها گران است، صادر شده و مورد استفاده قرار بگیرد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.