رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه رشد در صنعت هسته‌اي مستلزم رشد در ساير صنايع است، گفت: به دنبال تاسيس نيروگاه بومي با دانش ايراني هستيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي در جشن فناوري هسته اي که در دانشگاه قم برگزارشد، با اشاره به دستاوردهاي سال گذشته و رونمايي از 3 دستاورد مهم هسته اي گفت: نكته قابل توجه درفناوري هسته اي آن است كه رشد در فناوري هسته اي مستلزم رشد در سايرصنايع كشور است؛ اما بخش عمده تفاوت در بخش هسته اي كشور با بخش هاي علمي كشور، كاركردن با مواد پرتوزا است كه همانطور كه مشاغل سخت شرايط خاصي را مي طلبد كار فناوري هسته اي با فرايند شيميايي همراه است كه آن را به صورت يك فرايند مجزا تبديل مي كند.

وي با بيان اينكه رشد صنعت هسته اي عمدتا بعد از انقلاب رخ داده است، اظهارداشت: سرمايه گذاري در بخش تسهيلات تكميلي كه با شجاعت اساتيد رشته هاي فوق ليسانس مطرح ش،د نيروهاي انساني را براي دانش هسته اي كشور فراهم كرد. از سويي در دهه 70 در اكثر رشته ها از اعزام نيروها به خارج از كشور بي نياز شده و دانشجويان دكترا شروع بكاركردند.

وي درادامه با اشاره به اينكه شايد در بدو امركيفيت تحصيلات آموزشي بالا نبود گفت: شجاعت رزمندگان و بسيجيان باعث شد تا دانشجويان در زمينه علم وفناوري هسته اي نيز تلاش و شجاعت خود را نشان دهند كه امروزه نتيجه آن در 20فروردين شاهد هستيم .

عباسي با ذكر اين نكته كه چرخه سوخت هسته اي امروز در كشور به طور كامل بومي شده است گفت: براي بدست آوردن سوخت هسته اي فرايند هسته اي مختلفي را طي مي كنيم كه از جمله آن مي توان فرايندهاي خاص متالوژي براي تبديل UFU به كيك زرد را نام برد كه بعد از فرايندهاي مختلف صحفه سوخت را توليد كرده و در مجموع در يك فرايند مكانيكي سوخت هسته اي را آماده مي كنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به شك و ترديد در مورد نيروگاه بوشهر گفت: نيروگاه بوشهر در شهريور 90 راه اندازي شد كه طبق استاندارد بايد آزمايش هاي خود را مي گذراند تا به بخش بهره برداري برسد؛ ما حدود 800 تا 1000 رأكتورهاي آموزش ديده داريم كه با اتمام و اعلام نتايج شروع بكار خواهند كرد هر چندكارشناسان روسي تا حدود يك سال بر ما نظارت خواهند داشت تا درامر مشكلات پيش آمده احتمالي به ما كمك كنند و از طرفي چون اين اولين نيروگاه ماست تقريبا 2.5 درصد برق مصرفي کشور را تامين خواهند كرد در واقع در حال حاضر نبايد انتظار زيادي از نيروگاه داشته باشيم.

وي در پايان گفت: بعد از نيروگاه بوشهر که اولين نيروگاهي است که در کشور تاسيس شد، ما به دنبال تاسيس نيروگاه بومي هستيم؛ و عزم خود را جزم كرده ايم تا در سال توليد ملي بتوانيم دستاوردهاي ديگر را در زمينه هاي هستهاي بر مردرم عزيزمان تقديم كنيم./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار